کنترل بیماری تب برفکی در خراسان شمالی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری تب برفکی در استان خراسان شمالی تحت کنترل است و دامداران در این رابطه نگران نباشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حسن قاسمی فرد رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری تب برفکی، بیماری بومی منطقه است و سالانه، کمابیش گزارش می‌شود.

قاسمی فرد با بیان اینکه ابتلا به بیماری تب برفکی در استان در حد متعارف وجود دارد افزود: این بیماری اکنون در استان تحت کنترل است و مشکل خاصی در این منطقه گزارش نشده است.

وی گفت: در استان، ۱۱ کانون تب برفکی در سه شهرستان شناسایی شد که چهار کانون آلودگی تب برفکی دام سنگین و هفت کانون مربوط به ابتلای دام سبک درشهرستان‌های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان است.

حمید رمضانی معاون فنی و سلامت دامپزشکی خراسان شمالی پیش از این گفته بود که جمعیت دام سبک در این هفت کانون، ۲۲ هزار رأس است که از این تعداد ۱۶۵ رأس به بیماری تب برفکی مبتلا شده است و این رقم معادل کمتر از یک درصد از این جمعیت دامی را شامل می‌شود و جمعیت دام سنگین در این کانون‌ها هم ۸۰۰ رأس است که ۳۰ رأس به این بیماری مبتلا شده که معادل چهار درصد این جمعیت دامی است.

وی افزود: امسال ۲۵ رأس دام سبک بر اثر ابتلاء به تب برفکی تلف شده است و در دام سنگین، تلفاتی گزارش نشده است.

رمضانی گفت: تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارت اقتصادی دارای اهمیت است.

خراسان شمالی به لحاظ جمعیت دام سبک، جزو ۱۰  استان نخست کشور است و در این استان حدود سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می‌شود.

انتهای پیام/ م

کنترل بیماری تب برفکی در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.