دیاکو حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشورهای خواهان میانجیگری بین تهران- واشنگتن به دنبال منافع خود هستند

کارشناس مسائل بین الملل پیشنهاد کشورها برای میانجیگری میان تهران- واشنگتن را تلاشی برای ارتقا جایگاه دیپلماتیک میانجی‌ها دانست.

پیشنهاد میانجیگری حاصل ترس کشورها از تنش میان تهران- واشنگتن/ جامعه آمریکا دچار نوعی جنگ هراسی استبه گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عمان، عراق و چند کشور دیگر چندین مرتبه آمادگی خود را برای میانجیگری میان ایران و آمریکا اعلام کرده اند، حال این سوال پیش می‌آید که اساسا «میانجیگری» چه تاثیری در ارتقاء جایگاه کشور‌ها در صحنه بین‌الملل دارد؟ 

چندی پیش برنی سندرز در صفحه توییتر خود از هشتگ «نه به جنگ با ایران» استفاده کرده است، برخی تحلیلگران براین باورند که وی به دلیل هراس  جامعه آمریکا از وقوع جنگی دیگر و درگیری مجدد آنها همچنین مشکلات اقتصادی که کاخ سفید در حال حاضر با آنها دست به گریبان است با تنش آفرینی  مخالفت می کند یا ایجاد هشتگ نه به جنگ با ایران  تنها وعده انتخاباتی است؟ البته این نکته لازم به ذکر است که سندرز از دیرباز مخالف جنگ بود.

 

دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تلاش برخی کشورها مانند عمان و عراق برای میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت: کشورهایی که پیشنهاد میانجیگری میان تهران و واشنگتن را مطرح کرده اند، می توان گفت به طور متوازن روابط نسبتا خوبی با هردو کشور دارند و تصور می کنند با این میانجیگیری می توانند برای حل بحران پیش آمده که به ضرر خودشان هم است استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: به نظر من پیشنهاد میانجیگری میان تهران- واشنگتن از جانب برخی کشورها، بیش از آن که برای ارتقا جایگاه دیپلماتیک خودشان باشد، حاصل نگرانی آنها از آینده افزایش تنش ها بین ایران و آمریکاست و  این موضوع را می توان محرک اصلی آنها در پیگیری چنین پیشنهادهایی دانست؛ البته اگر در این مورد موفق شوند، به عنوان کشورهایی که توانایی دیپلماتیک بالایی در حل مناقشات بین المللی دارند شناخته خواهند شد و این امر موجب ارائه تصویر خوبی از آنها در جهان خواهد شد.

حسینی با اشاره به هشتگ سندرز مبنی بر «نه به جنگ با ایران» توضیح داد: برنی سندرز در سال های گذشته و حتی در زمان حمله واشنگتن به عراق هم جز مخالفان این امر بود در حالی که در آن دوران تعداد زیادی از سناتورها از جمله کلینتون موافق وقوع این جنگ بودند، در نتیجه می توان گفت که مخالفت او با ایجاد درگیری نظامی سابقه بسیار طولانی  دارد. 

این تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک در ادامه اظهار کرد: البته این واقعیت هم وجود دارد که امروز جامعه ی آمریکا دچار نوعی جنگ هراسی و ترس از تکرار سندرم عراق هم شده است؛ بنابراین با مطالعه ی جامعه امروز آمریکا و در نظر گرفتن دو عامل ذکر شده، به خوبی می توانیم  دلایل ایجاد فضای ضد جنگ علیه ایران را درک کنیم.

وی در ادامه با شاره به سایر دلایل ایجاد هشتگ «نه به جنگ با ایران» گفت: بخشی از این دلایل به فعالیت های پیش از انتخابات سناتورها مربوط می شود. برخی تحلیلگران براین باورند که سناتورها سعی دارند با داغ کردن هشتگ های ضد جنگ زیرپا گذاشتن وعده های انتخاباتی ترامپ بویژه دوری جستن آمریکا از تنش و درگیر شدن با جنگ جدید را یادآوری کنند. چراکه رییس جمهور آمریکا هم بر اساس شعار ضد جنگ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ پیروز شد. آنها تلاش می کنند به رای دهندگان یادآوری کنند که ترامپ به این وعده انتخاباتی خود عمل نکرده و تکرار روندی را درپیش گرفته است که بانی عمده مشکلات امروز آمریکا پس از سال ۲۰۰۳ بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار