داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از ماجرای بیهوشی عجیب ۴ بیمار تا تحریم پانسمان بیماران پروانه‌ای

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ماجرای عجیب بیهوشی ۴ بیمار در یکی از بیمارستان‌های پایتخت +واکنش وزارت بهداشت

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه بود که طبق رویه عادی شماری از بیماری از تحت عمل جراحی قلب باز در بیمارستان قلب تهران قرار گرفتند، قرعه به نام ۱۶ بیمار افتاده بود، بیمارانی که اتفاقی عجیب در انتظار آنها بود چرا که ۴ نفر آنها پس از انجام عمل جراحی موفقیت آمیز به هوش نیامدند.
 
به دنبال این مسئله متخصصان تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بیماران انجام دادند و به دنبال علت و چرایی کار بودند، پس از ۲ روز شانس به یکی از یبماران رو می کند و به هوش می آید البته اکنون کمی ضعف عضلانی دارد اما سه  بیمار دیگر همچنان در بیهوشی به سر می برند.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درباره ماجرای به هوش نیامدن ۴ بیمار پس از جراحی قلب باز در بیمارستان قلب تهران اظهار کرد: از ۴ بیماری که بعد از عمل جراحی قلب باز به هوش نیامدند خوشبختانه یک نفر هوشیاری خود را به دست آورد و سه بیمار دیگر نیز به تحریک دردناک جواب می‌دهند.

وی درباره نظارت وزارت بهداشت در عملکرد بیمارستان و چرایی به هوش نیامدن بیماران پس از عمل جراحی بیان کرد: من به بیمارستان قلب تهران رفتم و شخصا تمام پرونده‌ها را بررسی کردم و اذعان داریم که هیچ خطای انسانی رخ نداده و جراحی و متخصصان بیهوشی مقصر نیستند.

رتبه ایران در مرگ ناشی از بلایا/ سیل با ۶۱ درصد بیشترین مخاطره ایران طی ۴۰ سال

محمد اسماعیل مطلق در جلسه مدیریت بحران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب جنوب غرب کشور اظهار کرد: ایران طی سال‌های ۲۰۱۳- ۱۹۹۴ جزو ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی بوده و در سال ۲۰۰۹ از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ دارای رتبه ۸ از ۱۰ بوده است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بوده‌اند.

وی گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی ۵ ساله این شهرستان نشان می‌دهد، موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ ۵ ساله، بیش از ۵ برابر افزایش در کل موارد مرگ و موارد مرگ زنان باردار افزایش ۱۰ برابری داشته است و به همین ترتیب در مورد کودکان زیر ۵ سال نیز صدق می‌کند که افزایشی در حدود ۱۶۰ درصدی داشته است.

مطلق در ادامه به آمار مرگ و میر و آسیب‌های جسمی وارده به جمعیت آسیب دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: که طی این حادثه ۲۱۹۳ نفر مصدوم و ۸۵ نفر فوت کرده‌اند. در حادثه مذکور در بخش سلامت به ۱۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.

آمادگی ۲۰ وزارتخانه برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون

علی اصغر فرشاد رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ وزارتخانه و دستگاه ملی برای کمک به اجرای بهتر بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور اعلام آمادگی کرده اند و واحد‌های خودشان را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده اند تا تیم‌های سیار سنجش فشارخون در این مجموعه‌ها مستقر شده و نسبت به کنترل فشارخون پرسنل آن‌ها اقدام کنند.

وی ضمن تاکید بر نقش مهم شهرداری تهران در اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون در سطح شهر تهران، گفت: اگر این طرح در تهران با موفقیت همراه باشد، به الگویی برای شهرستان‌های کشور تبدیل می‌شود و خوشبختانه نشستی با مدیران سلامت مناطق ۲۲ گانه و مدیر کل سلامت شهرداری تهران و نمایندگانی از مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران داشتیم.

جراحی صورت مردی که به طرز وحشیانه‌ای مورد هدف گلوله قرار گرفت + تصاویر دلخراش

در یک عمل جراحی منحصر بفرد و پیچیده، برای بیماری که مورد اصابت گلوله در ناحیه فک و صورت قرار گرفته بود، از طریق اسکن سه بعدی مدلی طراحی و بازسازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت گرفت.

حسین بهنیا استاد گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: این عمل جراحی منحصر به فرد به منظور باز سازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت به صورت تیمی بر روی یک مرد ۴۲ ساله مورد اصابت گلوله در شهر اصفهان رخ داده بود، در بیمارستان آیت ا... طالقانی انجام شد.

بهنیا استاد گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس تیم جراحی در این مورد گفت: بدنبال حادثه بلافاصله در اصفهان درمان‌های اولیه اورژانس صورت گرفت، سپس بعد از چند ماه عملیات بازسازی یکبار از فلاپ آزاد فیبولا تلاش شده بود که موفقیت آمیز نبود و بار دوم نیز از فلاپ سینه و دنده استفاده می‌شود که باز هم با شکست روبرو می‌شود.

بهنیا ادامه داد: بیمار جهت معالجعه به تهران مراجعه می‌کند که با طراحی دقیق و برنامه ریزی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته درمان جراحی بصورت تیمی در بیمارستان طالقانی با موفقیت بر روی بیمار انجام شد.

ماجرای امتناع شرکت سوئدی از فروش پانسمان بیماران EB به ایران/ مرگ ۷ بیمار به علت تحریم‌ها صحت دارد؟

مهدی شادنوش  رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درباره موضوع تحریم پانسمان بیماران پروانه‌ای اظهار کرد: شرکت سوئدی تولید کننده پانسمان mepilex به دنبال تحریم های ظالمانه آمریکا از صادرات این محصول به ایران امتناع کرد .

وی تاکید کرد: علی رغم تحریم‌های ظالمانه که شرایط را برای بیماران پروانه‌ای سخت کرده است، ارائه خدمات از جمله تامین پانسمان مذکور همچنان مانند گذشته ادامه دارد و خدمات به بیماران پروانه‌ای رایگان ارائه می‌شود.

شادنوش ضمن تکذیب خبر مرگ ۷ نفر و وخامت حال ۳۰۰ بیمار پروانه‌ای به دلیل نبود پانسمان تصریح کرد: باید توجه داشت که نبود پانسمان علت مرگ بیماران پروانه‌ای نمی‌شود، ولی بیمار به سختی و رنج می‌افتد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: خدمات همچنان مانند گذشته به بیماران‌ای بی یا پروانه‌ای رایگان ارائه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار