مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد؛

تفکیک ۱۲ درصد از پسماند‌ها در قم صورت می گیرد

موسوی مشکینی گفت: روزانه ۷۰۰ تن در استان قم تولید پسماند عادی داریم که در سایت زباله البرز دفن می‌شود و ۱۲ درصد این پسماند نیز تفکیک شده و به چرخه تولید باز می‌گردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم امروز در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده، ولی فقیه در استان قم که در سالن محراب شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر انجام شد، با اشاره به اینکه کشور و به دنبال آن استان قم در حوزه زیست محیطی با مشکلاتی روبرو است، گفت: مباحثی از جمله جمعیت، نگاه‌های سطحی و کوتاه مدت در طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت موجب مشکلاتی در حوزه محیط زیست به دنبال آورده است.

وی از کمبود آب، افزایش روز‌های گرد و غباری، وجود آلایندگی‌های زیست محیطی و پسماند‌ها یاد کرد و افزود: در حوزه پسماند‌ها موارد به دسته‌های مختلف از جمله، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و ویژه تقسیم‌بندی شده که پسماند‌های ویژه محصول فعالیت واحد‌های خاص از جمله سرب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: روزانه ۷۰۰ تن در استان قم تولید پسماند عادی داریم که در سایت زباله البرز دفن می‌شود و ۱۲ درصد این پسماند نیز تفکیک شده و به چرخه تولید باز می‌گردد.

وی ادامه داد: پسماند‌ها و فاضلاب‌ها فرصت‌ها و تهدید‌هایی به دنبال دارند که ما باید به دنبال استفاده از فرصت‌های موجود باشیم، بدترین نوع مدیریت پسماند خاک کردن پسماند است درحالی‌که در کشور‌های پیشرفته، تولید پسماند را از مبدا و در بخش تولید کاهش می‌دهند و از پسماند‌های نهایی نیز بیشتر در بخش‌های تولیدی استفاده و بخش اندکی از پسماند به خاک سپرده می‌شود که امیدواریم این رویکرد در ایران و به ویژه قم نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

موسوی به فعالیت بخش‌های خصوصی غیرمجاز در حوزه جمع‌آوری زباله‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون در نشست‌های مختلف با مسؤولان شهری به دنبال این هستیم تا در حوزه جمع‌آوری پسماند ساماندهی مورد نیاز را رقم بزنیم.

وی از تقسیم‌بندی پسماند‌های پزشکی به دو دسته عفونی و شیمایی یاد و تصریح کرد: بیمارستان‌ها این پسماند‌ها را بی‌خطر کرده و بعد از آن به سایت البرز منتقل می‌کنند درحالی‌که اگر به دنبال رعایت استاندارد‌ها هستیم می‌توانیم کار‌های دیگری نیز در مورد این پسماند‌ها انجام دهیم.

انتهای پیام/الف

فقط ۱۲ درصد از پسماند‌های استان قم تفکیک می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار