باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

از سیر تا پیاز تهیه غذای دانشجویی/ آیا گوشت از لیست غذایی دانشجویان حذف شده است؟

تهیه و توزیع غذای مناسب در دانشگاه به دلیل نیاز‌های متنوع دانشجوها، تنوع سلیقه‌ و محدودیت‌های موجود کاری دشوار است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از تعطیلی کلاس با اشتیاق به سمت سلف دانشگاه رفتیم و بعد از انتظار در صف طولانی غذا نوبت به من رسید؛ امروز دانشجوها ذوق عجیبی دارند چرا که بوی کباب کوبیده تمام فضای سلف دانشگاه را پر کرده و برخی دانشجوها دلشان را برای خوردن کوبیده صابون زده‌اند؛ پس از گرفتن غذا با همکلاسی‌هایم سر میز نشستیم و زمانی که لقمه اول را برداشتیم امیدمان برای خوردن یک غذای خوشمزه  از دست رفت چرا که داخل کباب خبری از گوشت نبود؛ این جملات درد دل برخی از دانشجویان است که مجبور به استفاده از غذای دانشگاه هستند.

برخی دانشجویان نه از سر سیری، بلکه به دلیل محدودیت‌های مالی مجبورند تمام هفته خود را با غذای دانشگاه‌ سپری کنند؛ غذاهای خاطره انگیزی که مانند تخم مرغ شانسی فرد را غافلگیر می‌کند زیرا آنچه که فکرش را نمی‌کنید در ظرف غذا وجود دارد.


بیشتر بخوانید: گرایش دانشجو‌ها به فست فود/ کیفیت غذای دانشجویی در ۲ سال اخیر عالی ارزیابی شده است


///

تغذیه مناسب برای حفظ و ارتقای وضعیت سلامت به ویژه در دانشجوها مهم است؛ تهیه و فراهم کردن غذای مناسب در دانشگاه به دلیل نیاز‌های متنوع دانشجوها ، تنوع سلیقه‌ها و محدودیت‌های موجود در کشورها کاری دشوار است؛ غذای ارائه شده در دانشگاه نه تنها باید نیاز‌های فیزیولوژیکی دانشجوها را برآورده کند، بلکه در تمامی مراحل تهیه تا پخت آن باید به مسائل فرهنگی، سلیقه‌ای، اجتماعی و سنی توجه شود.

کیفیت غذای دانشجویی اُفت نداشته است

ناصر مطیعی سرپرست صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره کیفیت غذای دانشجویی، گفت: عوامل مختلفی در کیفیت غذای دانشجویی دخیل هستند؛ نه تنها تهیه مواد غذایی اولیه بلکه نوع پخت غذا در کیفیت غذا موثر است؛ در قدم اول باید گفت که نظارت بر کیفیت و کمیت غذا بر عهده معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها است و آنها باید به این موضوع توجه و نظارت کنند، ما هم در بازرسی‌های خود زیرساخت‌ها، تجهیزات آشپزخانه و سردخانه‌ها را بررسی می‌کنیم.

مطیعی  با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها در تهیه غذا، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات دانشگاه‌ها افزایش قیمت مواد اولیه غذایی است، مواد اولیه مثل گوشت، برنج و روغن افزایش قیمت داشته است و تهیه آن نسبت به گذشته سخت‌تر شده است، اما تلاش می‌کنیم برای تهیه مواد اولیه و خام به دانشگاه‌ها  کمک کنیم تا با قیمت مناسب‌تری مواد اولیه را تهیه کنند.

سرپرست صندوق رفاه دانشجویی بیان کرد: برای تهیه گوشت قرمز و سفید با شرکت پشتیبانی امور دامی مذاکراتی داشته‌ایم و طی آن بنا شده است گوشت گرم گوسفندی مانند گذشته با قیمت مناسب در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

///

کیفیت غذا در دانشگاه‌ها چطور است؟

وی درباره کیفیت غذا در دانشگاه‌ها، گفت: درباره کیفیت غذای دانشجویی نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد؛ ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها کیفیت غذا مطلوب باشد و در برخی دیگر این موضوع نیاز به رسیدگی بیشتری داشته باشد؛ طی بازدید از دانشگاه‌ها، حتما به سلف سرویس می‌رویم و با دانشجویان گفتگو می‌کنیم و گاهی هم با آن‌ها غذا می‌خوریم.

مطیعی یادآوری کرد: تهیه غذا در دانشگاه‌ها کاری دشوار و سخت‌ است چرا که دانشجویان زیادی از استان‌های کشور در دانشگاه حضور دارند، به همین دلیل جلب رضایت دانشجویان کار سختی است؛ وظیفه معاونت دانشجویی و تیم تغذیه دانشگاهی این است که با ایجاد  تنوع در غذا‌ها موجبات رضایت دانشجویان را فراهم کنیم.

عبدالمجید خوشنود معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات غذایی دانشجوها، اظهار کرد: با توجه به بودجه بندی در سال تحصیلی گذشته در سال ۹۷ مشکلی از لحاظ تغذیه دانشجویی نداشتیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال تحصیلی جدید گوشت دولتی به دانشگاه‌ها  تعلق نمی‌گیرد و دیگر نمی‌توانیم از گوشت دولتی در غذای دانشجویی استفاده کنیم که این دغدغه‌ای بزرگ برای ما شده است.

///


بیشتر بخوانید: مقایسه غذاهای سلف دانشگاه‌های مختلف دنیا به روایت تصویر


غذاهای گوشتی از لیست غذایی دانشگاه حذف نشده است

احد قائمی معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات غذایی دانشجوها، اظهار کرد: گوشت مورد نیاز دانشگاه از سازمان  امور دامی کشور تامین می‌شود؛ خوشبختانه با وجود افزایش قیمت گوشت، هیچ تغییری در کیفیت غذا نداشته‌ایم و تمام غذاهای گوشتی مانند گذشته در منوی غذای دانشگاه موجود است؛ در دانشگاه شورای تغذیه داریم که در آنجا به تمام مسائل تغذیه‌ای رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: با نظرخواهی و رضایت دانشجوها منوی غذایی تنظیم می‌شود و خوشبختانه تنوع غذایی خوبی هم داریم؛ کیفیت غذایی در سال تحصیلی جدید تغییر نمی‌کند.

///

قائمی بیان کرد: بودجه خوبی به دانشگاه اختصاص داده شده است اما ممکن است در مهرماه شرایط تغییر کند؛ مشکلی که در حال حاضر در دانشگاه وجود دارد مربوط به تهیه غذا است، و با توجه به وجود تحریم‌ها مجبوریم غذا را تغییر دهیم چرا که برخی مواد در بازار موجود نیست و مجبور هستیم نوع غذا را تغییر دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآوری کرد: با توجه به نبود مواد غذایی مجبور هستیم تنها نوع غذا و مواد ارائه شده را تغییر دهیم، به طور مثال اگر تاکنون آبمیوه به دانشجوها می‌دادیم مجبور هستیم به جای آن میوه بدهیم، البته همه کارها را با رضایت دانشجوها انجام می‌دهیم.

تخصیص بخش زیادی از بودجه دانشگاهی به تهیه غذای دانشجویی

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اظهار کرد: دانشگاه‌ها بخش زیادی از بودجه خود را صرف تهیه غذای دانشجویان می‌کنند و اینکه برخی می‌گویند غذای دانشجویی کیفیت ندارد، درست نیست.

وی گفت: اگر غذای دانشجویی با کیفیت نباشد، دانشجویان دیگر غذا نمی‌خورند، در همین راستا مجبوریم پیمانکار را تغییر یا کیفیت غذا را افزایش دهیم.

///

وی افزود: مسئولان دانشگاه‌ها به خصوص معاونان دانشجویی نسبت به کیفیت غذای دانشجویان حساسیت زیادی دارند؛ برخی از دانشگاه‌ها برای تهیه غذای دانشجویان با پیمانکار قرار داد می‌نویسند و بعضی دیگر به دلیل داشتن فضای مناسب غذای دانشجویان را خودشان طبخ می‌کنند که در هر دو صورت نظارت بر عملکرد تهیه غذا توسط دانشگاه انجام می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد:  باید بگویم از ماه‌های پایانی سال گذشته تا کنون میزان استفاده از غذای دانشگاه‌ها رشد زیادی داشته است که این مورد نشان از وضعیت مطلوب و کیفیت خوب غذای دانشجویی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۴ تير ۱۳۹۸
به خوابگاهيا ناشتا نميدن و دانشجوها باس مدتها وقت صرف جوش آوردن آب و دم كردن چايي و خريدن نون و پنير كنن و از درساشون عقب ميمونن اونم دانشجوهاي دانشگاه برتريا كه حتي وقت نميكنن برن دسشويي و حموم
آخرین اخبار