وزیر بهداشت مطرح کرد؛

بدهی ۱۰ هزار میلیاردی تامین اجتماعی به جیب بیمارستان‌ها می‌رود/ هزینه کرد در آموزش سرمایه گذاری است

نمکی گفت: شاخص‌های توسعه یافتگی موضوعی مهم است و کشور توسعه یافته باید نیروی انسانی را به سرمایه تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم توانمندسازی روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های کشور که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروزه موبایل ما را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با گوشی در حال کار کردن هستند و از حال یکدیگر خبر ندارند.

وی گفت: شاخص‌های توسعه یافتگی موضوعی مهم است و کشور توسعه یافته باید نیروی انسانی را به سرمایه تبدیل کند و این کار از طریق آموزش انجام می‌شود و انسان توسعه یافته هدف نهایی برنامه‌هاست.

نمکی افزود: پولی که کشور‌ها برای تربیت نیروی انسانی و آموزش هزینه می‌کنند، یک نوع سرمایه گذاری است؛ بیمارستان‌ها در روز‌های سخت به خوبی اداره می‌شوند ویکی از توانمند‌ترین سیستم‌های بیمارستانی را در اختیار داریم و بیماران برای درمان  به خارج از کشور اعزام نمی‌شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت باعث کاهش هزینه‌های کمر شکن، ماندگاری طبیب در مناطق محروم و اصلاح هتلینگ می‌شود و امروزه باید به جای ایجاد تخت‌های آی سی یو کاری کنیم تا کار بیمار به این بخش‌ها کشیده نشود.

وی تصریح کرد: طرح کمپین فشار خون در راستای پیشگیری از بروز بیماری فشار خون بالا است، زیرا متاسفانه ۴۰ درصد از جمعیت کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند که از بیماری خودشان اطلاعی ندارند و زمانی پی به عارضه فشار خون بالا می‌شوند که یا در حال انجام عمل دیالیز هستند و یا بر روی تخت‌های آی سی یو خوابیده‌اند.

آمار مرگ و میر مرتبط با فشار خون در کشور

وزیر بهداشت افزود: امروزه از بین ۳۸۰ هزار مرگ ۹۷ هزار مرگ ارتباط مستقیم با عارضه فشار خون بالا دارد و ۱۶۱۲ هزار فوت به دلیل موارد مربوط به عارضه فشار خون بالا است، معتقدم که دانشگاه‌ها باید در راستای آگاه سازی مردم در پیشگیری از عارضه انجام دهند.

نمکی تاکید کرد: من معتقدم همیشه بهداشت باید بر درمان و همچنین درمان سرپایی بر بستری تقدم داشته باشد.

وی ادامه داد: من از جیب خالی بیمارستان‌ها آگاهی دارم  و شب و روز به مراتب بیشتر از شما به خاطر مشکلات بیمارستان‌ها قصه می‌خورم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: طی ۲ هفته آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب بیمه تامین اجتماعی به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و من این پول را نه به صورت اوراق بلکه نقدی به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واریز می‌کنم.

نمکی افزود: من اهل جنجال نیستم و با پختگی نسبت به مسائل مختلف برخورد می‌کنم، بیمارستانی که ۵۰۰ میلیون تومان از بیمه تامین اجتماعی طلب دارد چگونه می‌تواند امور روزانه خود را اداره کند، معتقدم کسانیکه در بیمارستان‌ها خدمت می‌کنند افرادی صبور و مهربان هستند.

وی در ادامه بیان کرد: در سالیان گذشته پول وزارت بهداشت را در پتروشیمی سرمایه گذاری کرده‌اند و امروز پول ما را با قیمت سهام ۱۷ ماه پیش می‌خواهند برگردانند، که این مسئله اداره بیمارستان‌ها را با مشکل رو به رو می‌کند.

جذب و استخدام ۱۰ هزار نفر در وزارت بهداشت در نیمه دوم سال

نمکی افزود: وزارت بهداشت مجوز جذب ۶ هزار نفر را از دولت و سازمان استخدامی دریافت کرده است و آگهی برای جذب ۱۰ هزار نفر در نیمه اول سال داده شده است و ۱۰ هزار نفر دیگر در نیمه دوم امسال جذب و استخدام می‌شوند.

وی با اشاره به تغییر شیوه پرداختی پرسنل از درآمد اختصاصی به درآمد عمومی ادامه داد: امسال را یکی از سخت‌ترین سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب از نظر اقتصادی می‌دانم، زیرا درآمد‌ها نامعلوم و هزینه‌ها معلوم است؛ البته باید بگویم من در سازمان برنامه و بودجه با نفت ۳۰ دلار سرکار آمدم که باید بدهی دوستان با نفت ۱۳۰ دلار را پرداخت کنم و من با قاطعیت اعلام می‌کنم که مرد دوران سخت هستم.

نمکی اضافه کرد: اداره بیمارستان‌ها به طور هیئت امنایی گامی موثر است و باعث شده تا سرریز منابع به درستی انجام شود.

ادامه داد: متاسفانه در برخی از بیمارستان‌ها بیماران در راهرو بستری شده‌اند و این درحالی است که در مراکز درمانی دیگر تخت‌های خالی وجود دارد و ضریب اشغال تخت آن‌ها زیر ۱۵ درصد است و من معتقدم که بیمارستان‌های بزرگ باید مراکز درمانی کوچک را تحت حمایت خود قرار بدهند تا مدیریت تخت‌ها به درستی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار