سعیدی در نطق میان دستور:

زاینده رود همچنان منتظر اجرای مصوبات شورای عالی آب است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: زاینده رود همچنان منتظر اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است.

شما را به خدا آشتی ملی را جدی بگیرید / خیانت است اگر وارد بازی جناحی شویمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ناهید تاج الدین عضو فراکسیون جوانان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۷ خرداد) در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای کارگران چه بگویم، کارگرانی که برابر ماده ۴۱ قانون کار باید حداقل دستمزدشان بر مبنای نرخ تورم و هزینه‌های معیشت تأمین شود، اما رشد قیمت‌ها طی چند ماه گذشته افزایش دستمزد امسال‌شان را خنثی کرده، کارگرانی که هزینه ماهانه زندگی آن‌ها ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد شده که حداقل دستمزد فرسنگ‌ها فاصله دارد.

وی افزود: کارگرانی که همه افزایش ۳۶ درصدی حقوق‌شان را تورم نجام گسیخته بلعیده و دیگر چیزی برای سبد خانوار آن‌ها باقی نگذاشته است. مستمری بگیران و بازنشستگانی که بحران صندوق‌های بازنشستگی را با گوشت و پوست استخوان لمس می‌کنند و شریک بحران این صندوق‌ها شده‌اند.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: وقتی که دولت با برداشت ناصواب از قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مطالبات به روز شده ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی را به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تغییر داده و عملا در حق مستمری بگیران اجهاف کرده و قوانینی همچون همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا نمی‌کند.

تاج الدین ادامه داد: داشتم فکر می‌کردم از پشت تریبون برای جوانان چه بگویم، جوانانی که به رغم آنکه ۴۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، اما بر اساس اطلاعات مرکز ایران ۲۵.۳ درصدشان در سال ۹۶ بیکار بودند؛ جوانانی که متأسفانه به رغم گذشته نزدیک به یک سال از تصویب قاطعانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی این قانون هنوز برای آن‌ها آن‌گونه که باید و شاید اجرا نشده و سرعت و دقت اجرای آن نیز برخلاف انتظار نمایندگان ملت بوده است.

عضو فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر نفس صحیح این قانون بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب هم بر جوان گرایی و تحرک در انقلاب اسلامی تأکید دارند. متأسفانه باید بگوییم طبق برآورد‌هایی که همکاران ما تا پایان سال گذشته داشتند، حدود ۱ هزار بازنشسته بااینکه شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند هنوز از مسئولیت خود کناره گیری نکرده و این نوعی استحضاء قانون منع به کارگیری بازنشستگان و دهن کجی به نسل‌های جدید است.

نماینده مردم اصفهان بیان کرد: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای زنان چه بگویم، زنانی که ۵۰ درصد جمعیت این جامعه هستند، اما سهم‌شان در احراز پست‌های کلان مدیریتی کشور هنوز به۳۰ درصد تعیین شده در شورای عالی اداری نهاد ریاست جمهوری هم نرسیده است.

وی اظهار کرد: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای اصفهان چه بگویم، اصفهانی که خشکی زاینده رود و رکود صنعت گلویش را فشرده و به سختی روزگار می‌گذراند؛ اصفهانی که برچسب برخوردار بودن دردهایش را دوچندان کرده و موجب بی‌مهری مضاعف مسئولان ملی قرار گرفته. استانی که بخش بزرگی از بار و توسعه کشور را به دوش می‌کشد، اما تمام سهمش از توسعه بی‌توجهی مسئولان است.

تاج الدین گفت: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای کشاورزان اصفهانی چه بگویم، کشاورزانی که ضعف مدیریتی آب در دو دهه گذشته کارد را به استخوانشان رسانده و امروز آن‌ها معیشت و منزلت خود را بر باد رفته می‌بینند چرا که نه حق آبه دارند و نه خسارت خشکسالی به آن‌ها پرداخت می‌شود؛ کشاورزانی که همه آبرویشان با پول زحمت کشی است که از برداشت محصول عایدشان می‌شود و اگر نزولات آسمانی امسال نبود، معلوم نبود که بر سر آن‌ها چه می‌آمد.

عضو فراکسیون جوانان مجلس بیان کرد: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای زاینده رود چه بگویم، زاینده رودی که همچنان منتظر اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب است و چشمش به تدبیر مسئولان ملی خشک شد.

نماینده اصفهان افزود: زاینده رودی که امروز گرچه جریان دارد، اما به رغم افزایش نزولات آسمانی و متعاقبا افزایش حجم ذخیره آبی سد‌های همه کشور همچنان دچار مشکل است، این در حالی است که سالانه بیش از ۶۰۰ متر مکعب آب پیش از ورود به آن تلف می‌شود ضمن آنکه حجم آب رهاسازی شده برای کنترل سیل‌های اخیر ده‌ها برابر میزان مورد نیاز برای جاری شدن زاینده رود بود.

تاج الدین درباره وضعیت تالاب گاو خونی، بیان کرد: همچنین تالاب گاو خونی که برای حفظ کارکرد طبیعی خود، نیاز به حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد، امروز تنها ۱۰ میلیون متر مکعب به آن رسیده و عملا تنها ۵ درصد آن آبگیری شده است و متأسفانه شاهد انتشار گاز‌های سمی و ریزگرد‌های خطرناک از آن به ۱۴ استان کشور خواهیم بود.

وی گفت: داشتم فکر می‌کردم از پشت این تریبون برای مردم چه بگویم، چه بگوییم که تا به حال گفته نشده باشد؟ کدام درد را بر زبان بیاوریم که تا به حال بر زبان آورده نشده؟ که یاد سیل امسال افتادم که اگرچه خانه برانداز بود، اما صحنه‌های عجیبی از همبستگی اجتماعی را به ما نشان داد و شکاف‌های اجتماعی را در نوردید، زمانی که شیعه و سنی، پیر و جوان، خصوصی و دولتی، NGO و خیریه، عرب و ترکمن، ترک و بلوچ، لر و فارس، سپاهی و ارتشی و همه نیرو‌ها در کنار یکدیگر ایستاده و برای مدتی شکاف اجتماعی فرصت ظهور و بروز پیدا نکرد.

عضو فراکسیون جوانان مجلس خطاب به نمایندگان مجلس، افزود: همکاران گرامی، حضار ارجمند، حاشیه‌های سیل امسال به ما نشان داد که در ناامیدی بسی امید است و شاهد بودیم که به جای اقتصاد سیاسی در سیل امسال، اقتصاد اجتماعی فعال شده ، حجم عظیمی از کمک‌های مردمی وارد چرخه اقتصادی شد و به نوعی هم تعاونی مصرف، هم تعاونی صنفی و هم تعاونی‌های اعتباری و همچنین تعاونی‌های خانوادگی به صورت موقت و خودجوش شکل گرفت و به این صورت کمک‌های مردمی به صورت شبکه‌ای وارد چرخه اقتصاد شد و چقدر توانست راهگشا باشد.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: با این مشاهدات به نظرم این روز‌ها و این ماه‌ها که بار مشکلات کشور بر دوش این مردم است، خیانت است اگر وارد بازی جناحی شویم و اقتصاد را به گروگان سیاست بگیریم.

تاج الدین خاطرنشان کرد: چه اشکال دارد اگر به جای اقتصاد سیاسی، این روز‌ها اقتصاد اجتماعی را فعال کنیم، به احیای بخش تعاونی کشور بیشتر و پردامنه‌تر از قبل فکر کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار