رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس حمایت از آرمان فلسطین است

آیت الله مبلغی گفت:ما از خاستگاه اسلام باید با حضور خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به مناسب شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر در سخنانی گفت: با وجود این تراث عظیم در اختیار، عملیات تجمیع، تحلیل و تطبیق این دیدگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به نظریه‌هایی در باب عدالت، انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) به دلیل حکومت داری و فضایی که در آن قرار داشتند، نسبت به امامان دیگر، بیشترین سخن را در باب عدالت بیان کرده و توانستند، ادبیات و مفاهیم زیادی با ابعاد و زوایای متعددی را پیرامون عدل ارائه کنند و امروز این میراث بزرگ در اختیار ما قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر بتوانیم اثرات کلامی امام را همراه با اثرات رفتاری آن حضرت در یک مسیر جدی مطالعه دقیق قرار دهیم این دو با پشتیبانی و کمک هم می‌توانند ما را به یک حقایق، ادبیات، اندیشه‌ها و نظریه‌های بزرگی در باب عدالت رهنمون کنند، ولی در این زمینه ما کم کاری داشتیم.

وی با بیان اینکه سخن از عدالت علوی به صورت عمومی با تحلیل و نظریه علمی در این زمینه متفاوت است، گفت: ما نیازمند دقت‌ها و نظریه‌های دقیقی در باب عدالت علوی هستم.

آیت الله مبلغی گفت: با وجودی که ابراز تحلیل و دقت را در اختیار داریم، ولی آن‌ها را به کار در این زمینه نگرفتیم.

وی عنوان کرد: عدالت گم شده بشریت است و هر چه زمانه به جلوتر می‌رود مردم به صورت عام و نخبگان، شخصیت‌ها و مجامع علمی به صورت ویژه به سمت عدالت گرایش و توجه پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی راهبرد اتخاذ می‌شود مجموع رفتارها، ساختار‌ها و امکانات چینش خاصی با محوریت آن راهبرد پیدا می‌کنند،افزود: از پاره‌ای از کلمات امام علی علیه السلام چنین استفاده می‌شود که باید محبوب‌ترین امور نزد ما اموری باشند که عدالت را به صورت عام‌تر و گسترده‌تری ایجاد می‌کنند و چنین نگاهی از حضرت با عدالت راهبردی سازگار است، یعنی باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که فرآورده‌ها، انعکاس‌ها، نتایج، بازتاب‌ها و اولویت دادن‌های ناشی از آن، معطوف به عدالت باشد، چون عدل پایه و اساس همه چیز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: عدل یک سیاست عام و اداره کننده عمومی است و، چون در آن بیشترین فراخی و وسعت (فی العدل سعة) از نظر ماهیت، ظرفیت، قابلیت و کارکرد نهفته است، تعبیر امام علی علیه السلام این است که عدالت بهشت دولت‌هاست.

آیت الله مبلغی یادآور شد: امامان (ع) مریدان پاک می‌خواهند و باید این عزاداری و عرض ارادت‌ها به مثابه یک ظرفیت و زمینه برای وصل شدن به سیره الهی امام علی (ع) باشد.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی قدس تصریح کرد: روز قدس، روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین است و امروزه، کسی نیست که نداند مردم مظلوم فلسطین در خاورمیانه تحت ظلم تاریخی قرار گرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما از خاستگاه اسلام باید با حضور خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم.

انتهای پیام/ح

حوزه و دانشگاه تحلیل جامعی نسبت به عدالت علوی ارائه دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.