محکوم شدن خبرنگاران افشاگر فرانسوی به جرم افشای حقایق جنگ یمن

چند خبرنگاران فرانسوی به دلیل افشای حقایقی درباره فروش غیرقانونی سلاح فرانسه به ائتلاف سعودی برای استفاده در تجاور به یمن با محکومیت زندان مواجه شدند.

محکومیت زندان در انتظار خبرنگاران فرانسوی به جرم افشای حقایق جنگ یمنبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، پس از آنکه برخی خبرنگاران فرانسوی اسراری را در خصوص فروش سلاح کشورشان به ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن افشا کردند با اقدام جدی از طرف دولت فرانسه مواجه شدند.

جفری لیووالی، یکی از این خبرنگاران افشاگر با اشاره به درز اطلاعات طبقه بندی شده اعلام کرد که دولت به عموم مردم در خصوص فروش سلاح به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن دروغ گفته است.

پس از انتشار این گزارش، «ماتیس دستا»، همکار لیووالی و همچنین «بنویی کولمبو»، گزارشگر رادیو فرانسه به ۵ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۷۵ هزار یورویی محکوم شدند که علت آن دستیابی به اطلاعات طبقه بندی شده بدون مجوز (بر اساس قانون سال ۲۰۰۹ در خصوص دسترسی به اسرار دفاع ملی) بوده است.

سرویس اطلاعاتی فرانسه همچنین این افراد را به خطر آفرینی برای اسرار دفاع ملی متهم کرد.

در این میان، خبرنگاران مذکور اسراری در خصوص فروش سیستم‌های موشکی و تانک‌های هدایت شده لیزری به کشور‌های عربستان و امارات فاش کرده‌اند، که این سری اقدامات فرانسه، معاهده تجارت اسلحه که در تاریخ ٢ آوریل سال ٢٠١٣ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده بود را نقض می‌کند.

معاهده تجارت اسلحه شامل نظارت بر خرید و فروش بین‌المللی انواع تسلیحات متعارف از اسلحه سبک گرفته تا تانک، هواپیما، ناو جنگی و تجهیزات ضدهوایی پیشرفته و نظایر آنهاست و کشور‌های امضاکننده را ملزم می‌کند تا سازوکار مناسب نظارت بر دادوستد اسلحه را ایجاد کنند. کشور‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا این پیمان را امضا کرده و به تصویب پارلمان‌های خود رسانده‌اند.

شایان ذکر است، هر چند خبرنگاران افشاگر از اعلام منابع خود امتناع کردند، از حق خود برای سکوت استفاده و در عوض بیانیه‌ای را در حمایت از منافع عمومی روزنامه نگاران منتشر کرده‌اند.

با وجود اینکه فرانسه اسراری قوانین حمایتی در خصوص آزادی مطبوعات دارد، این قوانین در خصوص اسرار دفاع ملی قابل قبول نیست. وکیل این خبرنگاران در این باره اعلام کرد: اقدامات اخیر دولت فرانسه برای خبرنگاران حالتی از هشدار را در پی داشته بدین معنی که به سمت این موضوعات نروید و در این باره تحقیق نکنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار