در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صرفه جویی ۱۲۰ میلیون برگه کاغذ A۴ با حذف قبض کاغذی برق/ ضرورت توجه به هوشمندسازی شبکه توزیع برق

صرفه جویی ۱۲۰ میلیون برگه کاغذ A۴ با حذف قبض کاغذی برق/ ضرورت توجه به هوشمندسازی شبکه توزیع برققره خانی گفت: با توجه به ۳۰ میلیون مشترک در کل کشور و صدور ۸ دوره قبض برق در طول سال برای مشترکان، حدود ۱۲۰ میلیون برگه کاغذ A۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسداله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با حذف قبض‌های کاغذی برق رقم چشمگیری صرفه جویی می‌شود، اظهار کرد: با فرض ۳۰ میلیون مشترک در کل کشور و صدور ۸ دوره قبض برق در طول سال برای مشترکان، حدود ۱۲۰ میلیون برگه کاغذ A۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد که با احتساب هزینه‌های چاپ رقم مذکور بسیار بالا خواهد بود، در حالیکه ارسال پیامک قبض برق همانند قبوض تلفن همراه قدم بزرگی در صرفه جویی هزینه‌ها به شمار می رود.

وی افزود: میزان رقم و اعتبار تخصیص داده به هزینه قبض‌های کاغذی بر حسب واردات کاغذ با ارز آزاد، نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است، از این رو نمی‌توان آمار و ارقام مشخصی را در این زمینه  ارائه داد. اما با یک محاسبه سرانگشتی در می‌یابیم که رقم بسیار چشمگیر است.

قره خانی درباره اینکه آیا حذف قبض‌های کاغذی برق تا پایان سال شدنی است، بیان کرد: اگرچه حذف قبوض کاغذی برق و ارسال پیامک از طریق تلفن به مشترکان فرآیند پیچیده‌ای نیست که مستلزم سرمایه گذاری سنگین باشد، بنابراین شرکت توانیر در ابتدا می‌تواند این طرح را به صورت پایلوت در برخی استان‌ها اجرا کند و سپس طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و تدوین شرایط و ضوابط اجرایی، در کل کشور این طرح را به اجرا در بیاورد.


بیشتر بخوانید: ۴۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات مصرف برق در ۷ خرداد/ ۹۰ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف هستند


سخنگوی کمیسیون انرژی درباره آخرین وضعیت نصب کنتور‌های هوشمند گفت: نصب کنتور‌های هوشمند از چند سال گذشته مطرح بود و چنانچه این موضوع انجام می‌شد، مشترکان با رصد در فضای مجازی و کسب اطلاعات از میزان مصرف می توانستند به سهولت صرفه جویی لازم را داشته باشند تا مشمول تعرفه پرمصرف‌ها نشوند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش اعظم درآمد وزارت نیرو صرف هدفمند کردن یارانه‌ها می‌شود، از این رو دیگر قدرت مانور برای اجرای چنین طرح‌هایی به طور کامل نیست و در مواردی همچون هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی اجرا شده است.

قره خانی هوشمندسازی شبکه توزیع برق را یکی دیگر از موارد ضروری دانست و افزود: در برخی موارد که شرکت توانیر قصد دارد برخی مراکز و محله‌ها را خاموشی دهد، اما به سبب عدم شبکه هوشمند برق، یک منطقه را خاموشی می‌دهد که با این وجود بسیاری از رستوران ها، بیمارستان‌ها و صنابع تبدیلی محصولات کشاورزی که نیاز به برق دارند، دچار خاموشی می‌شوند.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه نصب کنتور‌های هوشمند مستلزم سرمایه گذاری هنگفتی است، تصریح کرد: با توجه به آنکه تمامی افراد قادر به خرید کنتور‌های هوشمند نیستند، بنابراین باید مشوق و اعتباراتی برای اجرای این امر در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

انتهای پیام/

بخش اعظم درآمد وزارت نیرو صرف هدفمند کردن یارانه می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار