وزیر بهداشت با اشاره به مقابله با کمبود دارو گفت: در مورد دارو‌های تولید داخل به شدت ایستاده ایم که وارداتی به کشور نرسند  و اگر کیفیت دارو‌های تولید داخل زیر سوال برود باید متولیان  پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت عصر امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، به بیان توضیحاتی از عملکرد وزارت بهداشت پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در این نشست نمکی با اشاره به اینکه پیشگیری بر درمان الوبت دارد و این موضوع سیاست جدید وزارت بهداشت محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال ۹۶، ۳۸۰ هزار مرگ و میر داشتیم که ۳۱۳هزار مرگ مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر و ۱۶۱ هزار مرگ به دلیل فشار خون بالا بود.

وی ادامه داد: وقتی از چاله بیماری واگیر دربیاییم  وارد چاه بیماری  غیر واگیر می‌شویم  و اکنون مقابله با سکته‌های قلبی و مغزی و فسار خون بسیار اهمیت دارد  به همین دلیل بسیج سنجش فشار خون را با حضور کادر پزشکی راه اندازی کردیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: تصمیم داربم آگاهی مردم را نسبت به عارضه فشار خون ارتقا ببخشیم. زیرا ۴۰ درصد از مردم از فشار خون خود مطلع نیستند؛ بنابراین  ۴۰ میلیون نفر را در طرح فشار خون تحت پوشش قرار می‌دهیم که البته حدود ۱۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

ایرانی‌ها ۲ برابر متوسط جهانی نمک مصرف می‌کنند

نمکی  افزود: ۳۰ درصد از مبتلایان به بیماری فشار خون دارو نگرفته یا به شکل ناقص داروی خود را دریافت می‌کنندبنابراین قصد داریم سبک زندگی مردم را اصلاح کنیم و در این راستا باید میزان نمک مصرفی مردم را کاهش بدهیم چراکه ایرانیان دو برابر متوسط دنیا نمک مصرف می‌کنند؛ با توجه به اینکه ایران سرزمین پرآفتاب است  قصد داریم ۳۰ درصد میزان نمک مصرفی را کاهش بدهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به راهکار این وزارتخانه برای کاهش نمک مصرفی در جامعه گفت: سعی داریم در نانوایی‌ها میزان نمک را به حداقل کاهش دهیم.

افتتاح پرونده الکترونیک سلامت  وسیله رئیس جمهور 

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه بیمارستان‌های خصوصی است، تصریح کرد:  تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها باید بررسی شود؛  امسال تعرفه بخش خصوصی بالاتر از دولتی است البته  شیب ملایمی داشته و ما از همکاران خواسته ایم که منتظر سوددهی نباشند همچنین  امسال نباید سالی زیان ده باشد تا به مردم فشاری وارد نشود.

نمکی گفت: پرونده الکترونیک سلامت قبلا به طور جدی دنبال نشده بود، اما قول دادم که تا پایان بهار این پروژه انجام می‌شود و ۲۵ خرداد به وسیله رئیس جمهور افتتاح می‌شود و مردم ایران و اتباع خارجی صاحب پرونده الکترونیک می‌شوند تا با یک کد ملی پرونده افراد مشخص شود.

صنعت دارو نباید لگد مال شود

نمکی درباره برخی کمبود‌های داخلی اظهار کرد: در مورد دارو‌های تولید داخل به شدت ایستاده ایم که وارداتی به کشور نرسند  و اگر کیفیت دارو‌های تولید داخل زیر سوال برود باید متولیان  پاسخگو باشد و بدانیم که صنعت دارو نباید لگد مال شود و کمبود اقلام دارویی از مشابه سال قبل کمتر است و در دارو‌های اساسی کمبودی نداریم.

وی ادامه داد: در تامین داروی بیماران خاص برای تامین نیاز بیماران با وجود تولید داخل واردات انجام می‌شود و علی رغم همه مشکلات شیوه‌های ایجاد کرده ایم که کمبود دارو نداشته باشیم.

نمکی اظهار کرد: هر کس که روح ملی دارد به ما کمک کند تا  در تولید داخل که سفارش مقاله معظم رهبری است به تله تبلیغاتی و شانتاژ واردکنندگان نیفتیم.

تحقیق و تفحص سازمان غذا و دارو حق مجلس است

وزیر بهداشت درباره موضوع امضای طلایی و رانت در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اعتقاد من این است که تحقیق و تفحص حق مجلس است و ما هیچ مانعی برای آن نمی‌بینیم چرا که سازمان‌های پاک دست ترسی از تحقیق و تفحص ندارند و بحث‌های مربوط به امضا‌های طلایی به سوی شفافیت پیش می‌رود و مشکلات به تدریج به حداقل می‌رسد.

وی گفت: صادقانه بگویم هنوز سازمان غذاو دارو از خیلی بخش‌های دیگر پاک‌تر است و تلاش دارم تمام بخش‌های تحت پوشش مثل آینه شفاف باشد؛ گله من در خصوص نوبت دهی، قیمت گذاری،کمیسیون و صدور پروانه‌ها است البته امروز راضی‌تر از گذشته هستم، اما هنوز مسائلی مانند صدور پاسپورت داریم که هنوز به شفافیت نرسیده است.

نمکی ادامه داد:  نباید درهیچ دستگاهی فردی حقی داشته باشد تا آرای کمیسیون‌ها را وتو کند و باید اطلاعات به خوبی و شفاف به مردم گزارش شود و تصمیمات علمی را به خوبی اعلام کنند.

ایجاد جایگاهی در طب مدرن برای طب سنتی

وزیر بهداشت درباره طب سنتی اظهار کرد: آنچه به عنوان طب سنتی در خرافه استفاده می‌شود، به آن پایبند نیستیم چراکه دانشجوی طب را با مبانی محکم که سابقه دیرینه دارد آشنا می‌کنیم و در مرحله بعد  رفاقتی بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد می‌کنیم تا جایگاهی در طب مدرن برای طب سنتی ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی را در کشور توسعه می‌دهیم و سعی کرده طب سنتی را به استادان دانشگاه مرتبط کنیم.

رفع مشکل کمبود پزشک در کشور تا دو سال آینده

نمکی درباره  توزیع نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور گفت: توزیع عادلانه  نیرو در مناطق کشور برمبنای آمایش سرزمینی در حال انجام است و  با فارغ التحصیلی دانشجویان بومی نیاز مناطق کم برخوردار به پزشک برطرف و کمبود‌ها در این مناطق رفع می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: برای ماندگاری پزشک در مناطق کم برخوردار ایجاد انگیزه شده است و ضریب پرداخت پزشک در مناطق محروم با تهران تفاوت دارد که منابع آن از ردیف منابع عمومی دولت انجام می‌شود تا به مردم فشاری وارد نشود و پیش بینی می‌کنم تا دوسال اینده کمبود پزشک برطرف شود.

وی اظهار کرد:  استاندارد سازی برای ویزیت پزشکان در سراسر کشور انجام و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

پرداخت بخشی از مطالبات وزارت بهداشت از طرف سازمان تامین اجتماعی تا هفته آینده

وزیر بهداشت درباره مطالبات سازمان تامین اجتماعی و مشکلات مالی این سازمان اظهار کرد: مشکلات سازمان تامین اجتماعی یکی در درمان و دیگری در منابع مالی است ؛منابع اقتصادی ارتباطی به ما ندارد و ما دخالت در امور نداریم و نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات تامین اجتماعی مربوط به افزایش هزینه‌های درمان است و تامین اجتماعی معوقاتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد و با دستور رئیس جمهور مقرر شده است تا با فروش قسمتی از سهام وجود نقدی تزریق کنند؛ رقم قابل توجهی از تامین اجتماعی بستانکار هستیم، اما به دلیل احتمال به جامعه کارگری در بیمارستان‌ها همچنین خدمت رسانی می‌کنیم.

نمکی از پرداخت بخشی از مطالبات وزارت بهداشت از طرف سازمان تامین اجتماعی طی هفته آینده خبر داد و گفت: هفته آینده بخش قابل توجهی از بدهی‌ها را اخذ خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره میزان تاخیر در پرداخت مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی گفت:١٧ ماه از تامین اجتماعی بستانکار هستیم و به عنوان مثال تامین اجتماعی ۵۴٠ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدهکار است.

ادعا نمی‌کنیم وزارت بهداشت مدینه فاضله است

نمکی درباره کیفیت تجهیزات پزشکی در کشور تصریح کرد: تجهیزات پزشکی ما تقلبی نیست  و بیمارستان‌های ما اجازه خرید کالای غیر استاندارد را ندارند؛ اگر فروش و عرضه تجهیزات غیر استاندارد در مراکز درمانی اتفاق افتاده به ما اعلام کنید.

وزیر بهداشت  با تاکید بر اینکه ادعا نداربم که وزارت بهداشت مدینه فاضله است و هیچ خطایی از چشم ما دور نمی‌بیند، به ماجرای بیمارستان قلب اشاره و  تاکید کرد: در بیمارستان قلب تهران چهار بیمار جراحی شده ما به هوش نیامدند و بلافاصله وارد عمل شدیم که دیدیم  چهار مورد در ۴ عمل جراحی متفاوت اتفاق افتاده است البته دارو‌های ارسالی وزارت بهداشت مشکلی نداشته است و امروزه یکی از بیماران به هوش و یکی دیگر دچار دیابت بوده و مشخص شده است که خطای پزشکی اتفاق نیفتاده است.

نمکی در خصوص نحوه پذیرش دانشجوها گفت: قرار است سازوکاری ایجاد شود تا تمام دانشگاه ها با یک ارز دانشجویان بین المللی را پذیرش کنند همچنین در نظر داریم تا در تعرفه ها بازنگری انجام می شود که این  بازنگری در قیمت تمام شده خدمت است.

وی تاکید کرد:  کیفیت ارایه خدمت برای ما مهم است و در خصوص بحث زمان ارایه خدمات در مطب‌ها ورود نمی‌کنیم، البته  در خصوص تبلیغات‌ زیبایی ورود کرده‌ایم و به شکل مثلثی بین وزارت بهداشت، انجمن علمی و نظام پزشکی آن را دنبال می‌کنیم؛ برخی تبلیغات به ویژه در حوزه زیبایی بی رویه است و به اندازه یک قاره جراحی زیبایی بینی داریم.

گلایه آقای وزیر از پزشکان!

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید سه درصد سهم سلامت از جی دی پی افزایش یافته است، تاکید کرد:  باید به دنبال کیفیت خدمات باشیم، بودجه دریافتی ما مشخص است و مشخص نیست چند درصد از بودجه محقق خواهد شد، قول می‌دهیم پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند و دارو‌های بیماران خاص مشکلی نداشته باشند.

وزیر بهداشت گفت: دارو‌ها قبل از وارد بازار شدن تست‌ها را سپری می‌کنند و اگر کیفیت نداشته باشند وارد بازار نخواهند شد، از پزشکانی که بیماران را به دریافت داروی خارجی ترغیب می‌کنند گلایه داریم.

نمکی در پاسخ به سوالی درباره سیاست وزارت بهداشت در واردات و حمایت از تولید داخل در تجهیزات پزشکی اظهار کرد: هیچ تولید کننده تجهیزات پزشکی نمی‌تواند ادعا کند که در تولید تجهیزات پزشکی استانداردها را رعایت می‌کند و ما مجوز واردات مشابه آن را داده‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه مواردی از تولید تجهیزات پزشکی مشاهده شده است که کیفیت این تجهیزات پزشکی مدتی بعد افت کرده است و استاندارد را رعایت نمی‌کنند، اما توقع دارند که ما چشممان را بر روی رعایت استانداردها و کیفیت محصولات آنها ببندیم و ما برای حمایت از تولید داخل دیالیز ایرانی را با قیمت ٢ برابر مشابه خارجی خریداری می‌کنیم.

سلامت را فدای رانت واردات و تولید داخل نمی‌کنم

وزیر بهداشت اطلاعات کرد: وزیر بهداشت هستم و سلامت مردم رکن اصلی است و سلامت را فدای رانت واردات و تولید داخل نمی کنم و چشمم را روی این مسائل نمی‌بندم و اجازه استفاده محصول بی کیفیت را نمی‌دهم؛ اگر تولید کننده انواع استاندارها را اخذ کرده باشد و تولید همچنان با کیفیت ادامه داشته باشد، اجازه واردات مشابه را نمی‌دهیم و هرگز سلامت مردم را فدای رانت به واردات و تولیدات بی کیفیت نمی‌کنم.

نمکی بیان کرد: ۵۵ درصد قیمت مربوط به دارو، به نیروی انسانی و بسته بندی وابسته است که با ارز آزاد تهیه می‌شود و تلاش کردیم که ارز ماده اولیه همچنان ۴٢٠٠ تومانی باشد و به دنبال ارز نیمایی نرفتیم؛ در سال ٩٩ اگر بودجه بیمه سلامت و تامین اجتماعی در حوزه دارو افزایش داشته باشد و نقدینگی صنعت داروسازی بهبود پیدا کند، آن زمان ارز نیمایی دارو مورد بحث است.

توزیع ۶  هزار متخصص در مناطق محروم

در ادامه برنامه قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: با کمک مجلس ۶  هزار متخصص در مناطق محروم توزیع و باید این افراد ۱۲ سال در این مناطق بمانند.

وی ادامه داد: این اقدامات بر اساس طرح آیین نامه عدالت آموزشی است که مجلس آن‌را پیشنهاد داده است و یک ضریب ترجیحی ویژه مناطق محروم و کم برخوردار بر آن اعمال می‌کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت بیماران خاص بیان کرد: بیماران خاص تحت پوشش طرح تحول هستند و دارو‌های موثر بیماران در داخل کشور تولید می‌شود البته نسل سوم دارو‌ها هم در ایران تولید می‌شود.

وی افزود: داروی بیماران دچار مشکل انعقاد خون در داخل تولید می‌شود همچنین واردات هم داریم علاوه بر آن  تولید داروی بیماران ام اس نیز در کشور است.

جان بابایی گفت: بیماران اسکلتی را هم شناسایی و بسته توانبخشی تدوین و در شورای عالی به تصویب می‌رسد چراکه بیماران دچار اختلالات مادرزادی و اسکلتی ممکن است به دارو جواب ندهند پس برای این افراد اقدامات توانبخشی باید درنظر گرفته شود.

تبلیغات خدمات پزشکی در فضای مجازی ممنوع!

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت گفت: تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی با کد و شناسه مشخص خریداری می شود و امروزه بیمارستان های خصوصی نمی توانند خرید تجهیزات را به بیماران واگذار کنند.

وی درباره تبلیغات زیبایی در رسانه‌ها  بیان کرد: کنترل تبلیغات به سازمان نظام پزشکی داده شده است و هرگونه تبلیع دارو و خدمات پزشکی در فضای مجازی ممنوع است.

 معاون کل وزیر بهداشت افزود: نوع جراحی بیمار و بدن بیمار در هیچ کشور اروپایی وجود ندارد و اختیار قانونی مستقیمی نداریم و براساس قانون تبلیغات این امر به سازمان نظام پزشکی داده شده است؛ ادعاهایی از طرف ارائه دهنده خدمات ایجاد شده است و اکثر افراد مصاحبه کننده نفرات برتر پزشکی نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.