وزش باد شدید در زابل تبدیل به توفان گردوخاک شد/ این نخستین توفان زابل در سال ۹۸ است

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با تداوم وزش باد شدید و افزایش غلظت ذرات معلق در شمال استان، دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به ۸۰۰ متر کاهش یافت و پدیده توفان گردوخاک رخ داد.

وزش باد شدید در زابل تبدیل به توفان گردوخاک شد/ این نخستین توفان زابل در سال ۹۸ استمحسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: طوفان گردوخاک از پدیده‌های مخرب هواشناسی است که به لحاظ علمی شرایط خاصی دارد و زمانی گزارش می‌شود که سرعت وزش باد حداقل ۵۴ کیلومتر بر ساعت و دید افقی هم زمان نیز کمتر از ۱۰۰۰ متر باشد.

وی با بیان اینکه این نخستین توفان گردوخاک زابل از ابتدای سال تا کنون است، گفت: امروز بیشترین سرعت وزش باد از ابتدای سال تا کنون یعنی ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت نیز در زابل ثبت شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش توفان و گردوخاک امروز تا ساعت ۱۰:۳۰ غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به ۲۳۰۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۵ برابر حد مجاز افزایش داد.

حیدری تصریح کرد: وزش باد شدید و گردوخاک در زهک نیز تبدیل به توفان و گردوخاک شد و دید افقی در محدوده ایستگاه هواشناسی این شهر را به ۸۰۰ متر کاهش داد.

وی ادامه داد: تا لحظاتی پیش بیشینه سرعت وزش باد در زهک به ۲۴ متر برثانیه معادل ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی وزش باد‌های ۱۲۰ روزه تا آخر هفته در شمال استان ادامه دارد که پیش بینی می‌شود تا چهارشنبه شدت وزش باد و گردوغبار بیش‌تر از روز‌های پایانی هفته باشد.

انتهای پیام/گ

وزش باد شدید در زابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار