ساخت ماهواره‌ای عجیب برای شکار سیاره‌های بیگانه

برای ردیابی سیاره‌های فرازمینی به نسل جدیدی از تلسکوپ‌های فضایی نیاز است که بتوانند با مسدود کردن نورستارگان سیاره‌های اطراف آن‌ها را شناسایی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، متخصصان ناسا در نظر دارند نوعی ماهواره Starshade برای شکار سیاره‌های بیگانه بسازند، چنین ماموریت فضایی باید دارای ۲ فضاپیما باشد که هزاران مایل ازهم فاصله بگیرند، اما دریک راستا از هم قرار داشته باشند.
 
این فضاپیما که ظاهری شبیه گل آفتاب گردان دارد می‌تواند به تلسکوپ‌های فضایی کمک کند تا سیاره‌های بیگانه را شناسایی واطلاعات تکمیلی درباره آن‌ها به دست آورند.
 
چندین سال است که دانشمندان بر روی پروژه ساخت ماهواره Starshade مطالعه می‌کنند و پیاده سازی آن را از نظر فناوری دشوار، اما امکان پذیر می‌دانند.
 

تلسکوپ فضایی و ماهواره در چنین ماموریتی در فاصله حدود ۴۰ هزارکیلومتری از هم قرار می‌گیرند. پروب دومی دارای سطحی بزرگ مانند گلبرگ‌های گل آفتاب گردان است و می‌تواند برای مسدود کردن نور ستارگان به کار رود. این فناوری به تلسکوپ که در فاصله طولانی، اما مستقیم مقابل ماهواره قراردارد اجازه می‌دهد تا به تصویربرداری از سیاره‌های بیگانه بپردازد بدون آنکه نور ستارگان قابلیت رصد آن‌ها را از بین ببرد.
 
کارشناسان در نظر دارند با استفاده از ابزار‌هایی ویژه درون تلسکوپ فضایی برهم خوردن تطبیق بین ماهواره و تلسکوپ را ازبین ببرند.
 
محققان امیدوارهستند درسال‌های آینده با تامین منابع مالی و پیشرفت فناوری‌های فضایی بتوانند این تلسکوپ و ماهواره منحصربه فرد را طراحی و روانه فضا کنند.
 

طرح ساخت و پیاده سازی این تلسکوپ و ماهواره به وسیله متخصصان آزمایشگاه JPL ناسا دردست اجراست و آن‌ها درنظر دارند با طراحی مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها بتوانند موقعیت ماهواره و تلسکوپ را در وضعیت مطلوب نگه دارند.
منبع:Space
انتهای پیام/
 

ماهواره‌ای به شکل گل آفتاب گردان برای شکار سیاره‌های بیگانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
جوينده يابنده است
آخرین اخبار