دانمارک برای تهدید روسیه جنگنده‌هایش را در قطب شمال مستقر می‌کند

کپنهاگ با متهم کردن روسیه به نقض حریم هوایی دانمارک، اعلام کرد این کشور احتمالا جنگنده‌های اف ۱۶ خود را در جزیره گرینلند مستقر خواهد کرد.

دانمارک برای تهدید روسیه جنگنده‌هایش را در قطب شمال مستقر می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کلاوس جورت فردریکسون، وزیر دفاع دانمارک ضمن تاکید بر آنکه این کشور قصد دارد قطب را «منطقه کم تنش» نگه دارد روسیه را تهدید کرد چنانچه به «نقض حریم هوایی» گرینلند ادامه دهد کپنهاگ ممکن است جنگنده‌های خود را در این جزیره که بخشی از قلمرو دانمارک است، مستقر کند.

بنا بر ادعای ارتش دانمارک، به زودی بخشی از گرینلند در دسترس هواپیما‌های روسی قرار خواهد گرفت که بدون هیچ مانعی از آسمان این جزیره که بزرگترین جزیره جهان محسوب می‌شود، عبور کنند. وزیر دفاع دانمارک در این خصوص گفت در حال حاضر این کشور برای جلوگیری از این کار هیچ ابزاری در دست ندارد و در این زمینه ناتوان است.

فردریکسون در گفتگو با روزنامه محلی در این خصوص گفت: «ما نمی‌توانیم نقض حریم هوایی دانمارک را تحمل کنیم. باید از حاکمیت خود دفاع کنیم، همانطور که الان در مقابل تجاوزگری روسیه نیاز داریم از دانمارک و دریای بالتیک دفاع کنیم. در گرینلند نیز باید به همین ترتیب عمل کنیم».

او در ادامه بار دیگر ضمن تاکید بر تهدید بودن روسیه برای امنیت این کشور افزود: «در حالی که گرینلند دارد اهمیت بین‌المللی پیدا می‌کند، همچنان نسبت به حملات سایبری آسیب‌پذیر مانده است».

بنا بر اعلام ارتش دانمارک، در مقر‌های نظامی روسیه در فرودگاه «ناگورسکوی» در جزیره قطبی الکساندرا لند که در ۱۰۰۰ کیلومتری ساحل گرینلند واقع شده است هواپیما‌های غول پیکر و همچنین جت‌های جنگنده وجود دارد. به این ترتیب روسیه به راحتی می‌تواند به بخش شمال شرقی گرینلند و پایگاه هوایی «توله» که شمالی‌ترین پایگاه هوایی آمریکا است دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که از سوی دیگر سرویس‌های اطلاعاتی دانمارک اعلام کردند روسیه درباره اقدامات غرب در قطب شمال، که شامل برنامه‌های آمریکا برای سرمایه‌گزاری سنگین در فرودگاه‌های گرینلند است، احساس خطر کرده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از مقامات نظامی و امنیتی دانمارک منتشر شده است که روسیه را به همراه چین تهدید اصلی برای کشور‌های اسکاندیناوی معرفی کرده است. با این حال، از سال ۲۰۱۳، ۱۸۴ مرتبه جنگنده‌های اف ۱۶ دانمارکی با هواپیما‌های روسی که در حریم هوایی بین‌المللی در حال پرواز بودند روبرو شده‌اند؛ اما تاکنون هیچ نقض عمده حریم هوایی دانمارک گزارش نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار