هزینه سرسام‌آور پروژه‌های فضایی سد راه کشف رمز و راز قمر مرموز مشتری

پروژه‌های فضایی هزینه‌های بسیار بالایی دارند، ناسا در تکمیل پروژه‌های خود به ویژه طرح سفر به قمر اروپای سیاره مشتری دچار مشکل تامین بودجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند برای ۲ ماموریت کاوش قمر یخ زده سیاره مشتری به نام اروپا به چالش‌های جدیدی برخورده‌اند.
 
محققان برای سال‌ها به تحقیق و پژوهش برای ارسال کاوشگر و ماه نشین به قمر اروپای سیاره مشتری پرداخته‌اند تا بتوانند در نهایت نشانه‌هایی از حیات و آب مایع در عمق پوشش یخ زده این قمر فضایی پیدا کنند، اما هزینه‌های سرسام آورفضایی و تاخیر در ساخت موشک فضایی SLS که بتواند کاوشگر و ماه نشین را به مدار سیاره مشتری و قمر اروپا برساند سبب شده است تا احتمال شکست این طرح‌ها قوت بگیرد.
 

بروز مشکل و احتمال شکست پروژه با انجام تحقیق‌های ۹ ماهه به وسیله دفتر بازرسی کل ناسا به دست آمده است. کاوشگر درحال ساخت کلیپر Clipper بنا بر برنامه ریزی‌های انجام شده قراراست درسال ۲۰۲۳ به سوی مشتری و قمر اروپا ارسال شود و مدت زمان ماموریت آن حدود ۳ سال خواهد بود.

بررسی برای یافت  نشانه‌هایی از وجود احتمالی حیات در مشتری

کلیپر به مطالعه پوسته یخی قمر اروپا و شناسایی احتمالی اقیانوس زیر زمینی آن می‌پردازد. ماموریت دیگر ماه نشین اروپا به نام Europa Lander قراراست برسطح اروپا فرود آید تا بتواند نشانه‌هایی از وجود احتمالی حیات را شناسایی کند.
 
به گفته کارشناسان از جمله اصلی‌ترین چالش‌ها بر سر ادامه پروژه ساخت کاوشگر و ماه نشین، هزینه‌های بالای ساخت، کمبود نیروی کارفنی، چالش‌های یکپارچگی ابزار‌ها و بخش‌های مختلف تجهیزات، توسعه کند و دیرهنگام فناوری‌ها و خطر‌های پرتاب موشک SLS در زمان پرتاب و شکست پروژه رسیدن به قمر را نام برد.
 

در ساخت موشک و سفینه‌های فضایی تیم‌های زیادی از مهندسان و متخصصان مورد نیاز است تا پروژه اجرایی شود و ناهماهنگی یا کمبود تخصص می‌تواند سبب آسیب‌های میلیاردی به پروژه شود.

هزینه تقریبی توسعه و ساخت کاوشگر کلیپر

بنا براعلام ناسا از سال ۲۰۱۳ تاکنون کنگره آمریکا مبلغی افزون بر ۲ میلیارد دلار برای دو ماموریت قمر اروپا اختصاص داده است. درصورتی که تنها کاوشگر کلیپر به ۲.۸ میلیارد دلار برای توسعه و ساخت نیاز دارد.
 
ماموریت کلیپر بنا بر پیش بینی‌ها قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام شود و ماموریت ماه نشین اروپا درسال ۲۰۲۵ خواهد بود.
 
کاهش هزینه اختصاص داده شده به پروژه‌های ناسا از جمله اصلی‌ترین دلایل تاخیر در ساخت موشک و کاوشگر‌های فضایی است و حتی احتمال دارد در پروژه ارسال انسان به کره ماه نیز اثر بگذارد.
 

تاخیر در ساخت موشک SLS و نیاز به وجود یک موشک پرقدرت برای ارسال کاوشگر به فضای عمیق سبب شده است تا به احتمال زیاد برای پرتاب کاوشگر از موشک بالستیک Heavy rocket ULA's Delta IV یا موشک شرکت اسپیس ایکس به نام Falcon Heavy rocket استفاده شود.
 
بازرسان ناسا اکنون به ارائه طرح‌های جدید برای کاهش هزینه و ساخت نمونه‌های ارزان‌تر کاوشگر‌های فضایی مشغول است تا درآینده بتوانند پروژه‌ها را به اتمام برسانند.
منبع:Space
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار