در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روغن‌های خوراکی از پارافین تهیه شده‌ است؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شایعات منتشر شده درمورد روغن‌های خوراکی موجود در بازار توضیحاتی ارائه کرد.

مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شایعات مبنی بر فروش روغن تهیه شده از فرآورده‌های نفتی و بازیافت آن اظهار کرد: به‌تازگی اخبار و شایعاتی در شبکه‌های مجازی مبادله می‌شود که در آن از ناسالم بودن روغن‌ها صحبت شده است؛ شایعات از این موضوع حکایت دارد که بسیاری از روغن‌های خوراکی موجود در بازار از ترکیباتی مانند فرآورده‌های نفتی و پارافین خوراکی ساخته می‌شود و موادی بازیافتی و ناسالم هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این ادعا، در صورتی که روغن‌های بازیافتی حدود ۲ ساعت در فریزر قرار بگیرند حباب‌هایی سفید رنگ و یا کف روی آن مشاهده خواهد شد.
 
راست و دروغ وجود روغن‌هایی خوراکی  از پارافین و فراورده‌‎های نفتی
ولایی تصریح کرد: بنابر بررسی‌های انجام شده همه روغن‌ها، حتی روغن زیتون خالص هنگامی که برای مدت زمان طولانی در فریزر قرار می‌گیرد لایه سفیدی روی آن‌ها تشکیل می‌شود؛ تشکیل این لایه به دلیل وجود مواد اضافی نیست بلکه اسید چرب C۱۶ که اسید چرب اشباعی است در این شرایط به سطوح بالاتر روغن آمده و به هیچ عنوان نشان از ناسالم بودن روغن ندارد.‌

احتمال وجود ناخالصی در روغن‌های خوراکی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امکان وجود ناخالصی یا رطوبت در ‌همه روغن‌ها وجود دارد، اما چنین روش‌هایی به هیچ عنوان نمی‌تواند راهکار تشخیص سلامت روغن‌ها باشد؛ سالم و ناسالم بودن روغن‌ها در آزمایشگاه‌های اندکس‌های صابونی و غیر صابونی بودن، با اندازه گیری پروکسی و مقدار اسیدی بودن آنها تعیین می‌شود.

وی افزود: اقلام غذایی مختلف به طور مداوم توسط بازرسان رصد می‌شود و تا امروز نشانه‌ای از توزیع روغن‌های بازیافتی و یا هیچ علامتی از وجود فرآورده‌های نفتی و مضر در آن‌ها مشاهده نکرده‌ایم؛ مقدار وجود ناخالصی با توجه به تولید کننده‌ روغن و مصارف آن متفاوت است اما شایعات ذکر شده صحت ندارد.
 
راست و دروغ وجود روغن‌هایی خوراکی  از پارافین و فراورده‌‎های نفتی

ولایی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران آمادگی انجام بررسی و آزمایش روی نمونه‌های ارائه شده را دارد، گفت: روغن‌های موجود در بازار به طور مداوم رصد می‌شوند اما با این وجود اگر نسبت به آلوده بودم این روغن‌ها شک داشتید می‌توانید آن را در اختیار آزمایشگاه قرار دهید تا تحت آزمایش علمی قرار بگیرند.
 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: احتمال وجود رطوبت و ناخالصی در بسیاری روغن‌ها وجود دارد که بسته به نوع روغن و استفاده آن متفاوت است و حد مجازی برای آن‌ها تعیین می‌شود، اما به طور معمول نمی‌توانیم با چنین شایعاتی سلامت روغن‌ها را رد کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۶:۴۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
همه ما داریم روغن آفتابگردون استفاده میکنیم
تخمه آفتابگردون خام توی بازار حدودا کیلویی۱۰۰ تومن هست و مطمئنا مغزش کمتر از ۲۰۰ تومن نیست حالا شما فرض کنید که کارخانه دار عمده میخره و به نصف قیمت مغز آفتابگردون به دستش میرسه یعنی کیلویی ۱۰۰ تومن، هر ۳ یا چهار آفتابگردون شاید یک کیلو‌روغن بده یعنی اگه کارخانه دار خودش هیچ سودی نخواد و به کارکنانش هم هیچ حقوقی نده روغن آفتابگردون کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومن پای ما آب میخوره و با سود و خرجی خود کارخونه حداقل یک کیلو روغن آفتابگردون باید ۶۰۰ تومن باشه.
حتی اگه از پالم هم روغن بگیرن قیمتش به مراتب بیشتر از این چیزی که توی بازار هست در میاد.
خدا میدونه چی رو بجای روغن دارن به خورد ما میدن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۴۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
به نظر من روغن اصل خالص دیگه پیدا نمی شه همشون افزودنی دارن حالا از فاضلاب روغن میگیرن یا نفت تحویل مردم میدنمهم نیست؛ مهم اینه زمین های کشاورزی زیر کشت دانه های روغنی پاسخ گوی جمعیت رو به افزایش کشور نیست.

وقتی مردم از کمبود آب ناراضی ان دیگه فرض کن روغن گیاهی ۱۰۰ %خالص هم میارن تحویلت بدن واقعا مثل جوک میمونه.

تا زمانی که سیاست های کنترل جمعیت اعمال نشه هیچ جامعه ای پیشرفت نمیکنه .
یک جامعه زمانی پیشرفت میکنه کل اصول تغذیه سالم متناسب با جمعیت کنترل شده رو رعایت کنه.

جامعه هیچ وقت با جوان های روغن نباتی پیشرفت نمی کنه این یه حقیقت تلخه.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۲:۲۸ ۱۳ مهر ۱۴۰۰
قاعدتاً افرادی که شیمی دبیرستان رو با نمره خوب پاس کرده باشند، این شایعات رو باور نمی کنند!

پارافین آخه! حداقل با یه ساختار مشابه تر شایعه درست می کردید.
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۷:۰۶ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
شاید نشه گفت همه اما اکثر روغن‌های بازار یا پارافین دارن یا تراریخته‌اند روغن سالمی پیدا نمیشه متاسفانه، تنها راه مصرف روغن، روغن حیوانیست که اونم بهتره از اشخاص مطمئن تهیه بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
اکثر روغنهای مایع دربازار پارافین دارن اگه یک روز در یخچال موند و مثل شمع سفت نشد یعنی سالمه که الان فقط روغنهای زیتون اینجوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
هرگونه خرابی و ناخالصی روغن و عسل و .... در سرما و گرما معلوم میشود . مثلا در آب سرد و گرم و یا دریخچال و روی شعله اجاق گاز .
Iran (Islamic Republic of)
محمد ح
۰۷:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
چطور؟
یعنی همه این عسال های تو بازار واقعا عسله اصله؟
آخرین اخبار