معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صمت:

۵۰۰ معدن تعطیل شده احیا می‌شود/جلوی خام فروشی سنگ‌های تزئینی را می گیریم

سرقینی گفت: طی برنامه‌ای تدوین شده به دنبال احیای ۵۰۰ معدن تعطیل شده و بازگشت آن‌ها به عرصه تولید هستیم.

صادرات ۸ میلیارد دلاری محصولات معدنی به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طی سال ۹۷ بالغ بر ۸.۵ میلیارد دلار صادرات از بخش معدن و صنایع معدنی انجام گرفته است.

سرقینی افزود: امسال علیرغم اعمال تحریم‌های غیرقانونی بر بخش معادن و صنایع معدنی ایران، قطعا و طبق برنامه ریزی انجام گرفته روند صادرات تداوم دارد و سعی خواهیم کرد میزان صادرات سال گذشته را امسال نیز حفظ کنیم.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در سال ۹۷ بیش از ۸.۵ میلیون تن فولاد با وجود تامین نیاز داخلی، صادر شده است.

وی بابیان اینکه وزارت صمت به دنبال خام فروشی سنگ تزیینی نیست، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که جلوی خام فروشی در بخش معدن به خصوص در بخش سنگ‌های تزئینی را بگیریم.


بیشتر بخوانید: موانع برطرف شود، معدن شاگرد اول اشتغال می‌شود

 


سرقینی گفت: تعطیلی معادن مشکل دار، راه حل مناسبی نیست؛ برنامه بازسازی صنایع استخراجی معادن کشور در دستور کار است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۸.۵ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم و امسال به دنبال بهبود روند صادرات فولاد هستیم.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: صادر کنندگان بخش معدن هیچگونه نگرانی نداشته باشند، هر بازرگان دارنده کارت بازرگانی به شرط تضمین برگشت ارز و مشخص بودن نمایندگی کدام معدن، برای صادرات با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

سرقینی گفت: وقتی پروانه معدنی صادر شد نباید مزاحمتی ایجاد شود، اما گاه در این خصوص مشکل داشتیم، اما هم اکنون تعامل خوبی صورت گرفته است.

تاجر واقعی از گردانه صادرات حذف نمی‌شود

وی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ما حافظ حقوق همه مصرف کنندگان هستیم و بر اساس منافع مردم روابط خود را با انجمن‌های معدن تنظیم می‌کنیم.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: معادن کوچک برای وزارت صنعت، معدن و تجارت از بابت اشتغالزایی در مناطق دور افتاده کشور دارای اهمیت بالایی است و طی یک برنامه جامع در صدد حمایت ویژه از معادن هستیم.

سرقینی گفت: طی برنامه‌ای تدوین شده به دنبال احیای ۵۰۰ معدن تعطیل شده و بازگشت آن‌ها به عرصه تولید هستیم. معادن کشور باید در ابتدا به واحد‌های فرآوری نزدیک، محصول ارایه کنند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا معادن را به مصرف کننده واقعی واگذاری کنیم، اما قانون می‌گوید باید از مزایده واگذار کنیم.

سرقینی ادامه داد: در صنایع معدنی مازاد بر تولید داریم و در شرایط تحریم نگران صادرات هستیم. اخیراً اعلام کرده‌ایم که فقط کارخانه‌های سیمان و یا نمایندگان آنها می توانند اقدام به صادرات کنند تا در این زمینه توانمند شوند، بعبارتی صادر کننده فقط خود تولید کننده باشد.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بنابراین هیچگاه تاجر واقعی از گردانه صادرات حذف نمی‌شود فقط دارندگان کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف حذف می‌شوند. صادرکنندگان سنگ آهن هیچ نگرانی برای صادرات نداشته باشند و فقط باید اعلام کنند نماینده چه شرکت معدنی هستند؛ بنابراین هدف اصلی از این بخشنامه (تنها تولیدکنندگان می‌توانند صادرات داشته باشند) این است که تضمین شود ارز حاصل از صادرات حتماً به کشور برگردانده می‌شود.

سرقینی افزود:سال گذشته برنامه تولید ۴۶۰ میلیون تن ماده معدنی را داشته‌ایم که تا حدی به آن رسیده‌ایم. امسال نیز برنامه‌ریزی شده است که به حدود ۵۰۰ میلیون تن تولید برسیم و همچنین ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت صمت در بخش معدن به برنامه خود در تولید عمل خواهد کرد. امسال در نظر داریم دو میلیار دلار از طریق سامانه نیما در حوزه معدن و صنایع معدنی ارز آوری ایجاد کنیم.

سرقینی در خصوص اینکه کشور عراق یکی از بازار‌های مهم صادراتی سنگ ماست، اظهار کرد: سنگ چینی ایران در بازار عراق بسیار مصرف دارد. نکته خوب این صادرات این است که سنگ‌های معمولی نیز به این کشور صادر می‌شود و این کشور خریدار سنگ‌های معمولی ماست؛ بنابراین به دنبال راهکار اساسی برای جلوگیری از کند شدن صادرات و راه‌اندازی معادن بزرگ هستیم.

نیازمند  یک میلیارد دلار برای تجهیز معادن و ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه اکتشاف هستیم

وی ادامه داد: هم اکنون   به یک میلیارد دلار برای تجهیز معادن و ۲۰۰ میلیون دلار برای توسعه اکتشاف نیازمندیم.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید به اینکه به شدت مخالف واردات سنگ آهن هستم گفت: زیر ساخت نداریم و اکتشافات اولویت اصلی وزارت صمت است.

سرقینی در تشریح برگشت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی تصریح کرد:  ۱.۵ میلیارد دلار از  فولادی‌ها، ۴۰۰ میلیون دلار از صنعت مس و ۱۰۰ میلیون دلار از سایر صنایع معدنی ارز به کشور بازگشته است. پیش بینی می‌شود امسال ۲ میلیارد دلار ارز از محل صادرات معادن و صنایع معدنی به کشور بازگردد.

وی افزود: نیاز فعلی ما به سیمان سالانه ۴۰ میلیون تن است و در سال‌های آینده میزان مصرف بین ۱.۵ تا ۲ برابر خواهد بود.

وی ادامه داد: نصف روستا‌های کشور نیاز به ساخت و ساز جدید دارند و حداقل به ۶۰ میلیون تن سیمان نیاز داریم. امسال حداقل ۱.۶ میلیون تن کنسانتره زغالسنگ تولید خواهیم کرد.

سرقینی در پایان گفت: به عنوان یک کارشناس می‌گویم که در شرایط کنونی واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی به صلاح نیست. معدن ایران تنها بخشی است که تولید مازاد دارد. در سال گذشته ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار محصولات معدنی تحویل جامعه داده یا صادر کرده است.

انتهای پیام/

صادرات ۸.۵ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار