تحلیلگران مسائل سیاسی افغانستان:

اختصاص بودجه ارتش افغانستان به ساخت دیوار مکزیک خلاف تعهد آمریکا است/ آمریکا به هیچ پیمانی پایبند نیست

کارشناسان و سیاسیون افغانستان تاکید کرده اند که اختصاص بودجه ارتش افغانستان به ساخت دیوار مکزیک خلاف تعهد آمریکا است.

 

اختصاص بودجه ارتش افغانستان به ساخت دیوار مکزیک خلاف تعهد آمریکا است/ آمریکا به هیچ پیمانی پایبند نیستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که 650 ملیون دالر از هزینه ساخت دیوار میان آمریکا و مکزیک از مبلغ کمک به نیروهای امنیتی افغانستان پرداخت خواهد شد.

اما آیا اختصاص یافتن هزینه نیروهای امنیتی افغانستان به ساخت دیوار مکزیک، نشانه عدم تعهد آمریکا به پیمان امنیتی با افغانستان است؟ کارشناسان و سیاسیون افغانستان به این سوال پاسخ داده اند.

عبدالمنان شیوای شرق، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان معتقد است که این اقدام خلاف تعهد ناتو و آمریکا در قبال افغانستان است.

وی اظهار داشت: «پرداخت هزینه اختصاصی نیروهای امنیتی به دیوار مکزیک، خلاف تعهد و منشور همکاری و حمایت نیروهای اتلانتیک شمالی و در راس آن آمریکا است. این رویکرد سبب تضعیف و کاهش امکانات نیروهای امنیتی کشور خواهد شد. زیرا هزینه سالانه ارتش شش ملیارد دالر است. این امر نوعی عقب‌نشینی، تعهد شکنی و فرار از مسئولیت مبارزه علیه دهشت افکنی است. بی تردید در شرایط کنونی که کابل یک میلیارد و یک صد و هشتاد ملیون دالر قرضدار می باشد چنین کاهشی، سبب فشار و چالش خواهد شد».

شیوای شرق، آمریکا را «نامتعهد ترین کشور» خواند و گفت: این کشور در سیاست خارجی اش به هیچ پیمانی پایبند نیست.

وی بیان داشت: آمریکایی ها در تجربه سیاسی و ماموریت شان در جهان همیشه خلاف تعهدات عمل کرده اند. به تعبیر دیگر آمریکا در سیاست خارجی اش، نامتعهد ترین کشور و نیرو است. همچنانکه در مدت پنج سال، خلاف موافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن عمل کرده اند. کاهش هزینه حمایتی، نمونه بارز تعهد شکنی و فروگذاشت آمریکا از تعهدات و منشور مبارزه علیه دهشت‌افکنی است».

شیوای شرق باور دارد که رویکرد ترامپ در قبال مسائل سیاسی و امنیتی، اقتصادی است: «دولت ترامپ بیشتر از رویکرد اقتدار گرایی اقتصادی و مساله تجاری آب می خورد. مبحث صلح و کاهش هزینه جنگ، دلیل عمده اش، نگاه و نظر تجارتی آقای ترامپ است. بنابراین گفتگوی صلح به معنای پایان دادن به نبرد هزینه‌بردار و سنگین آمریکا است. این امر ناشی از فشار مصرفی و اقتصادی در آمریکا است نه نشان دادن چراغ سبز. طالبان دقیقا دانسته اند که جنگ برای آمریکا هزینه‌بردار است و از موضع اقتدار گرایی و بالایی خود پایین نمی‌آیند و دلیل اصلی شکست و عقبگرد آمریکا هم همین هزینه سنگین خواهد شد».

جنرال نظیفه ذکی، عضو مجلس افغانستان نیز در این مورد گفت: مقامات ناتو و ایالات متحده آمریکا در دیدارهایی به آنان اطمینان داده اند که مصرف این پول هیچ تاثیری بر وضعیت نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد گذاشت.

وی افزوده است: «آمریکایی‌ها و مقامات ناتو به ما اطمینان دادند که این پول از مصارف این نیروها صرفه‌جویی شده است و اختصاص آن به ساخت دیوار مکزیک، هیچ تأثیری بر کار نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد گذاشت. آن‌ها معاش و تجهیزات نیروهای امنیتی را پرداخته و خواهند پرداخت، با آن هم میشد این پول را در تجهیز و تقویت بیشتر این نیروها به مصرف رساند، اما نشد».

ذکی بیان داشت: «سال‌ها ملیون‌ها دالر بدون اینکه به افغانستان بیاید، دزدی و اختلاس میشد. آمریکایی‌ها با همکاری شرکای خود در افغانستان، این پول‌ها را حیف و میل می کردند. حالا به نظر میرسد با جدیت ترامپ این پول‌ها به جای دیگری مصرف می‌شود».

خانم ذکی افزوده که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به طور کامل اجرا نشده است. وی گفت: «پیمانی را که ما در مجلس تایید کردیم در مواردی تطبیق شده، اما به طور کامل تطبیق نشده است. سال پیش یک بار بحث بازنگری این قرارداد پیش آمد، اما مسائلی چون انتخابات سبب شد تا این مساله از یادها برود. باید این پیمان امنیتی را دوباره مطالعه کرد و اگر نیاز باشد در آن بازنگری کرد».

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
آمریکا و تعهد!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار