وزیر کشور:

بایدبرای مقابله باتحریم های نفتی آمریکا درآمدهای جدیدی تعریف کنیم/صدور مجوز‌های سرمایه گذاری و تولید باید سرعت یابد

وزیر کشور گفت:باید برای مقابله با تحریم‌های نفتی درآمدهای جدیدی را در کشور تعریف کنیم و استان‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، عبدالرضا رحمانی فضلی یکشنبه شب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد اظهار کرد: مجامع بین المللی به خوبی واقف هستند ایران وظایف خود را در برجام انجام داده اما طرف‌های مقابل از جمله آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده اند.

وی افزود: ما هیچگاه شروع کننده اقدامات تشنج آفرین نبوده ایم اما حق خود می‌دانیم آمادگی لازم را برای شرایط سخت داشته باشیم و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر کشور تاکید کرد: در این شرایط ممکن است همپیمانان آمریکا و آشوب آفرینان منطقه از جمله اسرائیلی‌ها بخواهند اقداماتی را انجام دهند که ما آمادگی لازم برای پاسخگویی به آنها را داریم.

رحمانی فضلی بیان کرد: اگر دشمنان ایران شروع کننده اقدامی نظامی علیه ما باشند پایان دهنده آن نیستند و آنها نمی‌توانند حوزه جغرافیایی را مشخص کنند.

وی با اشاره به تحریم‌های دشمن علیه ملت ایران گفت: برای رفع این تهدیدها راهکار مؤثر تقویت توان داخل در تولید است و همه باید در این راستا فعال بوده و اقدامات لازم را انجام دهند.

وزیر کشور گفت: باید برای مقابله با تحریم‌های نفتی درآمدهای جدیدی را در کشور تعریف کنیم و استان‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند و  باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای از جمله کشورهای همسایه استفاده شود.

صدور مجوز‌های سرمایه گذاری و تولید باید سرعت یابد

رحمانی فضلی  افزود: با قوانین فعلی که از مشروطه تا کنون تنقیح نشده است هم می‌توان جلوی هر گونه سرمایه گذاری مباح و حلال را گرفت و هم می‌توان سخت‌ترین شرایط سرمایه گذاری را حمایت کرد.

وی با بیان اینکه باید به تولید کننده و سرمایه گذار کمک کنیم افزود: کار نظارت نیز در جای خود محفوظ است، اما نظارت و کنترل نباید مانع فعالیت تولید کننده و سرمایه گذار شود.

وزیر کشور با اشاره به نظام توزیع کالا در کشور گفت: نظام توزیع کنونی مناسب نیست و دولت و نظام را ناکارآمد جلوه می‌دهد لذا هر استان باید به دنبال نظام توزیع مناسب برای خود باشد و به خصوص در شرایط کنونی نباید همه کار‌ها در تهران متمرکز شود.

رحمانی فضلی افزود: یکی از موضوعاتی که باید به آن‌ها توجه کنیم واحد‌های تملک شده به وسیله بانکهاست که دست کم دو هزار و ۲۰۰ واحد تملک شده به وسیله بانک‌ها در کشور وجود دارد و هر استان باید کمیته‌ای را تشکیل دهد و این واحد‌ها را کمک و حمایت کند تا در صورت امکان به چرخه تولید بازگردند و یا به صورتی دیگر تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام دولتی و اولویت دادن به شهرستان‌های کمتر توسعه یافته استان از دیگر برنامه‌های مهم در شرایط کنونی است.

وی اضافه کرد: حمایت از حضور و سرمایه گذاری تاجران کشور‌های همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اما برخی ترسها، بخل و کوچک بینی‌ها باعث شده است نتوانیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

 اولویت اصلی و نخست ما مقاومت در برابر تحریم است

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به فشار‌های اقتصادی و تحریم اشاره و بیان کرد: اولویت اصلی و نخست ما مقاومت و استقاومت در برابر تحریم و حرکت در جهت دفع تهدید است.

رحمانی فضلی افزود: با فعال کردن حوزه تولید، اشتغال و سرمایه گذاری می‌توان تولید را تقویت کرد و مقام معظم رهبری، دولت و مجلس شورای اسلامی هم بر این نکته تاکید دارند.

وی ادامه داد: باید کیفیت کار‌ها را بالا ببریم، هزینه‌ها را کاهش دهیم و منابع جدید درآمدی ایجاد کنیم و در قالب مشارکت مردمی، جذب سرمایه گذاری خارجی و خلق درآمد‌های جدید باید جزء برنامه‌های استان‌ها باشد.

وزیر کشور گفت: هدف دشمن از فشار‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و تحریم این است که در رفتار‌های جمعی مردم و حکومت اثر بگذارد، نارضایتی عمومی ایجاد و در روند پیشرفت و توسعه کشور اخلال ایجاد کند.

رحمانی فضلی افزود: ایران اسلامی همیشه به دنبال حاکمیت و اجرای قانون و احقاق حقوق خود بوده است. هیچ گاه به کشوری تجاوز نکرده ایم و نمی‌گذاریم به کشور ما هم تجاوز کنند. اراده ما مبنی بر جنگ نیست، اما اگر شرایطی به وجود بیاید که به حقوق ملت تجاوز شود قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

وی ادامه داد: اسرائیل و عوامل ثالث در منطقه، در پی جنگ افروزی هستند. اسرائیل که همیشه نقش عامل تنش زا و آشوب آفرین را ایفا کرده است و، اما آمریکا و اروپا باید مواظب عوامل ثالث باشند.

وزیر کشور گفت: اگر جنگی رخ دهد شروع آن ممکن است در اختیار دیگران باشد، اما نهایت و حوزه جغرافیایی را آن‌ها نمی‌توانند تعیین کنند. ما امنیت منطقه را یکپارچه می‌دانیم که با همکاری همه کشور‌های منطقه به دست می‌آید، اما قطعا اگر اتفاقی بیفتد دامنه آن همه را فرا می‌گیرد.

معاون وزیر کشور: ۳۷ هزار واحد تولیدی تسهیلات رونق تولید دریافت کردند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: دولت ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به طرح رونق تولید، بازسازی و نوسازی واحد‌های تولیدی اختصاص داد که از پارسال تا کنون ۳۷ هزار واحد تولیدی کشور این تسهیلات را دریافت کردند.

بابک دین پرست یکشنبه شب در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: این ۳۷ هزار واحد تولیدی تا کنون ۲۵۰ هزار میلیارد ریال را جذب کرده اند و خراسان رضوی از همین طرح به هزار و ۷۷۲ پرونده مبلغ هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: تلاش در جهت ساماندهی واحد‌های تولیدی به منظور ارتقای توان تولید، صیانت از واحد‌های تولیدی فعال و شاغلان آنها، برنامه ریزی در جهت واحد‌های تملک شده به وسیله بانکها، تلاش در جهت تکمیل و راه اندازی دسته از آن واحد‌های شهرستان‌ها که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند از جمله امور مورد توجه برای رونق تولید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به لزوم حمایت از واحد‌های تولیدی و مشکل دار گفت: ۷۵ واحد مشکل دار با اشتغال ۹ هزار و ۴۲۸ نفر و ۱۰ واحد بحرانی با اشتغال دو هزار و ۱۰۶ نفر در خراسان رضوی وجود دارد که باید مراقبت و حمایت شوند.

دین پرست در خصوص میزان بیکاری در استان‌ها هم گفت: پارسال بیشترین افزایش نرخ بیکاری در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بیشتر میزان کاهش بیکاری در استان‌های چهار محال بختیاری و خراسان جنوبی بوده است.

آمادگی تامین کالا برای کل کشور

استاندار خراسان رضوی هم در این نشست گفت: به شرطی که اختیارات لازم به ما داده شود آمادگی داریم لجستیک شمال شرق کشور را تشکیل دهیم و برای کل کشور تامین کالا کنیم.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اختیاری جز ثبت سفارش ندارد افزود: مجوز‌های لازم یا ارز مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم برای تامین کالای کل کشور اقدام کنیم.

وی با اشاره به لزوم حل مشکلات واحد‌های تولیدی هم گفت: روز‌های یکشنبه هر هفته در محل شهرک‌های صنعتی تشکیل جلسه می‌دهیم و مشکلات واحد‌ها را بررسی می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی هم گفت: در طرح مثلث توسعه اقتصادی استان تا کنون ۶۲ معین اقتصاد مقاومتی تعیین شده اند و تا پایان سال ۴۷ معین دیگر به این تعداد اضافه می‌شوند.

علی رسولیان افزود: پیش بینی شده است امسال ۱۲۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی انجام شود.

وی ادامه داد: ایجاد ۷۶ هزار و ۷۹۹ فرصت شغلی و دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای خراسان رضوی در سال کنونی است.

 

انتهای پیام/پ

 

سفر وزیر کشور به مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.