در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب مطرح شد؛

سرنوشت معامله قرن نامعلوم و نامشخص است/ مقاومت بخشی از تاریخ فلسطین است

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۹ خرداد با موضوع پیام روز قدس امسال، نه به معامله قرن برگزار شد.

1به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت و گوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۹ خرداد با موضوع پیام روز قدس امسال، نه به معامله قرن با حضور دو کارشناس منطقه و فلسطین مورد بحث و بررسى قرار گرفت.

در ابتدا برنامه، سلطان شاهى کارشناس حوزه فلسطین با اشاره به معامله قرن، اظهار کرد: اصلا به چه دلیل باید انتظار داشته باشیم که کشورهاى عربى نسبت به این معامله اى که رسانه اى نشده، عکس العمل نشان دهند؟ امروزه کشور‌های عربی ضعیف عمل کردند، اما اگر بخواهند ضعیف‌تر عمل کنند، باید آن‌ها را مورد سوال قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کشور قدرتمند اسلامی و عربی نمی‌تواند با موجودی خود، مقابله کند، با توجه به بحث معامله قرن، دشمن به حدی تضعیف شده است که نیاز به همراهی دارد.

امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر هم با بیان اینکه ما حتی کاغذی از این معامله قرن ندیدیم، افزود: اساسا معامله قرن پیش بینی‌های انجام شده است، زیرا ما تا امروز کاغذ و یا نوشته‌ای از آن ندیدیم، بنابراین با توجه به این چهارچوب معلوم نیست که چه خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: ولی آنچه که گفته شد این است که یک کشور عربی باید پرداخت‌هایی داشته باشد تا مسائل داخلى صهیونیستى در بحث آوارگان به گونه اى حل شود.

همچنین حمدان مسئول روابط بین الملل جنبش معاصر در برنامه حاضر شد و یادآور شد: فلسطین قبول نمی‌کند که مسئله آن از بین برود، اما آمریکا فکر می‌کند که مى تواند این طرح را اجرا و در این مسیر حرکت کند.
 
وى تاکید کرد: موضع ما موضع واضحی است، ما از این مسئله خوشمان نمى آید و مى خواهیم که فلسطین و قدس آزاد شود و مهم‌تر از آن، آزاده باشد.

مسئول روابط بین الملل جنبش معاصر با اشاره به فعالیت هواپیماهاى سرزمین نیرو مقاومت، عنوان کرد: مقاومت فلسطین امرى طبیعی است، اگر برخی‌ها حس می‌کنند که محاصره غزه مى تواند از این قدرت بکاهد، سخت در اشتباه اند، این مقاومت بخشی از تاریخ فلسطین است و بیشترین تاثیر را دارد.

حمدان تصریح کرد: روز قدس روز پیروزى مستضعفان بر مستکبران است و این اتحاد بیش از پیش افزایش می‌یابد، ما هم روز قدس را در فلسطین گرامى مى داریم و مطمئن هستیم که شمار زیادى در این راهپیمایى شرکت مى کنند.
 
سلطانشاهی کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم در ادامه برنامه با اشاره به اجماع و خیانت کشور‌های عربی در رابطه با موضوع فلسطین گفت: در حال حاضر رژیم صهیونیستی از مرز‌های خود فراتر رفته است و با بسیاری از کشور‌های عربی منطقه که پیش از این رابطه پنهانی داشت اکنون رابطه علنی را برقرار کرده است و این موضوع به نحوی موفقیت رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به اینکه امسال هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی است افزود: نظام صهیونیسم جهانی به این نتیجه رسیده است که باید از این به بعد بیشتر هزینه کند، بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار یهودی در اسرائیل زندگی می‌کند به طوری که از ۱۰۲ کشور یهودی‌ها به اسرائیل مهاجرت کردند، یهودی‌هایی که دستشان به دهانشان می‌رسید به اروپا و آمریکا مهاجرت کردند، اما کسانی که در اسرائیل مانده اند محکوم به زندگی در این رژیم جعلی هستند لذا جامعه صهیونیستی برای ادامه بقا نیاز به اسطوره‌های دارد که بتواند موجودیت خود را حفظ کند.

این کارشناس حوزه فلسطین و صهیونیسم با اشاره به اینکه احزاب راست گرای سنتی و مذهبی در حال پیروز شدن در اسرائیل هستند گفت: در انتخابات جدیدی که در اسرائیل برگزار شد حزب کار نابود شد و هیچ جایی برای خود پیدا کند، مخالفان نتانیاهو پایگاه شان راست سنتی است، عدم توافق احزاب در اسرائیل بیشتر یک مشکل درون سازمانی در جریان راست‌ها برای به دست آوردن قدرت است.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما متاسفانه به نحوه احسن به موضوع فلسطین نمی‌پردازد ادامه داد: همیشه یک هفته مانده به روز قدس اخبار و گزارشات را در رابطه با فلسطین می‌بینیم و پس از آن کمرنگ می‌شود، فلسطین آرمانی بزرگ است که امام خمینی رحمت الله علیه بر آن تاکید داشتند در طول سال باید مطالبی را از جنبه‌های مختلف که مورد نیاز مخاطب است در خصوص فلسطین داشته باشیم.

سلطانشاهی با اشاره به اینکه ما خودمان توسط رسانه‌های صهیونیستی و ابزار اقتصادی صهیونیست‌ها اشغال شده هستیم تصریح کرد:ما باید بتوانیم به این مسئله به صورت جهانی برخورد کنیم، تاکید امام بر مسئله فلسطین جنبه اعتقادی دارد و این جنبه نافی جنبه‌های دیگر نیست.

وی با اشاره به اینکه مبنای ورود ما به موضوع فلسطین اعتقادی است، ولی از لحاظ انسانی نمی‌توان بی تفاوت بود گفت: کاروان آزادی که به سمت غزه حرکت کرد در آن ۴۹ ملیت حضور داشت، امنیت و منافع ملی هر کشوری اقتضائاتی دارد لذا برای ایجاد امنیت باید تدابیری اندیشید، باید در مورد غزه و فلسطین اقدامات اساسی صورت گیرد ما در بحث علمی در مورد غزه و فلسطین کوتاهی داریم به طوری که در کتاب‌های درسی مطلبی در این باره برای آشنایی دانش آموزان وجود ندارد، همچنین در عرصه اقتصادی و فرهنگی نیز کوتاهی کرده‌ایم، اگر همه جنبه‌ها را در نظر بگیریم مردم موضوع فلسطین را به راحتی می‌پذیرند، پس ماهیت قضیه فلسطین فی نفس هیچ شبهه‌ای ندارد.

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه ابومازن در اجلاس معامله قرن شرکت نمی‌کند، زیرا می‌داند که اگر شرکت کند حذف می‌شود گفت: اجراکنندگان معامله قرن مشخص است که چه کسانی هستند، هیچ طرف فلسطینی در آن شرکت نمی‌کند علی رغم ظاهر سازی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد آنان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه داعش را صهیونیست‌ها با نقشه آمریکا ایجاد کرد تا حائلی برای امنیت رژیم صهیونیستی باشد، تصریح کرد: آن‌ها برای تأمین امنیت خود هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کنند، رژیم صهیونیستی معتقد است که تنها قوم مجاز برای اداره جهان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار