دانستنی‌هایی درباره قارچ گانودرما + مزایا و معایب آن

قارچ گانودرما در حدود ۴۰۰ جزو زیست‌فعال دارد که خواصش از آن‌ها نشأت می‌گیرد و از طرفی تأثیر مصرف اشکال مختلف قارچ گانودرما در مطالعات مختلف انسانی و جانوری مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قارچ گانودرما از جمله قارچ های مفیدی است که برای آن هزار و یک خاصیت ذکر شده ، از تقویت دستگاه ایمنی با تقویت گلبول‌های سفید خون تا کاهش اندازه و تعداد تومور‌ها در برخی سرطان‌ها و ... از این رو بسیاری از افراد و محققین خواص قهوه این قارچ را کمتر از خود آن ندانسته و مصرف آن را پیشنهاد می کنند که  از همین رو امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعاتی پیرامون قهوه گانودرما و مزایا و معایب مصرف آن در اختیارتان قرار دهد.

دانستنی‌هایی درباره قهوه گانودرما + مزایا و معایب مصرف آن

آیا میدانید؛ قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما  نام قارچی هزار ساله است که در مناطق گرم و مرطوب آسیا می‌روید و بنوعی عضو ثابت طب شرقی محسوب می شود. قارچ گانودرما می‌تواند دستگاه ایمنی را با تقویت گلبول‌های سفید خون تقویت کند. همچنین این قارچ می‌تواند اندازه و تعداد تومور‌ها را در برخی سرطان‌ها کاهش و کیفیت زندگی را در برخی مبتلایان به سرطان بهبود بدهد.


این مطلب را از دست ندهید: همه چیز درباره استفاده قهوه در زمان بارداری


بیشتر افراد این قارچ را به‌شکل تازه مصرف می‌کنند، اما مصرف اَشکال دیگر آن به شکل پودر یا عصاره‌ٔ محتوی مولکول‌های خاص نیز رایج است. جالب است بدانید که؛  قارچ گانودرما ۴۰۰ جزء زیست‌فعال دارد که خواصش از آن‌ها نشات می‌گیرد.

تأثیر مصرف اَشکال مختلف قارچ گانودرما در مطالعات مختلف انسانی و جانوری مورد بررسی قرار گرفته است وبرخی از خواص این قارچ در این مطالعات مشخص شده‌اند و برای اثبات قطعی برخی دیگر از خواص آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

بیشتر مطالعات انسانی نشان داده‌اند که این قارچ نمی‌تواند کلسترول، قند خون و آنتی‌اکسیدان‌ها را بهبود بدهد اما قارچ گانودرما می‌تواند در برخی موارد در بهبود خستگی و افسردگی مؤثر باشد.


این مطلب را از دست ندهید: قهوه معجزه لاغری؟


استفاده از خواص قارچ گانودرما امروزه در سراسر جهان رایج شده است و تحقیقات وسیعی بر روی اثرات درمانی این قارچ بر روی بیماری‌های لاعلاجی مانند سرطان و ایدز در حال انجام است. این قارچ هم اکنون در کشور‌های مختلف به صورت انواع کپسول‌ها درمانی، انواع چای، دمنوش و قهوه، روغن‌های درمانی و محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانستنی‌هایی درباره قهوه گانودرما + مزایا و معایب مصرف آن

قهوه گانودرما چیست؟

خالی از لطف نیست بدانید که؛ گانودرما در سراسر دنیا به عنوان دارو استفاده می‌شود و از آن جهت که عصاره آن به شدت تلخ است، فقط مصرف دارویی دارد و در ترکیبات با قهوه تهیه می‌شود و با توجه به خواص بی نظیر و فراوانی که دارد از آن به عنوان شاه گیاهان دارویی یاد می‌شود.

ترکیب این قارچ به همراه مرغوب‌ترین قهوه‌های دنیا که از کشور برزیل گرفته می‌شود یک نوشیدنی بسیار جذاب با خواص فوق العاده‌ای را برای ایرانیان به همراه آورده است.

قارچ گانودرما چندین قرن است که به عنوان دارو مصرف می‌شود. در قدیم، فقط امپراطور‌ها و درباریان اجازه استفاده از این قارچ را داشتند، و تا همین اواخر بسیاری از افراد دیگر از وجود آن و خواص سلامتی آن مطلع نبودند.

با توجه به بالا رفتن میزان سرطان در کشور در چند سال اخیر این محصول حیات بخش بسیار زیاد در جلوگیری از این بیماری موثر خواهد بود. با آزمایشات انجام شده توسط سازمان SGS آلمان (سازمان استاندارد و بازرسی آلمان) کافه‌های گانودرمای ایرانی فقط در یک پارامتر پایین‌تر بوده و آن چربی قهوه است، که با توجه به رژیم غذایی ایرانیان که از چربی بالایی برخوردار است چربی این کافه‌ها کاهش یافته است.


این مطلب را از دست ندهید: باید و نباید‌های مصرف قهوه و کافئین


دانستنی‌هایی درباره قهوه گانودرما + مزایا و معایب مصرف آن

مزایای قهوه گانودرما چیست؟

جالب است بدانید که؛ تا به امروز هیچ یک از دانشمندان، آزمایشی درباره‌ی اثبات مزایای قهوه گانودرما انجام نداده‌اند. اما برخی پژوهش‌های مقدماتی نشان می‌دهد که این قهوه مزایایی هم دارد.

بطور مثال؛ در سال ۲۰۱۶، انتشار مقاله‌ای که ۵ پژوهش درباره‌ی قارچ «گانودرما» را مرور کرده بود، نشان داد که این ماده می‌تواند به عنوان جایگزینی برای درمان‌های سنتی استفاده شود.

زیرا ظرفیت زیادی برای افزایش میزان پاسخ‌گویی تومور و تقویت سیستم ایمنی دارد. البته این پژوهش که در نشریه‌ی بنیاد همیاری کاکرین به چاپ رسیده بود، برای اثبات ادعای خود به شواهد کافی دست پیدا نکرد و نتوانست این قارچ را به عنوان درمانی برای سرطان معرفی کند.

به‌طور کلی، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف قهوه برای بدن مزایایی دارد. در تحقیقی در سال ۲۰۰۶ به اثرگذاری قهوه در جلوگیری از بیماری‌های مزمن (مثل پارکینسون و انواع دیابت) اشاره شده بود، البته ناگفته نماند که مصرف قهوه اثرات دیگری نظیر افزایش فشار خون (عامل اصلی ایجاد بیماری قلبی) را هم به همراه دارد.

هرچند گفته می‌شود که «گانودرما» به درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی کمک می‌کند، اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که آن هم در نشریه بنیاد همیاری کاکرین منتشر شد، نتوانست شواهدی برای اثبات اثرگذاری گانودرما در درمان عوامل خطرناک در ایجاد بیماری‌های قلبی-عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم مطرح کند.

وجود مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان در این قهوه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به این دستگاه کمک می‌کند تا با ویروس‌ها و باکتری‌ها بجنگد. طرفداران این قهوه مدعی‌اند که این ویژگی‌ها باعث کاهش فشار خون بالا، تقویت کبد، رفع مشکلات ریوی و حمایت و حفاظت از سیستم تنفسی و گردش خون می‌شود.

مدعیانِ مفیدبودن این قهوه می‌گویند که مصرف آن باعث پیشگیری از بیماری‌هایی مانند: دیابت، اختلالات شُش، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان می‌شود.

گفته می‌شود که وجود برخی مواد در قهوه گانودرما به جریان‌افتادن اکسیژن در بدن کمک می‌کند. در نتیجه، انرژی و توان بدن افزایش پیدا می‌کند و از میزان استرس هم کاسته می‌شود.

همه‌ی این مزایا درحالی به وجود می‌آید که هیچ یک از عوارض مصرف قهوه عادی هم در فرد به وجود نمی‌آید. تأثیری که این قهوه با ایجاد نشاط و حس سلامت در بدن به وجود می‌آورد، باعث رفع مشکلات روحی و افسردگی می‌شود.

وجود ویژگی‌های آرامش‌بخشی قهوه گانودرما باعث رفع استرس است و به درمان اختلالات خواب هم کمک می‌کند. این قهوه خواص آرایشی هم دارد و برای رفع عیوب پوستی مانند: آکنه، جای زخم و خطوط هم مورد استفاده است و در رفع آسیب‌های ناشی از نور خورشید هم کاربرد دارد. ضمن اینکه پوست را مرطوب و شاداب نشان می‌دهد.

قهوه گانودرما به تقویت حافظه، کاهش تنش و تقویت تمرکز هم کمک می‌کند و در درمان بیماری‌های دژنراتیو یا تباه‌کننده مانند: آلزایمر و زوال عقل کاربرد دارد.

دانستنی‌هایی درباره قهوه گانودرما + مزایا و معایب مصرف آن


این مطلب را از دست ندهید: آیا مصرف قهوه برای كودكان مضر است؟


عوارض جانبی مصرف قهوه گانودرما چیست؟

 اگر بخواهیم پیرامون مضرات این ماده صحبت کنیم باید بگوییم که؛ در حال حاضر اطلاعات چندانی در دست نیست اما امکان بروز عوارضی نظیر: خشکی بینی، گلو و حالت تهوع با مصرف آن وجود دارد. اگر مایل هستید که قهوه «گانودرما» را امتحان کنید، به‌ویژه اگر قرص فشار خون، داروی ضدانعقاد خون، داروی ضدپلاکت مصرف می‌کنید یا تحت درمان سرطان هستید، حتما با پزشک خود درباره‌ی عوارض آن صحبت کنید.

اما این نکته را فراموش نکنید که مصرف کافئین زیاد سبب افزایش ضربان قلب و به‌هم‌ریختن نظم خواب می‌شود. ضمن اینکه معده را اذیت می‌کند و موجب برخی اختلالات روانی مانند ایجاد اضطراب هم می‌شود. گزارش‌های زیادی از ابتلای افراد به هپاتیت بعد از مصرف محصولات گاندورما ارائه شده است.

یکی از این محصولات عصاره‌ی قارچ گاندورما و قارچ بادامی بوده است. محصول دیگری که باعث بروز هپاتیت شده بود، پودر قارچ گاندورما یا لینگژی بوده است. این پودر هم موجب ابتلا به نوعی خطرناک و کشنده از هپاتیت است.

گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد که براساس آنها، در مصرف این قارچ باید دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا امکان مسمویت با آن وجود دارد اما اگر از همه‌ی این‌ نکات بگذریم، مکمل‌های رژیمی و گیاهی از سوی سازمان جهانی غذا و دارو مورد تأیید نیستند و مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا آزمایش‌هایی که روی دارو‌های شیمیایی انجام می‌گیرد روی این مواد انجام نمی‌شود.

در برخی موارد نیز در محصولاتی که با این قارچ تولید می‌شود، موادی به کار می‌رود که روی برچسب آن‌ها عنوان نشده و همین باعث بروز عوارض جانبی مختلف می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
H.zia
۱۰:۱۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
گانودرما به کبد دوم معروفه حتما کلیه عزیزتون به خاطر مساله دیگه ای مشکل پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
گانو درما کلیه عزیزمو داغون کرد .کجاش خوبه
آخرین اخبار