سد سردشت در جنوب آذربایجان غربی امروز /سه شنبه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و برخی از اعضای هیات دولت به صورت ویدیو کنفرانس در این شهرستان مرزی به بهره برداری رسید.

سد و نیروگاه سردشت به بهره برداری رسیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،مدیرعامل شرکت منابع آب و نیروی ایران روز سه شنبه در آیین افتتاح سد سردشت:این سد شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، نیروگاه، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیه خانه آب شرب است که برای آن‌ها ۱۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

بهروز مرادی افزود: سد خاکی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن ۳۸۷ میلیون مترمکعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیک آب شرب شهر‌های سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر احداث شده است.

وی اظهار داشت: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که دریاچه آن حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد و در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره برداری از این طرح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می‌شود.

مرادی گفت: برای احداث سد ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید ۳۵۰ و در فاز دوم ۴۹۵ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق ۲۰ ساله تامین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستا‌های اطراف را ترسیم می‌کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت ۲۳۰ لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط ۷۰ لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستا‌های اطراف نیز انجام شود این تصفیه خانه می‌تواند تا بیش از ۲۰ سال آینده منبع مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.

انتهای پیام/م

سفر رئیس جمهور به ماکو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.