محرز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش ابتلا به ایدز در زندان های کشور/ مهمترین راه انتقال و سن ابتلا به این بیماری کشنده در ایران

رئیس مرکز تحقیقات ایدز گفت: در زندان سرنگ به معتادان داده می‌شود و ایدز جدید در زندان‌ها بسیار کم مشاهده می‌شود.

مینو محرز استاد ممتاز بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه انتقال ایدز در ایران اکنون تماس جنسی است، اظهار کرد: در ابتدا خون و فرآورده های خونی و پس از آن راه انتقال ایدز سرنگ مشترک بین زندانیان بود و امار ما تجمعی است زیرا زمانی مردان ۹۶ درصد و زنان ۴ درصد مبتلایان را تشکیل می دادند.

وی با اشاره به آمار ابتلا به ایدز در مردان و زنان ایرانی گفت: اکنون مردان ۶۵ درصد و زنان ۳۵ درصد مبتلایان را تشکیل می‌ دهند و سن ابتلا به ۲۵ تا ۳۰ سال رسیده است.

استاد ممتاز بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ایدز در بین زندانیان بیان کرد:  در زندان به دلیل غربالگری و سرنگ به معتادان داده می شود و موارد ابتلا به ایدز جدید در زندان ها بسیار کم مشاهده می شود.

محرزتصریح کرد: زندانیان مبتلا به ایدز با تماس جنسی، تاتو و سرنگ مشترک ایدز، هپاتیت بی و سی را به سایر زندانیان منتقل می کنند.

زوجین باید هنگام ازدواج تست ایدز بدهند

وی ادامه داد: متاسفانه آگاهی به قدری پایین است که خانم های جوان در زمانی که قصد دارند باردار شوند و آزمایش های پیش از بارداری می دهند از ابتلا به ایدز با خبر می شوند که این زمان دیگر دیر است و باید پیش از ازدواج زوج ها تست ایدز بدهند.

استاد ممتاز بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: با ازدیاد کارتن خواب و معتادان متاسفانه خطر طغیان ایدز وجود دارد اما متاسفانه ۹۹ درصد راه انتقال ایدز در ایران از راه تماس جنسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.