پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

طرح احیای دشت‌های استان خوزستان و ایلام موسوم به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری همزمان با سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۵ به استان تصویب شد که فاز اول آن تکمیل و اجرای فاز دوم آن با مشکلاتی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های ایلام و خوزستان همزمان با سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ به خوزستان تصویب شد و با وقفه چند ساله، در سال ۱۳۸۷، طرح مذکور مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

در سال ۱۳۸۹، موسسه جهاد نصر به عنوان دستگاه اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام شناخته و در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی دولت تعیین اعتبار انجام شد و کمتر از ۶۰ هزار هکتار عملیات اجرایی داشتیم.

افزایش ۲.۸ تن تولید محصولات کشاورزی از دستاوردهای فاز اول طرح‌های ۵۵۰ هزار هکتاری

محمدجواد صالحی نژاد، مجری طرح‌ ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با سفر دولت یازدهم در سال ۹۲ به خوزستان، با پیشنهاد دولت و مقام معظم رهبری، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اختصاص یافت که ۱.۴ میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار برای کار‌های باقیمانده و شبکه‌های اصلی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه این طرح تا سال ۹۷، تمامی عملیات‌های اجرایی در سطح ۲۹۵ هزار هکتار و در بخش زهکش‌های زیر زمینی و شبکه‌های آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی به پایان رسید و در سال زراعی گذشته، ۲۵۰ هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت رفت که افزایش تولید محصولات زراعی به میزان ۲.۸ تن را شاهد بودیم.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

صالحی نژاد اظهار داشت: همچنین در سال زراعی جاری نیز ۲۷۰ هزار هکتار از ۲۹۵ هزار هکتار توسط بهره برداران به زیر کشت رفت و علیرغم خشکسالی که سال گذشته با آن روبرو بودیم و سیلی که امسال رخ داد، افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان خوزستان و ایلام داشتیم که این امر ناشی از اجرای طرح و افزایش ۳ برابری عملکرد در واحد سطح است.

مجری طرح‌های ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام، ایجاد اشتغال، امنیت شغلی، افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد ملی را از دستاور‌های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری عنوان کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: کمک به صنایع داخلی از دیگر دستاورد‌های این طرح است که در این سال‌ها بیش از ۳ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مشغول به کار بودند که ۵۵۰ دستگاه از این ماشین آلات مربوط به دستگاه‌های تخصصی به ترنچر و اسکریپر است.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

تولید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی در سایه اجرای این طرح

وی بیان داشت: با حمایتی که موسسه جهاد نصر از صنایع داخلی کرد، ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات تخصصی در داخل کشور تولید شد، این در حالی است که پیش از این، ماشین آلات مذکور را به کشور وارد می‌کردیم که خوشبختانه از لحاظ جلوگیری از خروج ارز از کشور بسیار موثر بود.

محمدجواد صالحی نژاد در ادامه اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سطح مشاوره، پیمانکار و همچنین تولید کنندگان داخلی برای استان‌های خوزستان و ایلام ایجاد شد.

وی اذعان داشت: اگر فاز دوم طرح را آغاز کنیم، این آمادگی وجود دارد که از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده نماییم.

صالحی نژاد تصریح کرد: با مصوبه هیات دولت در ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۶ بر اجرای فاز دوم در سطح ۲۵۵ هزار هکتار تاکید شد و اعتبارات لازم از سوی وزارت نیرو اختصاص یافته که حدود ۲۴۰ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان و ۱۰ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است.

قرار گرفتن تمامی شهرهای خوزستان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

مجری طرح‌های ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام، تعادل بخشی و توازن منطقه‌ای را از توجهات فاز دوم عنوان کرد و گفت: در فاز اول این طرح، ۲۰ شهرستان استان خوزستان و ۳ شهرستان استان ایلام را تحت پوشش قرار دادیم که مقرر شده در فازم دوم، تمام شهر‌های استان ما بخصوص شمال خوزستان تحت پوشش قرار بگیرند.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

استفاده از اعتبار خارجی و منابع صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی

به گفته این مقام مسئول، منابع مالی که در مصوبه دولت پیش بینی شده، استفاده از اعتبار خارجی، منابع صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری و همچنین ردیف‌های اعتباری عمومی دولت هستند.

صالحی نژاد اظهار کرد: پس از مصوبه دولت، با همکاری وزارت نیرو، پروژه‌های مشترک را مشخص کردیم و برنامه پروژه‌هایی که شبکه‌های اصلی و فرعی آن باید به طور همزمان اجرایی و عملیاتی گردد را به سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور ارسال کرده و درحال پیگیری است تا بتوانیم از منابع مختلف، اعتبار لازم را تامین کرده و بتوانیم در سال ۹۸ بخشی از عملیات را اجرایی کنیم.

آمادگی موسسه جهاد نصر برای اجرای شبکه‌های فرعی

وی افزود: موسسه جهاد نصر، آمادگی اجرای شبکه‌های فرعی در حداقل ۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان در سال جاری را دارد و پیگیری‌های لازم برای تامین اعتبار از منابع مختلف و اعتبار خارجی در حال انجام است و اگر اعتباری در این بازه زمانی تامین شد بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و وقفه‌ای بین فاز اول و دوم بوجود نیاید.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

صالحی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه عمومی، ردیفی برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری درنظر گرفته شده یا خیر، اظهار داشت: در ردیف بودجه عمومی در سال ۹۸، اعتبار قابل توجهی مشاهده نشده، به همین علت تاکنون موفق نشدیم کار را آغاز کنیم، اما از سایر منابع از جمله؛ صندوق توسعه ملی و اعتبارات درحال پیگیری هستیم و امیدواریم یکی از این موارد پاسخگو باشد و از ظرفیت‌های موجود در استان بهره کافی را ببریم.

وی در ادامه درخصوص علت روند طولانی مدت تامین اعتبار از سرمایه خارجی و لزوم تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی افزود: در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، عمده اعتبارات از صندوق توسعه ملی تامین شد و بدلیل اینکه شرایط کشور با شرایط کنونی متفاوت بود، درحال حاضر در دولت پیش بینی شده که علاوه بر صندوق توسعه ملی، از منابع مختلفی از جمله مشارکت‌های مردمی هم استفاده کنیم.

محمدجواد صالحی نژاد تصریح کرد: طبیعتا بدلیل اینکه با طرف خارجی باید مذاکراتی انجام شود و مستنداتی آماده و ارائه شود، این اقدامات صورت گرفته و نیاز به مصوباتی از جمله؛ مصوبات شورای اقتصاد داریم که در مرحله‌ای موافقت را دریافت کرده ایم، ولی بدلیل تاخیری که بوجود آمد، این مصوبه باید تجدید شود و درحال پیگیری است و این احتمال وجود دارد که در سال ۹۸ نتوانیم از سرمایه خارجی استفاده نماییم.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

وی اذعان داشت: در اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در برخی سال ها، در سطح کارگاه ها، بالغ بر ۹ هزار نفر از جمله؛ مشاور، پیمانکار، تولیدکنندگان و کارفرما‌ها مشغول به کار بودند و در صورتی که پروژه‌ای وجود نداشته باشد و وقفه‌ای در کار ایجاد شود، این تعداد شاغل در بخش‌های مختلف بیکار خواهند شد، اگر چه خود طرح اشتغال دائمی را بوجود آورده است.

به گفته صالحی نژاد، در افق این طرح، اشتغالزایی بیش از ۳۰۰ هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم، و افزایش تولید محصولات کشاورزی قریب به ۹ میلیون تن را پیش بینی کرده ایم.

این مقام مسئول بیان کرد: خوشبختانه بخش قابل توجهی از این اهداف در فاز اول تحقق یافته، ولی اشتغال جاری که در بخش‌های مختلف بوده، با آغاز فاز دوم تدوام پیدا خواهد داشت و اگر در فاز دوم وقفه‌ای ایجاد شود بسیاری از شاغلان در این طرح بیکار می‌شوند.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

بیکار شدن ۵ هزار نفر از تبعات منفی وقفه در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری

مجری طرح‌های ۵۵۰ هزار هکتاری در استان‌های خوزستان و ایلام گفت: باتوجه به آمادگی در سطوح مختلف، اگر وقفه در اجزای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوجود نیاید، هزینه‌ها هم کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه آغاز مجدد ملزم به مقدماتی است و وقفه در آن باعث بیکار شدن ۵ هزار نفر بدون احتساب خانوار‌های تعداد مذکور و بوجود آوردن مشکلات، تبعات منفی اجتماعی و همچنین تحمیل هزینه‌های اضافی خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با وجود آمادگی در موسسه جهاد نصر و وزارت جهاد کشاورزی، هرچه سریعتر فاز دوم این طرح آغاز شود، چراکه تمامی شهرستان استان خوزستان و ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام را تحت پوشش قرار خواهند گرفت و به هدف ایجاد ۳۰۰ هزار شغل و تولید ۹ میلیون افزایش عملکرد، خواهیم رسید.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

ادای دین مسئولان به خوزستانی‌ها با آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری 

کوروش قیصری نیا، مدیر اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان خوزستان و ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد، هم‎اکنون مسئولان باید دین خود را به مردم غیور و همیشه در صحنه خوزستان ادا کنند.

وی در ادامه افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان و ایلام در ۲ فاز به مساحت مذکور کلید خورد که در فاز اول در آبان ماه سال ۹۷، ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه فرعی این طرح قرار گرفتند و احیا شدند و به بهره برداران تحویل داده شدند و مابقی آن قرار است در فاز دوم اجرایی شود.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

تحول در کشاورزی سنتی و تبدیل آن به نوین

قیصری نیا اذعان داشت: در سال‌های گذشته، اراضی کشاورزی بصورت سنتی آبیاری می‌شدند و در روش آبیاری از طریق نهر‌های سنتی، زمین‌هایی ناهموار و شوره زار بوده و این نهر‌ها در مسیر آبیاری دارای اُفت آبیاری و هدررفت آب بودند و در نتیجه بدلیل نفوذپذیری خاک باعث می‌شد که آب کمی به محصولات برسد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که طرح احیای اراضی بایر و دیم است، در سه بخش تخصیص و نوسازی اراضی، شبکه‌های زهکشی زیرزمینی و شبکه انتقال آب به اراضی است.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

به گفته مدیر اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان خوزستان و ایلام، تامین و انتقال آب در شبکه‌های اصلی بر عهده وزارت نیرو و عملیات انتقال آب به اراضی کشاورزی، احیا و تجهیز این اراضی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

تسطیح، هندسی سازی و یکپارچه سازی زمین‌ها در اجرای فاز اول

وی اظهار کرد: اراضی مذکور در شکل قبلی به صورت نامنظم پراکنده بودند که با روش هندسی سازی این اراضی را تجمیع و به کشاورزان و بهره برداران تحویل دادیم.

کوروش قیصری نیا بیان داشت: تسطیح، هندسی سازی و یکپارچه سازی زمین‌ها و همچنین تجهیز و نوسازی آن‌ها از جمله اقدامات ما در این اراضی است، همچنین لتوار گذاری سبب از بین رفتن شوری خاک شد و انتقال آب به روش آبیاری نوین به اراضی کشاورزی از طریق کانال‌های کشاورزی در فاز اول انجام شد.

وی تصریح کرد: در اراضی سنتی، هدررفت آب بسیار زیاد بود و زمین‌ها حاصلخیز نبودند و کشاورزی بصورت پراکنده انجام می شد، این در حالی است که هم اکنون کشاورزی بصورت پراکنده انجام نمی‌شود.

پستی و بلندی یک طرح / اشتغال دائمی، هدیه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری + فیلم

ایجاد اشتغال و مهاجرت به روستاها از نتایج اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

قیصری زاده بیان داشت: با احیای زمین‌ها و رونق کشاورزی، شاهد مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌ها هستیم و سبب ایجاد اشتغال موقت و پایدار در ۲ بخش شده که یک بخش آن زمان اجرای پروژه بود که باعث اشتغالزایی موقت برای نیرو‌های بومی منطقه بود و اشتغال پایدار آن مربوط به زمانی است که کشاورزان به کشاورزی و تولید محصولات در اراضی خود مشغول شوند و تداوم داشته باشد و اقتصاد در گردش باشد، اقتصاد پایدار کشاورزی محسوب می‌گردد.

خشکی و شوری زمین، مانعی برای کشاورزی

کشاورز اهل روستای رُبیخه در شهرستان باوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: زمین این منطقه شور و خشک است و ناهمواری زیادی دارد و در صورتی که مسطح و آبیاری نشود، نمی‌توان درخت یا نخل در آن کاشت، چراکه در بیابان است و اهالی منطقه بخاطر نبود امکانات سمت شهر کوچ می‌کنند تا بتوانند درآمدی برای گذران زندگی و امرار معاش داشته باشند.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

وی اظهار کرد: اجرای فاز اول جای مناسبی بود و الحمدالله کشاورزی نتیجه داد و خوشبختانه از هر هکتار ۴ الی ۵ تن محصول برداشت شد و جلوی کوچ اهالی روستا گرفته شد و با دامپروری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند و اشتغالزایی شده است.

این کشاورز اذعان داشت: در صورتی که این زمین‌ها تسطیح و قابل استفاده شوند و قابلیت کشاورزی و کشت فراهم شود، احتمالا خانوار‌هایی که به شهر مهاجرت کرده اند، بازگردند و مشغول به کار شوند، همانطور که بعد از اجرای فاز اول، اهالی کوچ کرده، مجدد به روستا بازگشتند و به کشاورزی و دامپروری و امرارمعاش از این طریق مشغول شدند.

اجرای فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موجب آبادی روستا شد

وی تصریح کرد: از روزی که فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در بخشی از روستا‌های شهرستان باوی آغاز شد، خوشبختانه مناطق آباد شدند و اهالی آن کوچ کرده آن به شهر، دوباره به خانه‌های خود بازگشتند.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

این کشاورز اهل روستای رُبیخه افزود: با اقداماتی که دولت و مسئولان در فاز اول این طرح بصورت رایگان انجام دادند، شوری آب از بین رفت، زهکش جانمایی و آبرسانی کردند و خوشبختانه هم در زمستان و هم در تابستان کشت صورت گرفت و برداشت محصولات مرغوب نیز انجام می‌شود.

افزایش برداشت محصولات کشاورزی پس از اجرای فاز اول

به گفته این کشاورز، قبل از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، اراضی بی ارزش بودند و کارایی نداشتند، ضمن اینکه قبلا از هر هکتاری زمین، یک تن محصول برداشت می‌شد، اما با اجرای این طرح، از هر هکتار، حداقل ۴ تن محصول برداشت می‌گردد.

وی از مسئولان کشوری، استانی و همچنین مسئولان شهرستان باوی خواست به مشکلات این شهرستان رسیدگی کرده و کمک کنند تا هرچه سریعتر فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آغاز شود و کشاورزی و دامپروری دوباره رونق بگیرد و برای اهالی روستا اشتغالزایی شود و روستا آباد گردد.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

بیکار شدن بیش از ۸۰۰ نفر با وقفه فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

یکی از کارگران فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تا حدود ۶ ماه پیش، بیش از ۸۰۰ نفر از جمله؛ پیمانکار، راننده و حراست در این کارگاه مشغول به کار بودند که متاسفانه درحال حاضر بدلیل اجرایی نشدن فاز دوم این طرح، بیش از ۹۵ درصد نیرو‌ها بیکار شده اند.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

یکی دیگر از این کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، افزود: پس از ۳ سال کار و فعالیت برای اجرا و تکمیل فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، متاسفانه بدلیل اجرایی نشدن فاز دوم این طرح، کارگاه حدود ۶ ماه است که تعطیل شده و همه کارگران، کارمندان و پیمانکاران پروژه بیکار شده ایم و با شرایط بد اقتصادی، تامین هزینه‌های زندگی برای ما بسیار سخت شده است، لذا از مسئولان خواهشمندیم هرچه سریعتر فاز دوم این طرح را آغاز کنند تا دوباره مشغول به کار شویم و بتوانیم امرارمعاش کنیم.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

کارگری دیگری که در کارگاه اجرای این طرح مشغول به کار بوده و هم اکنون با توقف اجرا و تکمیل فاز دوم بیکار شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اظهار کرد: ۵ سال در این کارگاه مشغول به کار بودم، ولی درحال حاضر بیکارم و تامین مخارج زندگی برای ما خیلی سخت است و متاسفانه زمین کشاورزی هم نداریم که به تولید بپردازیم.

افزایش تولید تا ۹ میلیون تن و اشتغال بیش از 300 هزار نفر در افق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/محرومیت از اشتغال ۵ هزار نفر، از تبعات و پیامد‌های منفی وقفه در این طرح

هم اکنون همه توجهات به بودجه‌ای است که برای اجرا و تکمیل فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بعنوان موفق‌ترین اختصاص می‌یابد یا خیر، چرا که این طرح، اشتغال و رهایی بسیاری از افراد از بیکاری و به تبع آن کاهش جرائم و مشکلاتی که گریبانگیر اجتماعی و خانواده‌ها شده است را به دنبال دارد.

اعتباری که اگر برای اجرا و تکمیل فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری اختصاص یابد، می‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد و نیمی از موادغذایی کشور را تامین کند و سرمایه‌ای حدود ۱۲۱ میلیارد حاصل نماید.

پس لازم است مسئولان با توجه بیش‌تر به این طرح، درصدد رفع بیکاری و در نتیجه رونق کشاورزی و تولید و خودکفایی کشور برآیند.


گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.