یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۹۷ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ تمام استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند

رئیس مرکز خشکسالی گفت: از ابتدای مهر تا ۱۷ خرداد، میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته است.

رشد ۹۷ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ تمام استان‌ها بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردندصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۱۷ خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۸.۸ میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۱۵۷ میلی متر و بلندمدت ۲۲۰ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد و بلندمدت بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که سال گذشته در همین مقطع زمانی ۲۸.۷ درصد کاهش بارش داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت و نرمال خود بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام با ۹۹ درصد و لرستان ۸۸ درصد بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز خشکسالی کمترین میزان بارش نسبت به نرمال را مربوط به استان اردبیل با ۴.۶ درصد و کرمان با ۶ درصد اعلام کرد.

وی میزان بارش در ماه‌های آتی را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان دما در ماه‌های آتی به ویژه در مناطق شرقی بین ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود.


بیشتر بخوانید: رشد ۴۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/تمامی استان‌ها بیش از نرمال بارش دریافت کردند


ضیاییان با بیان اینکه بارش‌ها در فصل تابستان سهم قابل توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، گفت: اگرچه بارش‌های تابستانه به طور متوسط ۴ درصد بارش‌های کشور را تشکیل می‌دهند، اما این امر بدان معنا نیست که بارش‌های کوتاه مدت و رگباری اتفاق نمی‌افتد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه عمده بارش‌های تابستانه به صورت رگباری است، از این رو احتمال وقوع سیل دور از انتظار نیست، اما در پیش بینی‌های فصلی نمی‌توان رخداد سیل در یک نقطه را برای تابستان پیش بینی کرد.

رئیس مرکز خشکسالی درباره تاثیر بارش‌های اخیر در آب‌های سطحی و زیر زمینی اظهار کرد: شاخص‌های هواشناسی نشان می‌دهد که پتاسنیل روان آب مناسبی در کشور وجود دارد، اما میزان دقیق سطح منابع آب‌های زیر زمینی را وزارت نیرو باید اعلام کند.

وی در پایان میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها را مطلوب دانست و گفت: با توجه به شرایط مطلوب آب پشت سد‌ها و آب‌های سطحی و رشد ۱۰۰ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، مشکل کم آبی کشاورزان تا حدودی مرتفع نشده است.

انتهای پیام/

بارش‌های نرمال در ماه‌های آتی استمرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار