طرح «بوم» سال تحصیلی آینده در مدارس اجرا می‌شود؟

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تاثیر تغییر وزیر بر تداوم طر‌ح‌هایی نظیر بوم در سال تحصیلی آینده توضیح داد.

طرح «بوم» سال تحصیلی آینده در مدارس اجرا می‌شود؟علی باقر زاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تداوم برنامه‌های آموزشی و درسی در نظر گرفته شده با توجه به طرح‌های وزیر سابق برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: برنامه‌های کاری مسیر اصلی خود را طی می‌کنند و تغییر و تحولات وزارتخانه تاثیری بر این موضوع ندارد.

وی ادامه داد: در سازمان پژوهش وظیفه داریم بسته یادگیری مناسب را برای دانش آموزان تولید کنیم که اینکار برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اتفاق افتاده است.

باقرزاده با اشاره به اینکه تاکنون هشت میلیون نفر در سامانه ثبت‌نام کتاب‌های درسی ثبت نام کردند، گفت: قریب به اتفاق کتاب‌های پر تیراژ اکنون چاپ شده است و در حال انتقال به انبار‌های استانی است و پیش بینی می‌کنیم کتاب‌ها تا اول مهر به مدارس تحویل داده خواهد شد.

چالش تهیه کاغذ برای تولید کتاب درسی سال‌های آتی

 
معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: مسئله فعلی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است که مهمترین موضوع تامین کاغذ برای تهیه کتاب‌های درسی محسوب می‌شود.

وی درباره تداوم اجرای طرح بوم و مدرسه محوری برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد که برنامه بوم در تغییر و تحولات جدید تداوم نداشته باشد چرا که این طرح موضوعی است که سال‌های سازمان پژوهش آن را مطرح کرده است.

باقرزاده ادامه داد: بنا بر طرح بوم بخشی از برنامه درسی باید آزاد شود و این موضوع جز تکالیف سند تحول بنیادین هم محسوب می‌شود.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین اظهار کرد: باید بخشی از برنامه درسی حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد به معرفی حِرف، مشاغل و آداب و رسوم محلی بپردازد و این زمان در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی افزود: البته باید برای اجرای این طرح سازوکاری ویژه مربیان و معلمان  اندیشیده شود تا برنامه مناسب با آزاد سازی برنامه درسی تولید شود.

باقرزاده تصریح کرد: در برنامه درسی ملی و راهکار ۲-۱۳ که به زمان تعلیم و تربیت پرداخته است بین ۵۰ تا ۱۰۰ ساعت از برنامه باید در اختیار مدرسه قرار گیرد.

طرح «بوم»  مبتنی بر مدرسه‌محوری است


معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: با وجود این مستندات طرح بوم از پیشنهادات اصلی سازمان پژوهش است که آقای بطحایی آن را اجرایی کرد و بعید به نظر می‌رسد با رفتن وی اجرای برنامه منتفی شود چرا که این طرح توجیه علمی دارد.

وی اظهار کرد: بوم از جنس سیاست گذاری مبتنی بر مدرسه محوری و تمرکز زدایی است بنابراین حذف یا تغییر کلی این طرح اجرایی نخواهد شد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار