تلاش عربستان و امارات برای وارد کردن مصر به ائتلاف ضدایرانی خود

منابع مصری از تلاش عربستان و امارات برای همسو کردن مواضع قاهره با سیاست‌های ضدایرانی خود خبر دادند.

تلاش عربستان و امارات برای ورود مصر به اتحاد ضد ایرانشانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، منابع نزدیک به ریاست جمهوری مصر اعلام کردند گفتگو‌های مصری-سعودی-اماراتی درباره تحولات خلیج فارس پس از هدف قرار گرفته شدن چهار نفتکش در بندر فجیره امارات و تاسیسات نفتی عربستان بیانگر دیدگاه‌های متضاد این کشور‌ها است؛ چرا که ریاض از قاهره می‌خواهد تا موضعی عملی و ثابت در قبال ایران اتخاذ کند و تدابیری در راستای مجازات تهران اتخاذ کند، اما مصر روشی اتخاذ کرده است که با مواضع سیاسی در منطقه هماهنگی ندارد و مداخله در مواضع خصمانه و صریح در مواجهه با ایران را نمی‌پذیرد.

یک منبع دیپلماتیک مصری اعلام کرد: در حالی که برخی از کشور‌های خلیجی می‌خواهند مصر را به موضعگیری یکسان در منطقه وارد کنند، قاهره نمی‌تواند روابط دیپلماتیک خود با ایران را حتی اگر در پایین‌ترین سطح باشد، نادیده بگیرد.

یک منبع دیپلماتیک دیگر در گفتگو با العربی الجدید از مذاکرات جاری برای وادار کردن مصر به ارسال نیرو‌های نظامی به اراضی سعودی- اماراتی پرده برداشت.

این منبع گفت: مصر با این مسئله در حال حاضر مخالف است، اما پیشنهاد‌های عربستان و امارات مبنی بر کمک‌های اقتصادی، بنزینی و سرمایه گذاری‌های مستقیم ممکن است نتیجه این گفتگو‌ها را تغییر دهد.

وی افزود: عربستان پیشنهاد داده است که ارائه کمک‌های بنزینی رایگان از سوی شرکت آرامکو به ارزش ماهیانه ۷۵۰ میلیون دلار را ادامه دهد و علاوه بر سرمایه گذاری مستقیم از اخذ سپرده این کشور در بانک مرکزی مصر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار که موعد آن در آینده نزدیک است اجتناب کند.

شایان ذکر است، محمد بن زاید، ولیعهد امارات، چهارشنبه گذشته در سفری ناگهانی به قاهره با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دیدار کرد و در تلاش برای همسو کردن مواضع مصر به بیان تحولات منطقه و دیدگاه کشور‌های عربی پرداخت و سیسی در این دیدار هماهنگی کامل قاهره با این دو کشور را برای رسیدن به امنیت و ثبات اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: امارات ، عربستان ، مصر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار