خطر بیابانی شدن گنجینه های سرسبز استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از خطر بیابانی شدن گنجینه های سرسبز استان گفت و خواستار همت هر چه بیشتر مسئولان و عموم مردم در حفظ این گنجینه سرسبز و ارزشمند استانی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،غلام حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ۱۳۹۶، ۵۲۵، پارسال ۳۵۵ و امسال نیز ۲۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است.

وی صاعقه و پوشش بسیار غنی مراتع را از عمده‌ترین دلایل آتش سوزی‌های امسال در جنگل‌ها و مراتع این استان در سال جاری ذکر کرد.

حکمتیان با قدردانی از نیرو‌های محلی در اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد افزود: مردم هم برای راهنمایی و رساندن امدادگران در کمترین زمان ممکن به محل وقوع آتش سوزی و هم برای خاموش کردن آتش مشارکت کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تلاش برای خاموش کردن آتش با کمترین امکانات در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و در شرایطی که گاهی ارتفاع شعله‌های آتش تا سه متر می‌رسید کاری طاقت فرساست.

وی با بحرانی ارزیابی کردن شرایط امسال در جنگل‌ها و مراتع استان بر لزوم اختصاص برای اطفای حریق به ویژه در مناطق سخت گذر استان تاکید کرد.

حکمتیان با اشاره به اینکه وزن هر یک از دستگاه‌های دمنده خاموش کننده آتش ۱۰ کیلوگرم است گفت: حمل این دستگاه‌ها در شرایطی که گاهی نیاز به پنج ساعت پیاده روی در هوای گرم دارد انرژی برای اطفای حریق باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: در صورت وجود بالگرد اعزام نیرو و تجهیزات از طریق بالگرد انجام می‌شود و خسارت آتش سوزی‌ها به حداقل خواهد رسید.

هم اکنون برای اطفای حریق جنگل و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مواقع بحرانی و سخت از بالگرد استان خوزستان یا شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران استفاده می‌شود.

حکمتیان می‌گوید: هم اکنون ۷۴ قرق بان در استان از یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع صیانت می‌کند که با توجه به وضعیت آتش سوزی‌ها در سال جاری نیاز به نیرو‌های آموزش دیده بیشتری برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی‌ها مشهود است.

حکمتیان ادامه داد: زمان آتش سوزی تمام پرسنل به کمک قرقبانان می‌آیند.

وی گفت: امسال ۲۹ دستگاه دمنده برای اطفای حریق استان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد ریال برای انجام تغذیه امدادگران مهار آتش در این استان اختصاص یافته بر پیش بینی اعتبارات بیشتر برای تغذیه و خدمات پشتیبانی امدادگران در زمان وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی تاکید کرد.

حکمتیان بیان کرد: در تعطیلات عید فطر امسال آتش سوزی در چندین نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی و کهگیلویه مهار شد، اما برآورد میزان خسارت‌ها در حال انجام است.

وی با یادآوری اهمیت جنگل‌ها و مراتع در اقتصاد، رفاه و سلامت گفت: خطر بیابانی شدن عرصه این گنجینه‌های ارزشمند جدی است و برای نجات جنگل‌ها و مراتع باید همت مضاعف داشت.

انتهای پیام/پ

سوختن یک هزار و 110 هکتار از مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویر احمد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.