مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ شیوع آفت کرم ساقه خوار در شالیزارهای برنج

حقیقت گفت: با وجود احتمال شیوع آفت کرم ساقه خوار در شالیزار‌های برنج، به برنجکاران توصیه می‌شود که مزارع را بازبینی کنند.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌ و گو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش پراکنده در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: طی این هفته در ساعات بعدازظهر و اوایل شب به ویژه در مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، شمال شرق و سواحل دریای خزر شاهد افزایش بارش و بارش پراکنده و در مابقی مناطق جوی پایدار و آرام خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به وزش باد شدید در  شرق سیستان و بلوچستان و هوای گرم تا روز سه شنبه در برخی مناطق توصیه می شود که در گاوداری ها به ویژه گاوداری های شیری و مرغداری های جنوب کشور تهویه مناسب را در جایگاه دام و مرغداری ها برقرار کنند.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی به باغداران به ویژه مناطق شمالی توصیه می شود که نسبت به سم پاشی باغات مرکبات علیه آفات اقدام کنند.

مدیرکل شبکه هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با وجود احتمال شیوع آفت کرم ساقه خوار در شالیزارهای برنج، به برنجکاران توصیه می شود که مزارع را بازبینی و در صورت نیاز به سبب مصرف سم کمتر اقدام به مبارزه بیولوژیک کنند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/گندمکاران از انبار محصول در فضای باز اجتناب کنند


به گفته حقیقت، با توجه به افزایش باد در مناطق شرقی کشور، گلخانه داران نسبت به محافظت سازه های گلخانه ای اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش هوای گرم و احتمال آتش سوزی مراتع و جنگل ها به عشایر توصیه می شود که در صورت رویت، موضوع را بلافاصله به مراجع ذی صلاح اطلاع دهند.

این مقام مسئول از ماندگاری هوای گرم تا پایان خرداد خبر داد و گفت: براساس بولتن های هواشناسی پیش بینی می شود که دما بین نیم تا یک درجه در اغلب نقاط کشور افزایش یابد.

وی درباره تاثیر بارش های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید بر منابع آبی کشور بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش، بخش قابل توجهی از کمبود منابع آب‌های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است و کمبودی در این زمینه نداریم.

حقیقت با اشاره به اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی به طور کامل رفع نشده است، افزود: با وجود خشکسالی‌های سال های اخیر، بارش نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی ۹۸-۹۷ تنها بخشی از کمبود منابع آبی سال‌های گذشته را جبران کرده است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه میزان بارش از دیدگاه هواشناسی در سال زراعی جدید مطلوب بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.

انتهای پیام/

کمبود منابع آب های سطحی در کشور جبران شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار