نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح کرد؛

لزوم مقابله با گسترش اقتصاد غیررسمی/ تنها حاصل دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت بود

امیرحسنخانی گفت: به هر میزان نظام قیمت‌گذاری در کالا‌های پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود.

لزوم مقابله با گسترش اقتصاد غیررسمی/ تنها حاصل دلار ۴۲۰۰ تومانی رانت بودمحمدرضا امیرحسنخانی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: در حال حاضر آشفتگی در قیمت‌ها باعث نارضایتی و نگرانی مردم شده است و مجلس از هر حرکتی که به ثبات قیمت‌ها در بازار‌های مختلف کمک کرده و به مردم و تولیدکنندگان داخلی نسبت به ثبات قیمت‌ها اطمینان خاطر دهد، حمایت خواهد کرد.

وی معتقد است که به هر میزان نظام قیمت‌گذاری در کالا‌های پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ در واقع وقتی تولیدکننده بتواند قیمت محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می‌شود و نه ابهامی در روند قیمت‌ها باقی می‌ماند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان در برابر واسطه‌های زعفران قدرت گرفته‌اند/ ۳ هزار کد معاملاتی بورس کالا در تربت حیدریه 


امیرحسنخانی با بیان اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست موفق عمل کند و تخصیص آن تنها به ایجاد رانت دامن زد، اظهار کرد: روش تخصیص ارز برای واردات کالا‌های اساسی هر چند با هدف کمک به معیشت مردم در نظر گرفته شده است، اما وقتی معلوم نیست واردکنندگان این ارز را در کجا مصرف می‌کنند، نباید یارانه مردم را به واردکننده‌ها داد. بطوریکه، اگر یارانه مستقیم به مردم داده شود، بهتر است.

وی تصریح کرد: طبیعتا هر قدر نظام قیمت‌گذاری در کالا‌های پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ یعنی تولیدکننده وقتی بتواند قیمت محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می‌شود و نه ابهامی در روند قیمت‌ها باقی می‌ماند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان با بیان اینکه در مقطع حساس کشور، تولید و اقتصادمان نیازمند شفافیت و تقویت بازار‌های رسمی به جای جولان واسطه‌ها در بازار‌های غیرشفاف است، گفت: بورس کالا مکانی شفاف برای مبادله کالا‌ها براساس عرضه و تقاضاست از این رو باید نسبت به عرضه حداکثری کالا‌های اساسی در این بازار اقدام کنیم تا مانع پدیدار شدن فساد و رانت در اقتصادمان شویم.

به گفته این نماینده مجلس، در بازار‌های خارج از بورس هیچ آمار و شفافیت موثقی وجود ندارد و قیمت کالا‌ها می‌تواند بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و با برخی جوسازی‌ها نوسان کند.

امیرحسنخانی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی قرار داریم آنچه اهمیت دارد، تعادل بازارهاست که این امر و در این رابطه، باید به گونه‌ای عمل شود تا برخی افراد نتوانند از شرایط فعلی سوء استفاده کنند و به رانت و فساد دامن بزنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار