روزنامه صباح ترکیه گزارش داد؛

اظهارات مقامات آمریکایی درباره خرید اس-۴۰۰ از روسیه برای ترکیه «زننده» شده است

روزنامه «صباح» ترکیه در گزارشی اظهارات تکراری مقامات آمریکایی درباره خرید اس-۴۰۰ از روسیه را «زننده» توصیف کرد.

اظهارات مقامات آمریکایی درباره خرید اس-۴۰۰ از روسیه برای ترکیه «زننده» شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله‌ای در شماره امروز خود نوشت: اظهارات مقامات آمریکایی که به صورت مداوم به بهانه موضوع سامانه‌های اس ۴۰۰، ترکیه را تهدید می‌کنند تبدیل به موضوعی «زننده» شده است.

صباح در سرمقاله امروز خود نوشت: پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا اخیرا با ارسال نامه‌ای به حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه به وی اعلام کرد، چنانچه آنکارا سامانه‌های اس ۴۰۰ روسی را دریافت کند امکان دریافت هواپیما‌های اف ۳۵ را نخواهد داشت. هنگامی که این قبیل تهدید‌ها مطرح می‌شود همواره داستان ملا نصرالدین را به خاطر می‌آورم. می‌گویند، یک روز ملا نصرالدین خرش را گم کرده بود و به صورت بی سابقه‌ای عصبانی شده بود. وی در میدان روستایی که در آن زندگی می‌کرد شروع به فریاد زدن کرده و به ساکنان روستا گفته بود که اگر خر من را پیدا نکنید می‌دانم چه کنم. ساکنان روستا نگران شده و با عجله جستجوی خر ملا نصرالدین را آغاز کرده بودند. سرانجا خر را در مکان دوری یافتند و به نزد ملا آوردند. یکی از روستائیان از وی پرسید، جناب ملا نصرالدین اگر خر شما را نمی‌یافتیم چه کار می‌کردید؟ ملا نیز لبخندی زده و به وی گفته بود: خر دیگری می‌خریدم.

صباح نوشت: موضوع سامانه‌های اس ۴۰۰ برای آمریکا فقط بهانه‌ای برای تحریم ترکیه و یا یک کشور دیگر است. پیشتر در ماجرای بازداشت کشیش اندرو برانسون در ترکیه آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه اجرا کرد و همین موجب افزایش نرخ برابری دلار در برابر لیره ترک شد. پس از مداخله نظامی ترکیه در شمال قبرس نیز آمریکا تا سال ۱۹۸۰ میلادی تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه اجرا کرد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا اخیرا با ارسال نامه‌ای به وزیر دفاع ترکیه هشدار داد، دریافت سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه بر همکاری‌های ترکیه با آمریکا و ناتو تاثیر منفی خواهد داشت. وی همچنین هشدار داد که این مسئله بر صنایع دفاعی ترکیه و اهداف اقتصادی این کشور زیان وارد خواهد کرد و موجب افزایش بیکاری و لطمه به روابط تجاری خارجی ترکیه خواهد شد.

شاناهان این را نیز گوشزد کرده است که اگر در چارچوب قانون کاتسا تحریم‌هایی علیه ترکیه اجرا شود افزایش میزان مبادلات تجاری میان آمریکا و ترکیه به ۷۵ میلیارد دلار در سال امکان پذیر نخواهد شد.

اکنون سوال این است که آیا ترکیه باید بدون اینکه منتظر چنین عواقبی باشد باید خلبانانی را که برای آموزش پرواز با هواپیما‌های اف ۳۵ به آمریکا اعزام شده اند از آمریکا فراخواند و بجای هواپیما‌های اف ۳۵ خواستار خرید هواپیما‌های جنگی پیشرفته از روسیه شود؟ آیا آنکارا نیز باید استفاده آمریکایی‌ها از پایگاه هوایی اینجرلیک و دیگر پایگاه‌های نظامی ترکیه را ممنوع کند؟

صباح نوشت: تهدید و شانتاژ مداوم انسان را به شدت عصبانی می‌کند و بعضا حتی آرزو می‌کند که ای کاش آمریکا نیز با بلایی مشابه شبکه فتح الله گولن مواجه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار