نگرانی گروه‌های مدافع حقوق بشر از به خطر افتادن آزادی بیان در فرانسه

گروه‌های مدافع حقوق بشر در پی محاکمه ۳ روزنامه‌نگار که پرونده استفاده سلاح‌های فرانسوی در جنگ یمن را فاش کردند از حمله‌ی غیرقابل پذیرش به آزادی بیان در این کشور انتقاد کردند.

نگرانی گروه‌های مدافع حقوق بشر از به خطر افتادن آزادی بیان در فرانسهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه‌ی تلویزیونی راشا تودی، گروه‌های برجسته مدافع حقوق بشر به شدت از «حمله‌ی غیرقابل پذیرش» به آزادی بیان در فرانسه انتقاد کردند.

نگرانی‌ها از احتمال محاکمه سه روزنامه‌نگار فرانسوی که پرونده ۱۷ صفحه‌ای و دارای طبقه بندی محرمانه را درباره استفاده از سلاح‌های ساخت فرانسه در جنگ ضد یمن به بیرون فاش کردند در حال افزایش است.

براساس این گزارش هم اکنون این پرسش مطرح است آیا آزادی مطبوعات در فرانسه به مخاطره افتاده است و این پرسش تنها از سوی روزنامه نگاران نیست بلکه گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز از این رویداد به شدت نگران هستند.

در گزارشی که سازمان عفو بین الملل در ماه آوریل منتشر کرده بود آمده است کشور‌هایی همچون فرانسه در اقدامی بی شرمانه تعهدات بین المللی شان را زیر پا گذاشته اند و همچنان دارند انواع تسلیحات به عربستان سعودی و امارات صادر می‌کنند.

شماری از رسانه‌های فرانسوی نیز به پرونده‌ای نظامی دارای طبقه بندی سری دست یافتند که نشان می‌داد عربستان سعودی از سلاح‌هایی که از فرانسه خریداری کرده است در خط مقدم جنگ ضد یمن استفاده می‌کند و برای نخستین بار فهرستی از سلاح‌های ساخت فرانسه انتشار یافت که (سعودی‌ها و اماراتی ها) در جنگ ضد یمن به کار بردند.

دولت فرانسه همواره چنین گزارش‌هایی را تکذیب می‌کرد، اما در گزارش اخیر آمده بود پاریس در جریان موضوع استفاده از تسلیحات فرانسوی از سوی نیروی هوایی سعودی علیه غیر نظامیان یمنی قرار داشته و آگاه بوده است.

پس از انتشار این گزارش ها، سرویس اطلاعات امنیت فرانسه بررسی‌های خود را آغاز کرد و سه روزنامه نگار را به اتهام دخالت داشتن در درز این اطلاعات به رسانه‌های فرانسوی تحت پیگرد و فشار قرار داد و از آن‌ها خواسته شد منابعی را معرفی کنند که این اطلاعات محرمانه و سری را در اختیار آن‌ها گذاشته اند.

ماتیاس دستال، روزنامه نگار پایگاه اینترنتی «افشاگر»، یکی از افرادی است که هم اکنون تحت پیگرد قرار دارد.

وی گفت: «هنگامی که دادگاه من را فراخواند شگفت زده شدیم، زیرا فراخواندن روزنامه نگاران اقدامی غیرمعمول است. به ما گفتند به علت انتشار اطلاعات سری به دادگاه فراخوانده شده اید. از همان ابتدا به ما گفتند با شما همچون روزنامه نگار برخورد نخواهد شد و با شغل روزنامه نگاری ارتباطی نخواهید داشت. فکر می‌کنم مردم باید از آزادی بیان پشتیبانی کنند، زیرا تنها ما نیستیم که درگیر چنین پرونده‌ای شده ایم. دادگاه می‌خواهد با این کار هراس افکنی را در جامعه دامن بزند.»

اکنون باید پرسید چرا این افشاگری این همه جنجال برپا کرده است؟ علت آن تنها این نیست که دولت فرانسه از ابتدا می‌دانست و آگاهی داشت که عربستان سعودی دارد از تسلیحات فرانسوی در جنگ ضد غیر نظامیان یمنی استفاده می‌کند بلکه چگونگی استفاده از این سلاح‌ها را نیز تعلیم می‌داد.

همچنین در گزارش‌ها آمده بود از کشتی‌های فرانسوی برای در محاصره قرار دادن بنادر یمن استفاده می‌شود و در نتیجه دارو و کمک‌های انساندوستانه که به شدت مورد نیاز است به دست غیرنظامیان یمنی نمی‌رسد و این غیرنظامیان هستند که دارند از جنگ به سرکردگی سعودی‌ها آسیب می‌بینند.

جنگ ضد یمن از سال ۲۰۱۴ تاکنون ادامه دارد و سازمان ملل آن را بدترین فاجعه‌ی انسانی خوانده که به دست بشر ایجاد شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل تاکنون ۶۰ هزار غیرنظامی یمنی در جنگ به سرکردگی عربستان ضد این کشور جان باخته اند و میلیون‌ها نفر هم در آستانه‌ی قحطی و گرسنگی قرار دارند.

سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند روزنامه نگاران باید به چنین کار‌هایی بپردازند و در زمینه‌ی چنین مواردی دست به افشاگری بزنند.

در بیانیه‌ای مشترک، ۱۷ سازمان مردم نهاد تاکید کردند اطلاعاتی که به دست پایگاه اینترنتی «افشاگر» و شرکایش فاش شده از جمله ضروریاتی است که منافع عمومی به آن نیاز دارد. تهدید به محاکمه‌ی سه روزنامه نگار (فرانسوی) تهدیدی غیرقابل پذیرش ضد آزادی مطبوعات و محافظت از منابع روزنامه نگاری به شمار می‌آید.

دولت فرانسه بار‌ها تکذیب کرده است که سلاح‌های ساخت این کشور به دست عربستان سعودی در جنگ ضد یمن استفاده می‌شود و حتی هفته گذشته مکرون رییس جمهور فرانسه اطمینان داد در گفتگو با مقام‌های سعودی در ریاض آن‌ها نیز بار دیگر تاکید داشته اند که چنین گزارش‌هایی بی پایه و اساس است.

اما واقعیت این است که شواهد و اسناد متقن جایی برای انکار باقی نمی‌گذارد و مردم ادعا‌های مکرون و دیگران را باور نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
این جور معلومه به زودی مردم فرانسه تغییر بزرگی خواهند داشت و یک انقلابی جدید بعد از شورش ها خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
کسی که مردم خودش راحت به گلوله میبنده دیگه سه تا خبرنگار براش مهمه
آخرین اخبار