بنابر گزارش بلومبرگ، آمریکا سه بسته تحریمی برای ترکیه بخاطر خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از روسیه در نظر گرفته است.

سه بسته تحریمی آمریکا در انتظار ترکیه برای خرید اس-۴۰۰به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بلومبرگ گزارش داد: آمریکا در نظر دارد سه بسته تحریمی را علیه ترکیه بخاطر خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه اعمال کند.

خبرگزاری بلومبرگ با استناد به سه منبع ناشناس گزارش داد شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف در این خصوص هستند، اما از ایده هدف قرار دادن بخش دفاعی ترکیه تحت قانون کاتسا (تحریم دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم) در حال حاضر بیشترین حمایت می‌شود. آمریکا در نظر دارد با توسل به قانون کاتسا شرکت‌های ترکیه‌ای که مراودات تجاری با روسیه دارند را هدف قرار دهد.

بلومبرگ افزود چنین تحریم‌هایی شرکت‌های بخش دفاعی ترکیه را از خرید قطعات یا فروش محصولاتشان در بازار آمریکا منع می‌کند. بنا به این گزارش، تحریم‌های جدید می‌تواند در ماه جولای، همزمان با آغاز تحویل اولین محموله سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه، اجرایی شود.

آمریکا معتقد است چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف-۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع جنگنده‌ها را از آمریکا خریداری کند. هراس آمریکا و سایر کشور‌های عضو ناتو این است که رهگیری جت‌های اف-۳۵ در رادار‌های سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.

ترکیه پس از اینکه در خرید سامانه دفاع موشکی از آمریکا ناکام ماند، در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند. روسیه اعلام کرده است روند تحویل سامانه دفاع موشکی به ترکیه را از تیرماه آغاز خواهد کرد. واشنگتن به دلیل تهدیداتی که می‌تواند متوجه ناتو شود، تلاش می‌کند ترکیه را از خرید سامانۀ اس-۴۰۰ از روسیه منصرف کند، اما آنکارا تاکید دارد که از این تصمیم خود صرف‌نظر نخواهد کرد.

پیشتر کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا لایحۀ اخراج ترکیه از برنامۀ ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ در صورت خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ را به تصویب رسانده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار