کد خبر: ۶۹۴۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

یک ناشر درباره ویژگی های موثر در خرید یک کتاب از سوی مخاطب توضیح داد.

چگونه مخاطب را تشویق به خرید و خواندن کتاب کنیم؟رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات ققنوس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انتخاب تصویر جلد کتاب برای جذب مخاطب با هر عقیده ای گفت: گاهی به جهت اینکه محتوا خوب نیست، تلاش می‌شود روی طرح جلدها بیشتر کار شود. اگر به طرح جلد کتاب های معروف و نویسندگان خیلی مشهور نگاه کنید، خیلی ساده و بدون اغراق هستند. من کتاب های ناشران خارجی را دیده ام؛ طرح جلد کتاب ها خیلی ساده است. اصولاً کتاب باید در درجه اول از روی اسم نویسنده، در درجه دوم از روی اسم ناشر و در درجه سوم از روی عنوان کتاب مخاطبش را جذب کند نه طراحی جلد.

وی با اشاره به تأثیر زیبایی جلد کتاب در جذب مخاطب و فروش زیاد در آن، بیان کرد: در جامعه ایرانی متاسفانه ظاهرسازی، ظاهرنمایی، ژست های تبلیغاتی و دست سازی ها تاثیر بیشتری بر خرید کتاب از سوی مخاطب دارد.

حاجی آبادی درباره اهمیت جلد کتاب برای ناشران بیان کرد: ناشران حرفه‌ای و با سابقه و ناشرانی که کتاب های زیادی دارند، دنبال برند هستند. در واقع طرح جلد برند آن نشر می شود. به نظر من ناشران حرفه‌ای با داشتن شاخصه هایی سبب می شوند که مخاطب از دور بفهمد با چه کتابی مواجه خواهد بود.

این ناشر در خصوص کمک طراحان جلد کتاب به اقتصاد نشر گفت: فکر می‌کنم کاری که گرافیک می تواند انجام دهد، این است که محتوای کتاب را در قاب تصویر به مخاطب نشان دهد. به گونه ای مخاطب بداند موضوع و محتوای کتاب مورد نظرش چیست. اغراق و جذب مخاطب با تبلیغات دروغین جواب نمی دهد. 

مدیر مسئول انتشارات ققنوس با اشاره به ظاهر یک کتاب خوب، بیان کرد: ظاهر یک کتاب خوب باید استانداردهای لازم و جذابیت هایی را در جلد و صفحه بندی داشته باشد.باید به مخاطب احترام گذاشته شود تا کتاب را به راحتی مطالعه کند. دیدن عنوان کتاب، اسم ناشر، طرح روی جلد کتاب و صفحه بندی و فونت مناسب می تواند مخاطب را در انتخاب بهترین کتاب کمک کند.

حاجی آبادی در خصوص فعالان عرصه تبلیغات کتاب گفت: خود شاعران و نویسندگان در درجه اول در تبلیغ آثارشان نقش دارند. سایت هایی هم هستند که کار اطلاع رسانی را انجام می دهند. تاثیر پخش های کتاب هم زیاد است. گرافیست ها نسبت به آرایش کتاب تاثیرگذار هستند اما در فروش کتاب رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون می توانند در  برنامه های مرتبط با کتاب این آثار را تبلیغ کنند.

انتهای پیام/ 

 

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر