شیخ بهایی، این دانشمند کامل و جامع در ۷۷ سالگی در اصفهان پایتخت سلسله‏ی صفویان بدرود حیات گفت و طبق وصیتش در مشهد مقدس و در نزدیکی مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) مدفون گردید.

رحلت شیخ بهایی دانشمند بزرگ عهد صفویبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیخ الفُقهاء، استاد الحُکماء، رئیس الاُدبا، علامه‏ی دهر، شیخ الاسلام و المسلمین، شیخ بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد حارثی هَمْدانی جَبعی عاملی معروف به شیخ بهایى از شاگردان شهید ثانی و یکی از علمای بزرگ شیعه و از افتخارات جهان اسلام می‏باشد.

شیخ بهایى فقیهی اصولی، محدث رجالی، مفسر، ریاضی‏دان، حکیم، متکلم، ادیب، شاعر، جامع علوم عقلی و نقلی بود و بالجمله در علوم متنوع، گوی سبقت از افاضل و دانشمندان ربوده است.

وی در سال ۹۵۳ قمری در بعلبک لبنان به دنیا آمد. در طول حیات پربار خویش مسافرت‏های زیادی به نقاط مختلف جهان داشت و از محضر اساتیدی برجسته در رشته‏ های گوناگون استفاده نمود. شیخ بهایى در این سفر‌ها توانست در بسیاری از علوم، مانند: هیئت و نجوم، ریاضیات، تفسیر قرآن، فقه و اصول، علم حدیث، ادبیات فارسی و عربی و طب و مهندسی متبحّر گردد و در تمامی آن‏ها کُتُبی را به رشته‏ی تحریر درآورد.

وی نخستین کسی است که یک دوره‏ی فقه غیراستدلالی به زبان فارسی نوشت. ملاصدرا، ملامحمدتقی مجلسی اوّل، محقق سبزواری، ملاحسنعلی تُستَری، میرزا رفیعا نایینی، سید ماجد بحرانی، ملامحسن فیض کاشانی، ملامحمدصالح مازندرانی و ده‏ها دانشمند و فاضل دیگر از شاگردان شیخ بهایى می‌‏باشند.

کشکول، اسرارالبلاغه، اثنی عشریات، خمس اربعین حدیثاً، جامع عباسی، عین الحیوة و بحرالحساب و ده‏ها اثر دیگر از جمله آثار اوست. آثار علمی و مهندسی وی را می‏توان در جای جای اصفهان مشاهده نمود.

سرانجام،  شیخ بهایی، این دانشمند کامل و جامع در ۷۷ سالگی در اصفهان پایتخت سلسله‏ی صفویان بدرود حیات گفت و طبق وصیتش در مشهد مقدس و در نزدیکی مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) مدفون گردید.

منبع: راسخون

انتهای پیام/

رحلت شیخ بهایی دانشمند بزرگ عهد صفوی

برچسب ها: خواندنی ها ، مناسبتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار