معاون آموزشی وزارت علوم:

حذف ۳۵ درصد مهارت‌های امروزی تا سال ۲۰۲۵/ نیمی از دانش دانشجویان تاریخ گذشته است

شریعتی نیاسر گفت: از حیث ضوابط قانونی مشکلی نداریم، اما برای اجرا دستگا‌ه‌های مختلف باید با همدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

شریعتی نیاسربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم  در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره بررسی مشکلات مهارتی فارغ التحصیلان اظهار کرد: رسیدگی و توجه به چالش‌ها مستلزم بستر‌های قانونی و اراده‌ای جمعی است که باید  در ارکان نظام وجود داشته باشد البته در کشور از حیث قانون و ضوابط کمبودی نداریم.

وی با اشاره به موارد قانونی در نظر گرفته شده برای مهارت افزایی ادامه داد: ماده پنج وزارت علوم، طرح آمایش آموزش عالی و قانون نظام جامع فنی و حرفه‌ای از جمله قوانینی است که به موضوع مهارت افزایی توجه دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: با وجود قوانین موجود، اما گام‌های عملی کمتر برداشته شده است در نتیجه مهارتی که از جمع فارغ التحصیلان انتظار داریم کمتر دیده می‌شود.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: اکنون ۶۵ درصد کودکان وقتی به سن کار می‌رسند با مشاغلی که کارایی ندارد، مواجه‌اند همچنین ۵۰ درصد دانش دانشجویان در زمان فارغ‌التحصیلی تاریخ گذشته است؛ براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ نزدیک به ۳۵ درصد مهارت‌های امروزی موضوعیت ندارد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به یافتن راهکاری برای مهارت افزایی جوانان گفت: سه دسته مهارت شامل مهارت‌های یکی مربوط به رشته تحصیلی، مهارت درون گروهی و بعدی مهارت‌های عمومی و اجتماعی داریم که در برخی از این مهارت‌ها نقطه ضعف داریم.

بی توجهی به اجرای نظام جامع مهارتی فنی حرفه‌ای

شریعتی نیاسر نبود هم افزایی میان مسئولان را از علل ضعف در مشکلات مهارتی دانشجویان برشمرد و اظهار کرد: همه مسئولان ضرورت توجه به مهارت را تایید می‌کنند، اما هر کسی کار خودش را می‌کند؛ یکی از کار‌های خوب ایجاد نظام جامع فنی و حرفه‌ای و مهارتی بوده، اما آن شورای عالی هنوز جلسه اولش هم تشکیل نشده است.

وی تاکید کرد: برای پیشبرد کار‌ها باید بین دستگاه‌ها هماهنگی وجود داشته باشد و مصداق بارز آن تعریف کردم دوره‌هایی برای مهارت افزایی بود که در نهایت به دانشجو گواهی پایان دوره داده می‌شد، اما چون مورد تایید دستگاه‌های دیگر نبود ارزش اجتماعی نداشته و این عدم هماهنگی باعث کاهش انگیزه می‌شد.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه اکنون سازمان فنی و حرفه‌ای با وجود ۶۰۰ مرکز اعتبار کلانی را صرف حقوق و مزایا می‌کند، گفت: در طرح جامع مهارت افزایی بنا بر این بود تا سازمان برنامه و بودجه اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی در اختیار طرح قرار دهد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

محتوای دروس دانشگاهی قدیمی است

وی درباره محتوای درس‌های دانشگاهی با نیاز جامعه بیان کرد: قدیمی بودن برنامه‌های درسی حرف درستی است و با احتساب برنامه‌های پودمانی و دوره‌های کاردانی ۲ هزار و ۸۰۰ برنامه درسی در رشته‌های مختلف داریم که البته اگر دوره کاردانی را جدا کنیم حدود ۲ هزار برنامه درسی داریم و از سال ۹۳ بسیاری از این برنامه‌ها بازنگری شد.

معاون آموزشی وزارت علوم طیف مراکز آموزش عالی را گسترده دانست و گفت: حدود ۲ هزار واحد آموزش عالی داریم و در آمایش که داریم مقرر است تا به تناسب ظرفیت و سابقه این مراکز سامان یابند؛ همه مراکز آموزش عالی تصور می‌کردند در همه مقاطع تحصیلی باید ورود پیدا کنند، اما اکنون در حال توجه به ماموریت گرایی هستیم که یکی از محور‌های اصلی آمایش آموزش عالی است.

اشکال آموزش و پرورش در مهارت‌آموزی  به دانش‌آموزان

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه چهار میلیون دانشجو در کشور داریم، بیان کرد: اساسا آموزش و پرورش به دلیل اشکال در نظام ورود به دانشگاه‌ها بچه‌ها را از ابتدای دوره متوسطه فقط برای تست‌زنی پرورش می‌دهند و کمتر به مباحث علمی و مهارتی توجه دارد که باید در نحوه تست زنی بازنگری سود.

وی تصریح کرد: کل حرکت ارکان جامعه باید در چارچوب صلاحیت حرفه‌ای باشد و وقتی آرمان‌های مختلف هماهنگ نباشد مشکل ساز می‌شود، به عنوان مثال در کشاورزی ظرفیت متناسب با بخش کشاورزی داریم، اما در بازار کار از کل جمعیت شاغل سه درصد تحصیل کرده اند و دلیل آن عدم هماهنگی است؛ دستگاه‌ها باید با هم هماهنگ باشند و تامین اعتبار لازم هم انجام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: در قطار آموزش عالی ایستگاه توقف برای خروج به بازار کار محدود است و فرد حتما باید چهار سال دوره دانشجویی را بگذراند.

وی افزود: دانشگاه‌ها در سال ۹۵ می‌توانستند تا دو درس برای ارتقای سطح مهارتی به دانشجویان ارائه کنند و این دروس با وجودی که در سرفصل رشته نبود، اما در معدل اثر گذار بود که برخی دانشگاه‌ها آن را اجرا کردند.

شریعتی نیاسر گفت: امسال سال مهارت افزایی است و طرح جامعی ابلاغ کردیم که توجه به مهارت‌های عملی و کاربردی است تا مهارت‌های دانشجویان افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی برکت الله
آخرین اخبار