در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازار متشکل ارزی راهی برای کشف نرخ واقعی ارز است/ رشد چشمگیر شاخص بورس در سال ۹۸

یک کارشناس بازار سرمایه تشکیل بازار متشکل ارزی را راهی برای کشف قیمت واقعی ارز و ایجاد ثبات در بازار‌های موازی آن دانست.

بازار متشکل ارزی راهی برای کشف نرخ واقعی ارز است/ رشد چشمگیر شاخص بورس در سال ۹۸حامد ستاک، فعال بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نوسانات هفته گذشته شاخص بورس، اظهار کرد: وجود نوسانات در بازار سرمایه یک امر طبیعی است. باید در نظر داشت که هر چقدر شاخص بورس با شدت صعود می‌کند باید منتظر سقوط شاخص به همان شدت هم باشیم.

وی افزود: هفته گذشته بازار سرمایه روند معاملاتی مثبتی را پشت سرگذاشت که عمده‌ترین دلیل آن افزایش ارزش اسمی سهام‌ها در تابلوی معاملاتی تالار حافظ  بود، به دلیل رشد قیمت ارز بازار سرمایه با رشد سرمایه گذاری بیش تری رو برو شد.

ستاک توضیح داد: مختصات بورس ایران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری داشته است، از آن جایی که نوسانات ارزی بازار‌های موازی را تحت تاثیر خود قرار داده است ما شاهد تزریق محسوس و روان نقدینگی به این بازار بوده ایم، بازاری که سال گذشته حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان حجم معاملاتش بود امسال حجم معاملات خود را به بیش از یک هزار میلیارد تومان در روز  رسانده است.


بیشتر بخوانید: پیش ثبت نام بازار متشکل ارزی آغاز شد


وی افزود: خوشبختانه امسال با این تغییر ماهیت، کشور ما در حوزه بورس پس از ۵۰ سال سابقه معاملاتی  توانسته جایگاه مناسب خود را در سبد معاملاتی خانوارها پیدا کند.

ستاک در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند نرخ ارز را تثبیت کند؟ گفت: بطور کلی بازار سرمایه در سراسر دنیا به علت اینکه شفاف‌ترین بازار برای خرید و فروش انواع کالاهای مصرفی و صنعتی است به عنوان موفق‌ترین بازار‌ تلقی می‌شود؛ بازاری که در آن دسترسی عموم برای خرید کالا‌های موزد نیازشان باز باشد قطعا می‌تواند آینده درخشانی را رقم بزند. دسترسی عموم  به عنوان یکی از فاکتورهای فروش عادلانه سهام شرکت ها در بین مردم بشمار می رود.

وی افزود: بازار متشکل ارزی هم به دنبال دسترسی آسان عموم به خرید ارز،  برای کشف قیمت واقعی آن در حال شکل گیری است؛ اگر نهاد متولی آن که بانک مرکزی است بتواند قوانین و زیر ساخت‌های مناسبی را در این باره وضع کند و در وهله اجرا و نظارت نیز به درستی و  قانونمند عمل کند قطعا ما در این بازار هم شاهد کشف قیمت واقعی ارزها، ثبات قیمتی و کاهش رانت و دلالی  در سایر بازار‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/

موفقیت بازار متشکل ارزی در گرو وضع قوانین صحیح توسط بانک مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار