امریکن کانسروتیو: جان بولتون به شکلی بی‌شرمانه درباره ایران دروغ می‌گوید

امریکن کانسروتیو در گزارشی تحت عنوان «بولتون به شکلی بی‌شرمانه درباره ایران دروغ می‌گوید»، ادعا‌های دولت ترامپ علیه تهران را تبلیغات و دروغ‌های بی‌اساس خواند.

­امریکن کانسروتیو: جان بولتون به شکلی بی‌شرمانه درباره ایران دروغ می‌گویدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو در گزارشی تحت عنوان «بولتون به شکلی بی شرمانه درباره ایران دروغ می‌گوید» نوشت:  جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه گفت «هیچ دلیلی» جز تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باعث نمی‌شود که تهران از توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی خارج شود. بولتون این سخنان را در حالی ایراد می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک سال پیش از توافق هسته‌ای که ایران با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ امضا کرد خارج شد.

جان بولتون و دیگر مسئولان دولت آمریکا ماه‌هاست به ترویج دروغ علیه ایران پرداخته‌اند. در حالی که هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که این ادعای دولت آمریکا را اثبات کند. بر عکس، دلایل بسیاری موجود است که نشان می‌دهند این ادعا نادرست است.

در این ارتباط می‌توان به بازتاب اظهارات اشتباه و گمراه کننده جان بولتون در آسوشیتدپرس اشاره کرد. این خبرگزاری اظهارات بولتون را به گونه‌ای منعکس می‌کند که گویی باید این اظهارات را جدی گرفت. عنوانی هم که این خبرگزاری در خصوص خبر و گزارش مربوط به اظهارات نادرست بولتون به کار می‌برد به گونه‌ای است که گویا این اظهارات درست و قابل اعتماد است. این مورد نمونه‌ای از انتخاب یک عنوان چشم نواز و احساس برانگیز برای اطلاعات و اظهارات نادرستی است که در خصوص یک موضوع و مسئله مهم در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: اظهاراتی که جان بولتون در این خصوص بر زبان رانده، شرورانه است. آمریکا به مدت بیش از یک سال است که تلاش می‌کند ایران را به سوی خروج از توافق هسته‌ای سوق دهد. او با مشاهده اولین اقدام ایران مبنی بر کاهش پایبندی به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای که در واکنش به جنگ اقتصادی کاخ سفید علیه تهران صورت گرفته، تلاش می‌کند که این اقدام را علامت و نشانه تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای توصیف کند.

بولتون در تحریف اطلاعات در راستای اهداف مورد نظر خود ید طولایی دارد. او همواره از رویای تغییر حکومت در ایران سخن می‌گوید. وی ارتباطات تنگاتنگی با گروهک تروریستی منافقین نیز دارد.

واقعیت این است که آمریکا از یک سال پیش به بعد، در توافق هسته‌ای ایران عضویت ندارد و همه تعهداتش را در چارچوب این توافق نقض کرده است. ایران صبورانه در توافق هسته‌ای باقی مانده و به تعهداتش در چارچوب این توافق عمل کرده است. این در حالی است که تنها کشور امضا کننده توافق هسته‌ای که این توافق را زیر پا گذاشته ناامیدانه به دنبال یافتن بهانه‌ای است تا ایرانی‌ها را به نقض تعهداتشان متهم کند.

بولتون و هم پیمانانش کوچکترین توجهی به بیش از سه سال پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای ندارند. آن‌ها هیچ اشکالی در اقدام آمریکا مبنی بر زیر پا گذاشتن تعهداتش در چارچوب همین توافق نمی‌بینند. در واقع، همان کسانی که از ابتدا با توافق هسته‌ای مخالف بودند، اکنون اصرار دارند که محدودیت‌های مندرج در این توافقنامه باید (از سوی ایران) محترم شمرده شود. همان افراد تلاش کرده اند اوضاع را به گونه‌ای مهندسی کنند که طی آن ایران میزان ذخایر اورانیوم غنای پایین خود را افزایش دهد و بعد با بهره گیری از وضعیتی که خود در ایجاد آن نقش اساسی داشته اند، به گسترش دروغ و نشر اکاذیب درباره ایران بپردازند.

دلیل این که ایران تهدید می‌کند که غنی سازی اورانیوم را تا سطحی بالاتر انجام خواهد داد این است که آمریکا به رغم پایبندی تهران به مفاد توافق هسته‌ای تحریم‌های سنگینی را علیه آن وضع کرده است. دولت ترامپ هر آن چه در توان داشته انجام داده است تا ایران را از منافع حاصل از توافق هسته‌ای محروم کند. 

البته، ایران دلیل دیگری هم برای اتخاذ چنین رویکردی مد نظر دارد و آن اعمال فشار بر طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای است. ایران می‌خواهد با این کار خود طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای را وادار کند که راهی برای بهره‌مند شدن تهران از این توافق پیدا کنند. آن چه ایران انجام داده است واکنشی کوچک در برابر سیاست‌های مخرب دولت آمریکا محسوب می‌شود. ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست و نباید ادعا‌هایی را که دولت ترامپ در این زمینه مطرح می‌کند چیزی جز تبلیغات و دروغ‌های بی پایه و اساس تلقی کرد.

بر اساس آن چه که در توافق هسته‌ای آمده است، به نظر می‌رسد اقدام ایران مبنی بر از سرگیری برخی فعالیت‌ها در زمینه تولید اورانیوم با غنای پایین امری است که در خود توافق به آن اشاره شده است. بر اساس این توافق، اگر دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای به تعهداتی که متقبل شده اند پایبندی نشان ندهند، ایران این حق را خواهد داشت که چنین اقداماتی انجام دهد. در شرایط کنونی، آمریکا دیگر عضو توافق هسته‌ای نیست و اروپا با توقف هر گونه تعامل اقتصادی با ایران به نقض تعهدات مبادرت ورزیده است.

امریکن کانسروتیو در پایان یادآور شد: باید بار دیگر ذکر کرد آن چه که ایران انجام می‌دهد همان چیزی است که در چارچوب توافق هسته‌ای مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی صرفی
۲۲:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام درودخدابرشهیدان ازصدراسلام تاآخرین ساعت وروزدقیقه دنیاخداتمام دلسوازن جان برکف قوی پرقدرت مردان واقعی زحمت کشان ایران اسلام خداالهی پشت وپناهشان باشدخب این آمریکامگرکورکرباتمام متحدانش وغربیهابخداکه به هیچ هیچ هیچ هیچکدامشان بفرمایش رهبربزرگ انقلاب اسلامی به هیچکدام نمیشوداعتمادکردبه هیچکدام مگرانقدرنفهمن که آژانس بین المللی چندبارتائیدمان کردچندبارراستی آزمایی کردکه هربارخداراشکرسربلندبیرون آمدیم واگرصدباردگرهم ببینن وعده وقولی که جمهوری اسلامی سرقول ووعده.ش هست که کشورهای غربی آمریکایی فقط فقط فقز کلک ودروغ هستن خداگواه به والله به اسم بزرگ الله قسم تمام قراردادشان بفرمان رهبرآتش بزنیم خداگواه خداپشت پناه مااست خداخداخداخداشاهدقراردادباطل کنیم هیچ غلطی نمیتوانن کنندمگرقبل ازبرجام این کشورهاجلسه نداشتن آنوقت که ایران قوی قدرتمندرامحکوم میکردندالان هم محکوم میکنندکلاقراردادلغووباطل برویم بسوی خدابه کارمان برسیم الهی خدادشمنانمان رابه جهنم میفرستدپرچم اسلام پیروزابدیت است
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۳:۴۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
امریکا دشمن انسانهاست.ایران باید برجام رو لغو و بازگشت به غنی سازی و ساخت راکتورها رو اغاز کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
بابا این پیری باید فکر جهنمش باشه
Iran (Islamic Republic of)
شجاع
۱۱:۴۸ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
باید به او گفت:
دروغگو
دروغگو
دروغگو
آخرین اخبار