مدیرکل حفاظت حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد؛

پسماند یک کالای اقتصادی است/هرجایی که زیست باشد پسماند هم هست و راهکار آن مدیریت درست بر پسماند است

صبح امروز با حضور مدیرکل حفاظت حفاظت محیط زیست استان تهران، حاشیه محور سولقان و رودخانه کن از زباله پاکسازی شد.


به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  صبح امروز و در آخرین روز گرامیداشت هفته محیط زیست کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت حفاظت محیط زیست استان تهران در حاشیه  پاکسازی حاشیه محور سولقان و رودخانه کن از زباله با اشاره به اینکه اینگونه برنامه‌ها مردم محور است و هدف از برگزاری آن اشاعه فرهنگ زیست محیطی و حس مسئولیت پذیری بیشتر در بین مردم است، افزود: بر اساس قانون، حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است و همه آحاد جامعه در قبال محیط زیست و طبیعت مسئولیت دارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه اظهار داشت: برنامه امروز یک حرکت نمادین است و پیام آن به کسانی که نسبت به محیط زیست کم لطف هستند و زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند این است که بگوید طبیعت متعلق به همه است و هر کس آن را آلوده کند باید خود آن را تمیز و پاکیزه گرداند.

کلانتری با بیان اینکه اجرای این برنامه‌ها در واقع تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی است که حفظ محیط زیست را وظیفه عمومی می‌داند و همه آحاد جامعه باید نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: اقدام امروز این پیام را دارد که هیج جا دور نیست و هیچ چیز هم دور ریختنی نیست و حق نداریم که پسماندهایمان را در طبیعت رها کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت پسماند یک کالای اقتصادی است و درصد زیادی از آن قابل باز یافت است و باید به چرخه بازیافت برگردد.

کلانتری با بیان اینکه طرح تفکیک از مبدا زباله را در قانون داریم و شهرداری موظف به اجرای این قانون است، افزود: باید با تفکیک زباله از مبدا و کاهش پسماند، کمترین میزان پسماند را به سایت‌های دفن زباله انتقال دهیم و این نیازمند زیر ساخت، فرهنگسازی و مشارکت مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: البته در بحث پسماند صرفا مصرف کننده مسئولیت ندارد و تولید کننده هم دارای مسئولیت است.
وی در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه فرهنگ زیست محیطی و مسئولیت پذیری مردم در قبال محیط زیست نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، ولی در برخی بخش‌ها با مشکل مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: در هرجایی که زیست باشد پسماند هم هست و راهکار آن مدیریت درست بر پسماند است.

خسروآبادی شهردار منطقه ٥ تهران نیز در حاشیه این برنامه گفت: این منطقه یکی از اصلی‌ترین مناطق تفرجی طبیعی تهران است که مردم در اوقات فراغت به این منطقه مراجعه می‌کنند و حفظ آن اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه طبیعی است که اگر نتوانیم رود دره هایمان را حفظ کنیم از دو منظر دچار مشکلاتی می‌شویم، اظهار داشت: یکی از لحاظ مدیریت سیلاب است که اگر در این رودخانه لایروبی‌ها انجام نمی‌شد سیل سال گذشته صدمات زیادی به تهران وارد میکرد و دوم در حفظ، استفاده و بهره مندی از منطقه به عنوان تفرجگاهی طبیعی می‌باشد.

خسرو آبادی با اشاره به اینکه این مناطق طبیعی متعلق به همه مردم است و جهت بهره مندی از آن باید همه دست به دست هم دهیم و از آن حفاظت کنیم، تصریح کرد: شهرداری آمادگی این را دارد که تا با همکاری همه بخش‌ها بویژه شهروندان، اینگونه اقدامات را در سطح مناطق توسعه دهد تا بتوانیم شهری با محیط زیست بهتر داشته باشیم.

شهردار منطقه٥ تهران در پایان از شهروندانی که جهت تفرج به این مناطق مراجعه می‌کنند خواست ضمن بهره مندی از طبیعت، موضوع حفاظت و صیانت از رودخانه‌ها و مناطق طبیعی را هم مورد توجه قرار داده و در اینخصوص محیط زیست و شهرداری را در جهت داشتن محیط زیستی سالم‌تر یاری کنند.

بر این اساس؛ امروز جمعه ٢٤ خرداد ماه در یک برنامه نمادین و فرهنگی با همت و مشارکت محیط زیست استان تهران وشهرداری‌های مناطق ٢٢ و ٥ تهران با همکاری بخشداری کن، دهیاری‌های محلی و همچنین همراهی تشکل مردم نهاد زیست محیطی رفتگران طبیعت و دیگر دوستداران و علاقه‌مندان محیط زیست بخش‌هایی از حاشیه رودخانه کن و محور سولقان از وجود زباله پاکسازی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار