دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم روز جهانی ارتباطات:

مسئول لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست/ با ظهور چین، اینترنت جهان دو تکه شده است

بهتر است شبکه ملی اطلاعات را شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات بنامیم/ مطلوب لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم روز جهانی ارتباطات گفت: در حال حاضر وزارت ارتباطات اعلام می‌کند زیرساخت لازم را تأمین کرده است، اما مسئول لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم روز جهانی ارتباطات با شعار «رونق تولید با گسترش خدمات دیجیتال» صبح امروز در محل وزارت ارتباطات آغاز به کار کرد. در بخشی از این برنامه  سید سعیدرضا عاملی  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم روز جهانی ارتباطات اظهار داشت: همانطور که می‌دانید شعار امسال پر کردن فاصله استانداردسازی است که به معنای ایجاد قالب‌های کیفی و همیشگی است. اگر قالب‌ها در جریان مسائل سیاسی حرکت کنند قطعا خلاف استاندارد‌ها است.

وی در ادامه افزود: در سه دهه اخیر دو تحول بزرگ رخ داده که در روند‌ها تغییر داده است یکی از آن تحول ظهور دانش یکپارچه بود که بعد از دهه ۵۰ محقق شد که منجر به این شد که ارتباط بوجود آید و این بسیار مهم است چرا که اگر ارتباط نباشد تعاملی هم صورت نمی‌گیرد در واقع دانش یکپارچه ارتباط بین رشته‌ای را ایجاد کرد. همچنین اگر فرهنگ قدرت‌مند وجود نداشته باشد در رقابت‌ها دچار چالش بزرگی می‌شویم لذا باید با دانش یکپارچه به پدیده‌ها نگاه کنیم.

بهتر است شبکه ملی اطلاعات را شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات بنامیم/ مطلوب لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر دنیا به سمت شبیه سازی هستی پیش رفته است و برای این کار نیاز به دانش تجربی وجود داشت که در آن قواعد ابطال پذیر هستند حرکت به سمت شبیه سازی هستی به این دلیل بود که اگر بتوانند به اصل هستی بشر دست یابند می‌توانند به قاعده ابطال ناپذیر دست یابند.

عاملی در ادامه تأکید کرد: در واقع در فضای خیلی متفاوت قرار داریم که اگر به جای درک وضعیت جدید مدام ایراد‌های آن را بیان کنیم فقط مشکلات پیچیده‌تر می‌شوند به قول معروف اگر جنس دوستی‌های ما از جنس خاله خرسه باشد فقط کار را خراب می‌کند لذا باید عاقلانه عمل کنیم و اهداف جامعه مطلوب اسلامی را با استفاده از ظرفیت‌های فضای جدید محقق کنیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: یکی از اقداماتی که در سال‌های اخیر برای استقرار جامعه اسلامی و تأمین استقلال و حفاظت از داده‌ها به جمهوری اسلامی و تشکیل زندگی مردم صورت گرفت شبکه ملی اطلاعات بود به نظر من بهتر است این شبکه را شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات بنامیم چرا که اطلاعات به تنهایی فایده‌ای ندارد و باید ارتباطات به وجود بیاید طبق گزارش‌های واصله ۸۰ درصد کار شبکه ملی اطلاعات پیش رفته است و خوشبختانه بخش خصوصی مشارکت قابل توجهی داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه در خصوص شبکه ملی اطلاعات با نگاه یک پارچه به آن توجه نشده است گفت: در حال حاضر وزارت ارتباطات اعلام می‌کند زیرساخت لازم را تأمین کرده است، اما مسئول لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست.

بهتر است شبکه ملی اطلاعات را شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات بنامیم/ مطلوب لایه خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست

وی در ادامه افزود: در واقع شبکه ملی اطلاعات در آینده جایگزین دولت می‌شود و دولت الکترونیک دولت را کوچک می‌کند و جایگزین دولت مرکزی می‌شود و در این فضا خدمات به صورت هوشمند ارائه می‌شوند بعضی‌ها می‌گویند دولت آینده دولت بانک است چرا که همه تراکنش‌ها و خدمات به دارایی تبدیل می‌شوند که این دارایی لزوما پولی نیست و همچنین این خدمات به صورت هوشمند ارائه می‌شوند. شبکه ملی اطلاعات دولت الکترونیکی است که اگر یکپارچه و متمرکز نباشد نتیجه نمی‌دهد غیر متمرکز بودن نتیجه دیجیتالی بودن است یعنی از یک نقطه می‌تواند واگذاری شود به همین دلیل موضوع انتقال پایتخت حدود ۵ سال پیش گفتند به جای اینکه پایتخت را منتقل کنید آن را به فضای مجازی ببرید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: موضوع دو تکه شدن اینترنت موضوعی است که به طور کامل رخ داده است و دیگر یک فرضیه نیست و همین چند روز پیش مدیرعامل آلفابت آن را اعلام کرد در واقع نظام حکمرانی آمریکا با آی‌کن و همچنین نظام حکمرانی چین با راه ابریشم که یکی از بنیان‌های آن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است اینترنت جهانی را حکمرانی می‌کنند.

وی با تاکید بر این نکته که با دو تکه شدن اینترنت انحصار آی‌کن شکسته شده است،مطرح کرد:حال سئوال اینجاست که وقتی اینترنت دو تکه شده است آیا این امکان وجود ندارد که سومین اینترنت هم به وجود بیاید؟ در حال حاضر گوگل در چین یک درصد هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ۸۰ درصد مردم این کشور از جستجوگر بایدو استفاده می‌کنند البته چین ظرفیت بزرگی به نام جمعیت زیاد دارد اما ما هم قابلیت‌های فراوانی داریم که می‌توانیم به قدرت سایبری منطقه تبدیل شویم آنچنان که رهبر انقلاب فرمودند در قدرت سایبری باید در تراز قدرت‌های جهانی قرار بگیریم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد ما دو جغرافیای جمهوری اسلامی خواهیم داشت یکی جغرافیای فیزیکی و دیگری جغرافیای مجازی این جغرافیای مجازی را می‌توان در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد که در آن اختلال ایجاد کنند، همچنین می‌توان آن را بومی کرد تا از داده‌ها حفاظت شود و به همین دلیل باید قدر شبکه ملی اطلاعات را بدانیم.

عاملی در انتها افزود: ظرفیت‌های علمی کشور این امکان را دارند، اما متأسفانه سیستم اجرایی از دانشگاه‌های ما فاصله گرفته است و از استعداد جوان‌ها استفاده نمی‌کنند. اگر این جوان‌ها توانایی نداشتند در معتبرترین شرکت‌های دنیا مسئولیت‌های سنگین به آن‌ها داده نمی‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار