دلیل استفاده از قرص ید پس از فاجعه اتمی چرنوبیل چه بود؟

حادثه اتمی چرنوبیل حادثهٔ هسته‌ای فاجعه‌باری بود که در روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ (۶ اردیبهشت ۱۳۶۵) در نیروگاه چرنوبیل در اوکراین رخ داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در سریال چرنوبیل یولانا خومیوک، فیزیکدان هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی (که توسط امیلی واتسون بازی شده است) به محض این که متوجه انتشار گسترده مواد رادیواکتیو می‌شود قرص ید مصرف می‌کند و این قرص را به همکارش نیز می‌دهد، اما چرا؟ درواقع پرسش این است این قرص قرار است چه نوع جادویی داشته باشد؟

دلیل استفاده از قرص ید پس از فاجعه اتمی چرنوبیل چه بود؟


بیشتربخوانید: گشتی در چرنوبیل، 32 سال پس از فاجعه هسته ای


پاسخ کوتاه این است که قرص ید هیچ تاثیر مستقیم و ضد اشعه‌ای ندارد، اما ممکن است برخی از محافظت‌های غیر مستقیم را ارائه دهد. درواقع ید از نوترون‌های پراکنده و گرد و غبار رادیواکتیو که وارد بدن می‌شود پیشگیری می‌کند. درواقع واکنش بدن شما به ید به گونه‌ای است که می‌تواند خطر ابتلا به مواد رادیواکتیو را کاهش دهد.

در شرایط عادی، بدن شما نسبت به دریافت ید، حریص است. تیروئید شما نیاز به مواد شیمیایی دارد و بدون ید، تیروئید نمی‌تواند هورمون‌هایی را که معمولا آزاد می‌کند، تولید کند. افراد مبتلا به نارسایی شدید ید، با علائم بزرگ شدن غده تیروئید رو به رو می‌شوند. طبق نظر انجمن تیروئید آمریکا، بچه‌های مبتلا به کمبود ید حتی در توانایی‌های فکری مشکل پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از این مسائل، در ایالات متحده و سایر نقاط جهان، ید به نمک نمک اضافه می‌شود.

اما ید، مانند تمام عناصر اساسی، در ایزوتوپ‌های مختلف یا نسخه‌های عنصری متعددی یافت می‌شود. هر ایزوتوپ ید دارای پروتون است، اما تعداد نوترون‌ها متفاوت است. در حالت طبیعی زمین تنها یک ایزوتوپ ید دارد: ید ۱۲۷، که دارای ۵۳ پروتون، ۷۴ نوترون و رادیواکتیوی ناچیز است. اما وقتی که اتم‌های اورانیوم در هسته یک راکتور هسته‌ای شکسته می‌شوند، آن‌ها به اتم‌های کوچکتر، به ویژه ید ۱۳۱، تقسیم می‌شوند.

تفاوت ید ۱۲۷ و ید-۱۳۱ اندک است، اما ید ۱۳۱ رادیواکتیوی است و بسیار خطرناک، این ید در بدن شما نشست می‌کند و تابش اشعه را به بافت‌های اطراف ارسال می‌کند و باعث آسیب رساندن به DNA می‌شود؛ بنابراین بدن برای دریافت ید اضافی و پیشگیری از آسیب به DNA به ید نیاز دارد. پس از چرنوبیل، بررسی‌ها نشان داد که رادیواکتیو موجب افزایش سرطان تیروئید در کودکان منطقه شده است.

براساس یک مقاله منتشر شده در آوریل ۲۰۰۰ در مجله "بررسی‌های غدد درون ریز و متابولیسم"، میزان سرطان تیروئید در سراسر اوکراین در کودکان زیر ۱۵ سال از کمتر از ۱ در ۱ میلیون به ۳ در هر ۱ میلیون نفر رسیده است. منطقه گومل در بلاروس، یکی از بدترین مناطق در این زمینه است چرا که نرخ ابتلا به سرطان تیروئید در کودکان به ۱۰۰ کودک از ۱ میلیون نفر رسیده است. (چرنوبیل فقط در فاصله ۱۲ مایلی از مرز بلغارستان بود). میزان بالای سرطان فقط چهار سال پس از حادثه ظاهر شد و کودکانی که پس از انفجار متولد می‌شدند مستعد سرطان بودند.

منبع: انتخاب

انتهای پیام/

چرا مردم پس از انفجار چرنوبیل قرص‌های ید مصرف کردند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۸
فوق العاده بود این سریال فوق العاده واقعا احسند
Iran (Islamic Republic of)
P.N.T.A.S
۲۳:۴۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
قرص یُد کمک می‌کنه که در برابر اشعه های رادیواکتیو بدن را پاکسازی کنه و کمی از بدن محافظت میکند
پیشنهاد میکنم شما ها هم این فیلم چرنوبیل را ببینید و دنبال کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
سریال قشنگیه. پیشنهاد میکنم ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
ید یک اشکارساز نور فرابنفش است و همراه با اسید سولفوریک در کروماتوگرافی به عنوان آشکارساز است
Netherlands
بهنام
۱۷:۱۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
بافتهایی که ساخت و ساز با سرعت بیشتری در انها صورت میگیرد بخاطر اینکهDNAدر انها مکررا در حال همانند سازی است حساسیت بیستری نسبت به رادیواکتیویته نشان میدهند،تیرویید نیز از این قاعده مستثنی نیست و به این دلیل ،در صورت تماس با مواد رادیواکتیو ممکن است سرطان تیرویید رخ دهد،بنابراین دادن بد با توجه به اینکه تیرویید را سرکوب و ساخت و ساز را در ان کم میکند،اثر محافظتی در مقابل را یواکتیو خواهد داشت.
آخرین اخبار