۸۰ روی کاغذ، ۱۵۰ در واقعیت

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: چهارمحال وبختیاری طبق برنامه ۸۰ میلیون مترمکعب باید از سد دریافت کند در صورتی که در واقعیت ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سد توسط این استان استفاده می‌گردد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسعود میرمحمد صادقی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در جریان نشست امروز شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میزان بارش‌ها در بالادست سد زاینده رود، گفت: آمار بارش‌ها در چلگرد که سرچشمه سد زاینده رود است ۲۱۳۷ میلی متر مکعب گزارش شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش این مقدار حدود ۷۵۳ میلی مترمکعب بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون حجم ورودی آب به سد زاینده رود برابر با ۱۴۰ مترمکعب است برثانیه و میزان حجم خروجی آن برابر با ۱۰۰  متر مکعب برثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص میزان خروجی آب از سد زاینده رود برای هریک از انواع مصارف گفت: از حجم کنونی سد ۳۳۰ میلیون آب برای مصارف کشاورزی، ۵۳ میلیون مترمکعب برای محیط زیست و همچنین در صورت مساعد بودن شرایط در تابستان، سه مرحله ۲۵ میلیون متر مکعب آب جهت استفاده در کشت صیفی جات و ... از سد رها سازی شده است.

وی در خصوص موضوع حق آبه شهر اصفهان و کشاورزان اصفهانی اظهار کرد: اینکار در دو مرحله انجام پذیرفته، اولین مرحله در سال ۹۰ و ۹۱ صورت گرفت که شامل بازخوانی طومار شیخ بهایی بوده است؛ در مرحله دوم که از سال گذشته آغاز شده است، توزیع عادلانه آب با سند‌هایی در اختیار کشاورزان است که به صورت روستا به روستا صورت میگیرد، اما هنوز اجرایی نشده است.

مسعود میرمحمد صادقی در ادامه افزود: واقعیت حوزه زاینده رود بارگذاری بیش از منابع در اختیار است به گونه‌ای که ۶۰ میلیون متر مکعب آب به یزد,۶۰ میلیون متر مکعب به صنعت,۵۰۰ میلیون مترمکعب به کشاورزی و حدود ۸۰ یا ۹۰ میلیون متر مکعب برای محیط زیست از سد زاینده رود دریافت و بارگزاری میشود، در این بین استان چهارمحال بختیاری طبق برنامه ۸۰ میلیون مترمکعب باید از سد دریافت کند در صورتی که در واقعیت ۱۵۰ میلیون متر مکعب از سد توسط این استان استفاده می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های در حال اجرا در جهت تامین حوزه آبخیز زاینده رود، گفت:تونل کوهرنگ ۳ حدودا تا ۹۰ درصد به پایان رسیده است و امید است تا ۲ یا ۳ ماه دیگر این طرح به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: سد کوهرنگ که طبق آخرین برنامه ما تا پایان سال ۹۹ قرار است به پایان برسد، در مرحله آماده سازی برای بتن ریزی است و امید است اواخر امسال یا اوایل سال آینده بدنه سد بالا بیاید؛ بحث مالی این سد با سرمایه گذاری مجتمع فولاد مبارکه اصفهان انجام شده و مشکل مالی در این خصوص وجود ندارد.

میرمحمد صادقی در پایان با اشاره به اینکه طرح بهشت آباد وضعیت خوبی ندارد اذعان کرد: وضعیت این طرح تا یکی دو ماه آینده مشخص میشود قرار است این طرح با جدیت در وزارت نیرو پیگیری شود.


انتهای پیام/م

 

حجم ورودی آب به سد زاینده رود برابر با ۱۴۰ میلیون مترمکعب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار