تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در مازندران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران بر ساماندهی و تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رازجویان معاون هماهمگی امور استانداری مازندران در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به اهمیت آب زیرزمینی در تأمین نیاز شرب و کشاورزی استان و ضرورت حفظ این سرمایه ملی بر تسریع در ساماندهی و تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه تأکید کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه گفت: تاکنون از ۵۷ هزار چاه فاقد پروانه قبل از قانون این استان حدود ۵۰ درصد موفق به تشکیل پرونده شدند.

رازجویان گفت: انتظار داریم این مهم تا پایان سال به سرانجام برسد و ما نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر مالکان چاه و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده‌ها از سوی آب منطقه‌ای هستیم که امیدواریم این کار با مشارکت همه ذینفعان و دستگاه‌های متولی انجام شود.

معاون هماهنگی امور استانداری مازندران با اشاره به یارانه دولت در بخش تأمین سوخت چاه‌ها و ضرورت جلوگیری از قاچاق آن افزود: ساماندهی چاه‌ها علاوه بر آن که امکان مدیریت سوخت را فراهم می‌کند، از همه مهمتر میزان خروجی آب از سفره آب زیرزمینی را نیز تحت کنترل در خواهد آورد و کشاورزان ما نیز میتوانند از سوخت برق به جای سوخت فسیلی استفاده کنند.

رازجویان حفاظت کیفی منابع آب را مهم و ضروری برشمرد و گفت: ضمن اعمال مدیریت در این زمینه باید آبخوان‌های خود را نیز تقویت کنیم.

محمد ابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه با تشریح وضعیت منابع آب استان گفت: بارش‌های ما در این استان در مقایسه با دوره شاخص در در ۸ ماهه اول سال آبی امسال حدود ۳۳ درصد افزایش و آبدهی رودخانه‌های ما نیز ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی وضعیت سفره آب زیرزمینی را نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: وضعیت سفره آب زیرزمینی نسبت به دوره شاخص ۱۷ میلیون کاهش نشان می‌دهد.

یخکشی گفت: گرچه هنوز بهره برداری از آب زیرزمینی به دلیل اینکه در آغاز فصل زراعی هستیم و شدت گرما هم هنوز آغاز نشده بهره برداری از آب زیرزمینی هنوز شدت نگرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران وضعیت ذخیره آب سد‌های استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در دو سد بزرگ استان یعنی سد شهید رجایی و البرز به ترتیب ۱۵۱ و ۱۳۳ میلیون متر مکعب ذخیره آب داریم و سایر سد‌های ما به طور میانگین ۸۲ درصد پرشدگی دارند که البته حجم آن‌ها قابل توجه نیست و با توجه به تکرار خشکسالی‌ها در این استان باید تلاش کنیم که آب سد‌ها را به نحو مطلوب مدیریت کنیم تا در سال‌های آتی با مشکل مواجه نشویم.

رضوی مدیر کل هواشناسی مازندران هم در این جلسه با اشاره به کاهش ذخیره گاه آب در ارتفاعات در سال‌های اخیر در استان به دلیل افزایش دما و در پی آن تشدید ذوب شدن برف‌ها گفت: فاصله سرچشمه‌های ما با دریا کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است که این شرایط جغرافیایی باعث می‌شود تا ما در بخش کشاورزی و زیست محیطی آسیب پذیر باشیم؛ لذا احداث پروژه‌های سدسازی در مازندران یک ضرورت است تا بتوان آب را مدیریت کرد.

وی افزود: امسال عمده بارش‌ها در مهر ماه و اوایل فروردین اتفاق افتاده و بدون سد امکان ذخیره و مدیریت آب بسیار دشوار است.

انتهای پیام/ م

چاه‌های فاقد پروانه در مازندران ساماندهی می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار