به مناسبت تولد «بِلْز پاسکال» فیلسوف مشهور فرانسوی؛

همه چیز درباره زندگینامه ریاضی‌دان مشهور / از کارد و بشقابی که مبحث صوت را رقم زد تا سیر و سلوک در فلسفه

بلْزْ،پاسکال دانشمند و ریاضی‏دان فرانسوی در ۱۹ ژوئن ۱۶۲۳ م در ناحیه کِلِرمون فرانسه به دنیا آمد؛ در ادامه این مطلب مروری کوتاه بر زندگی نامه این فیلسوف مشهور خواهیم داشت.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پاسکال از کودکی علاقه زیادی به ریاضیات داشت به طوری که در ۱۲ سالگی، پس از شنیدن صدایى که از برخورد کارد و بشقاب چینی به وجود آمد، مشغول تهیه کتابی درباره مبحث صوت گردید. وی در همین سال، مسائل و قضایای هندسه اقلیدس را بدون کمک از کتاب، حل کرد. پاسکال در سال‏های بعد تحقیقات مهمی در ریاضی و فیزیک به انجام رساند که تنظیم قوانین فشار و تعادل مایعات با نام خود او، از شهرت جهانی برخوردار است.

تولد

وی در ۳۱ سالگی به همراه یکی از ریاضی‏دانان زمان، حساب احتمالات را که امروزه در فیزیک از اهمیت خاصی برخوردار است به وجود آورد. او هم‏چنین ۱۸۰ درجه بودن مجموع زاوایای مثلث را اثبات کرد ودر ۱۸ سالگی نوعی ماشین حساب ساخت. پاسکال در جوانی مسیر تحقیقاتی خود را از مسائل فیزیک به جانب فلسفه سوق داد و بقیه عمر خود را در این علم صرف نمود، زیرا چنان‏که می‏گفت دل نیز برای خودش دلایلی دارد که مغز قادر به فهم آن‌ها نیست. او به عنوان یک فیلسوف معتقد به تسامح و التقاط افکار بود و تلاش، کوشش و مناظره برای اثبات صحّت نظرات خود و بطلان نظریات را قبول نداشت. پاسکال معتقد بودکه مقام و ثروت، نه حق الهی است نه حق طبیعی، بلکه صرفاً زاده تصادف می‏باشد.

پاسکال با آنکه خود از هواخوهان مسیحیت بود، با این حال با هرگونه اقدام جابرانه‏ای برای مسیحی کردن دیگران مخالفت می‏کرد. بِلْزْ پاسکال سرانجام در ۱۹ اوت ۱۶۶۲ م، در ۳۹ سالگی درگذشت.

منبع : راسخون

انتهای پیام/

تولد "بِلْز پاسکال" فیلسوف و ریاضی‏دان مشهور فرانسوی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار