شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

واشنگتن کشور‌های آسیایی را به اجبار با خود همراه می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر‌های اخیر وزیر امور خارجه به کشور‌های آسیایی به این معنا نیست که غرب را رها کرده است.

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها دیپلماسی ایران شاهد تحرکات گسترده و بی سابقه‌ای است که به دنبال شرایط حاصل از فشار‌ها و تهدیدهای آمریکا ایجاد می شود. وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف ماههاست که از این پایتخت به آن پایتخت می‌رود؛ سفر‌هایی که هدف اصلی آنها افزایش تعاملات با شرق و دولت‌های همسایه ایران در آسیای میانه، قفقاز و شرق آسیاست.

صحبت‌های ظریف در جریان سفر‌های منطقه‌ای اش حکایت از آن دارد که وی چهار انگیزه را دنبال می‌کند؛ جلب حمایت سیاسی برای کشورش، در مقابله با تهدیدات آمریکا، یافتن منافذ اقتصادی در این کشور‌ها برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا و تشویق این دولت‌ها به حفظ روابط اقتصادی شان با تهران، شرح مواضع و سیاست‌های ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه، بویژه در مورد بحران با دولت آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای آن و شرح و تفصیل تصمیمات مرحله‌ای تهران، که یکی از آن‌ها کاهش تعهدات ایران در مورد توافق هسته‌ای در دو مرحله و تشویق جامعه بین الملل برای انجام تعهداتش در مورد این توافق است.

 

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سفر ظریف به آسیا به این معنا نیست که غرب را به طور کلی رها کردیم و روی به آسیا آوردیم، در حقیقت هر کشوری باید در دیپلماسی خود توازن برقرار کند و این رفت و آمد‌ها به شرایط و اوضاع کشور‌ها بستگی دارد.

وی افزود:گاهی کشور در شرایطی قرار می‌گیرد که باید با منطقه‌ای خاص روابط خود را گسترش دهد، بنابراین در حال حاضر سفر‌های اخیر وزیر امور خارجه تهران، به منظور استفاده از ظرفیت این کشور‌ها در راستای منافع ملی ایران است.


شفیعی با بیان اینکه دکتر ظریف با سفر به کشور‌های آسیایی، رویکرد جدیدی اتخاذ نکرده است، تصریح کرد: کشور‌های این منطقه عمده‌ترین وارد کننده نفت ایران هستند و تهران روابط اقتصادی مهمی با کشور‌های آسیایی مانند هند، چین و ژاپن دارد، بنابراین ارتباط با آن‌ها در شرایط تحریمی امروز ایران حائز اهمیت است.


کارشناس مسائل بین الملل در ادامه یادآور شد: برخی از کشور‌ها مانند پاکستان مسائل سیاسی مهمی با ایران، به خصوص در ارتباط با روابط تهران و واشنگتن، دارد بنابراین سفر‌های  ظریف در این چارچوب انجام شد.

 

وی با اشاره به سفر‌های وزیر امور خارجه ایران در یک بازه کوتاه، گفت: به عنوان مثال ژاپن، چین، کره جنوبی و هندوستان جزء شرکای مهم تجاری ایران هستند، بنابراین با توجه به شرایط تحریمی تهران، رایزنی با کشور‌های آسیایی برای رهایی از شرایط و وضعیت موجود، در دستور کار دستگاه دیپلماسی ما قرار دارد.

 

شفیعی ادامه داد: شرایط تحریمی، مسائل مبتلا به سیاست خارجی ایران منجر به افزایش سفر‌های ظریف شده است، بنابراین سفر‌های وزیر امور خارجه ما در شرایط تنگنا انجام می‌شود و این در حالی است که کشور‌های گوناگون مجبور به همراهی با آمریکا هستند.


کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط تنگنا که واشنگتن کشور‌های آسیایی را مجبور به همراهی با خود می‌کند، برقراری روابط دشواری‌های خاص خود را دارد، ولی بدون شک  ظریف چشم انداز‌های امیدوار کننده‌ای را مشاهده کرد که این سفرهارو انجام می‌دهد بنابراین نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار