جای خالی صنایع تبدیلی در استان کردستان

صنایع تبدیلی در واقع آخرین حلقه در زنجیره بخش تولید است که با انجام فراوری‌هایی بر روی محصولات دراین بخش صورت می‌گیرد.

 به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، با توجه به رقم بالای حدود ۳۰ درصد ضایعات محصولات کشاورزی و اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده و درآمد‌های ارزی و ایجاد اشتغال بررسی وضعیت این صنایع در استان کردستان مهم است به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ امید سلیمی، مدیر بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان و یکی از سرمایه گذاران این صنعت رفت  تاحال و آینده این صنعت را برای ما بازگو کنند.

استان کردستان ظرفیت چشمگیری در حوزه صنایع تبدیلی دارد

امید سلیمی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان کردستان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: با حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه ریزی‌هایی درخصوص لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در چند سال گذشته صورت گرفته است که یکی از این موارد تسهیلات کم بهره‌ای است که به استان کردستان تزریق شده و باعث تحول در این بخش شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان کردستان تشریح کرد: از ابتدای فعالیت این بخش تا سال ۱۳۹۵ حدود ۹۱ پروانه بهره برداری وجود داشته است که در سال ۹۶ با تزریق تسهیلات این اعداد مقدار قابل توجهی رشد داشت و به ۱۹ پروانه بهره برداری، ۶۳ جواز تاسیس و ۱۷۸ موافقت اصولی رسیده است و همچنین در سال ۱۳۹۷ این ارقام به ۲۹ عدد پروانه، ۹۰ جواز تاسیس و ۲۲۳ موافقت اصولی افزایش داشته است.

وی در خصوص جذب سرمایه و ایجاد تسهیلات در بخش صنایع تبدیلی افزود: در سال ۹۷ حدود ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات جذب شده و تعدادی دیگر نیز در انتظار تسهیلات در بانک‌ها هستند که با این موارد بالای ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در صنایع تبدیلی تزریق شده است.

وی ادامه داد: تا این مقطع نیز حدود ۶۰ طرح در حال ساخت و ساز داریم وانتظارمی رود تا پایان سال این طرح‌ها نیز به پایان برسند و شروع به کار کنند که خود تحول زیادی در این عرصه را رقم می‌زند.

این مسئول بخش صنعت تبدیلی  با اشاره به اینکه  استان کردستان ظرفیت چشمگیری در حوزه صنایع تبدیلی دارد، اضافه کرد: اکنون یکی از طرح‌های بزرگ در استان کردستان در حال بهره برداری است که یکی از نیاز‌های ضروری استان به شمار می‌آید و با توجه به وجود تعداد زیادی باغ در شهرستان سنندج، مریوان، بانه و سروآباد در سه فاز در حال آماده سازی است که فاز اول آن در بخش آبمیوه، فاز دوم پوره و کنسانتره میوه و فاز سوم تولید مالت است که تحولات زیادی را از هم اکنون در بخش باغداری استان به همراه داشته است.

سلیمی با اعلام این خبر که فاز اول این مجموعه در فصل تابستان و بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح می‌گردد گفت: این صنعت به صورت مستقیم ۳۰۰ شغل را در این بخش به همراه دارد که یکی دیگر از مزایای صنایع تبدیلی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه تولید انگور سیاه و سطح زیر کشت این محصول با توجه به وجود این کارخانه به عنوان صنعت تبدیلی رو به افزایش است و این اطمینان خاطر در کشاورزان ایجاد شده است که محصولاتشان با قیمت مناسب و بدون ضایعات تبدیل می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی استان کردستان تاکید کرد: محصولات فرآوری شده امکان نگه داری و صادرات را فراهم می‌کند و قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارا است.

وی با اشاره به این که پسماند صنایع تبدیلی آسیب زیست محیطی ندارد گفت: در بخش صنایع تبدیلی، چون مواد اولیه ما محصولات کشاورزی است پس پسماند این کارخانه‌ها شیمیایی نیست و ضرری به محیط نمی‌رساند و در بخش صدور مجوز‌ها برای این صنایع از سوی معاونت غذا و دارو، اداره کل محیط زیست، اداره کل دامپزشکی مشکلی زیادی وجود ندارد.

سلیمی  ادامه داد: پر شدن جای خالی صنایع تبدیلی به همت مسئولین استان وایجاد امنیت برای سرمایه گذاران روند رو به رشدی را برای این صنعت رقم زده است.

وی از سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومانی در سال گذشته خبر داد و گفت:۳۳ میلیارد این سرمایه گذاری از تسهیلات بانکی و بقیه سرمایه خود سرمایه دار بوده است.

کشاورزی  استان کردستان  نیازمند سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است

در سال‌های گذشته دراستان کردستان به دلیل محدودیت‌ها و نا امنی‌هایی که در استان وجود داشته است سرمایه گذاری آنچنانی در بخش صنعت صورت نگرفته است بنابراین این استان برای سرمایه گذاری یک منطقه بکر محسوب می‌شود وهمچنین با توجه به اینکه این استان در زمینه کشاورزی بیشتر فعالیت دارد پس مواد اولیه و خام زیادی دارد که به سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در این بخش اطمینان می‌دهد.

مهدی مندمی، یکی از سرمایه گذاران در بخش صنعت تبدیلی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در این بخش به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:در استان کردستان، کشاورزی ۲۵ درصد ارزش تولیدات سالانه استان را دارد و این نیازمند سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است تا از خام فروشی فاصله گرفته و ارزش افزوده بعد از تولید محصول نیز به اقتصاد استان برگردد.

وی با تاکید بر این که وجود مواد اولیه کار را برای سرمایه گذار آسان کرده است ادامه داد: وجود شرایط ویژه ای، چون معافیت مالیاتی به دلیل محرومیت استان سرمایه گذاررا ترغیب به کار می‌کند؛ هر چند بعضا این معافیت به درستی اجرا نمی‌شود.

این سرمایه گذار صنعت تبدیلی افزود: به دلیل وجود مشکلات حاشیه‌ای و زیرساختی بیشتر سرمایه گذارن راغب به سرمایه گذاری در مرکز کشور هستند.

وی ادامه داد: استان کردستان ظرفیت بالایی برای صادرات در بخش کشاورزی و طیور دارد، ولی به دلیل پیچیدگی و عدم برنامه ریزی مشخص در این زمینه تولید کننده نمی‌داند آیا می‌تواند به تعهد خود پایبند باشد یا خیر.

وی در پایان نیز تاکید کرد: با سرمایه گذاری درست خلق ثروت صورت می‌گیرد که این موارد سبب کاهش مهاجرت، کاهش ضایعات و ایجاد شغل برای ساکنان استان می‌شود.

با توجه به این نکته که استان کردستان از قابلیت‌های بالایی دربخش کشاورزی برخوردار و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود این صنایع نقش مهمی در فرایند توسعه استان دارد وبه عنوان بهترین روش درآمد زایی غیر کشاورزی برای مناطقی که تولیدات سالیانه آن‌ها به کشاورزی وابسته است بسیار مهم تلقی می‌شود، بنابراین اﯾﺠﺎد و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺗﺒﺪﯾﻠﯽ و ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی در استان کردستان باید بیشتر مورد توجه مسئولان و سرمایه گذاران قرار گیرد.

گزارش از فاطمه محمدی

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: اشتغال ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.