با اهدای عضو ۱۵۲مرگ مغزی در گیلان به ۲۶۳نفر زندگی دوباره بخشیده شد.

اهدای عضو ۱۵۲مرگ مغزی در گیلانبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، دکترحسین همتی رییس شورای عالی پیوند دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز گفت: از آغاز فعالیت واحد فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۳ تا کنون با اهدای عضو ۱۵۲ مرگ مغزی ۲۶۳ نفر را از مرگ نجات دادند.
 وی افزود: سالانه حدود ۳۰ پیوند عضو در گیلان انجام می‌شود که همه آن‌ها در بیمارستان رازی رشت انجام و در صورت نبود گیرنده به تهران و شیراز ارسال می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه هم اکنون در این دانشگاه بخش‌های پیوند کبد و کلیه فعال است، از راه اندازی بخش‌های پیوند مغز و استخوان، هانکراس، لوزالمعده و قلب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هم اکنون ۲۵۰ نفر از کارکنان علوم پزشکی، در بخش درمانی، دانشگاهی و پزشکی در زمینه پیوند عضو آموزش دیده اند.
دکتر اسماعیل نورصالحی با اعلام اینکه پارسال اعضای ۹۲۳ مرگ مغزی در کشور اهدا شد افزود: سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در کشور مرگ مغزی می‌شوند که که اعضای فقط نیمی از آن‌ها قابل اهدا است.
مسئول واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با بیان اینکه می‌توان یک تا ۸ عضو هر نفر مرگ مغزی می‌تواند خود را به دیگران اهدا کند، گفت: در زمان کنونی حدود ۳۰هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا شامل: قلب، ریه، کبد، پانکراس و روده هستند و روزانه ۱۲نفر از این افراد به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.
دکتر سیامک ریماز افزود: خانواده‌های افراد مرگ مغزی، فقط یک تا دو روز فرصت دارند، تا برای اهدای عضو تصمیم بگیرند و داشتن کارت اهدای عضو می‌تواند این تصمیم گیری را راحت‌تر کند.
وی گفت: شهروندان برای دریافت کارت اهدای عضو در سامانه www.ehda.center ثبت نام کنند.
در چند سال اخیر راهکار‌ها و پیشنهاد‌های مختلفی برای گسترش فرهنگ اهدای عضو داد شد که یکی از آن‌ها کاشت نهال به نام هر اهدا کننده است.
سارا ناصری یکی از سفیران اهدای عضو و پرستار یکی از بیمارستان‌های رشت که این ایده را نخستین بار در کشور مطرح کرد گفت: کاشت درخت به عنوان نماد زندگی، کار کوچکی در مقابل ایثار و تصمیم بزرگ اهداکنندگان و خانواده هایشان است.
وی گفت: با این هدف، ۵۰ اصله نهال، روز درختکاری سال ۱۳۹۴ در قطعه اهداکنندگان عضو پارک محتشم رشت کاشته شد.
ایده کاشت نهال به نام اهداکنندگان عضو به تدریج در شهرستان‌های مختلف گیلان گسترش می‌یابد و تاکنون در شهرستان‌های لنگرود و انزلی اجرا شده است.
قانون پیوند اعضا با استناد به با فتوای امام خمینی (ره)، فروردین سال ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از سال ۱۳۸۰ اجرایی شد.
بر اساس این قانون، اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان آشکار و مسلم شده است را می‌توان به شرط وصیت بیمار و موافقت، ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیات شان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
از سال ۹۶ در تقویم‌های ایرانی ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.
باربد چمن زیبای، کودک ۴ ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.
کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوند‌های متداول است.

انتهای پیام/آ

اهدای عضو، اهدای زندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.