ملک‌زاده مطرح کرد؛

ایران رتبه هفتم دنیا در داروسازی/ معاونت علمی به جای مانع بودن با وزارت بهداشت همکاری کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران در رتبه هفتم دنیا در داروسازی قرار دارد و در حوزه پزشکی شانزدهم دنیا هستیم.

ایران رتبه هفتم دنیا در داروسازی/ معاونت علمی به جای مانع بودن با وزارت بهداشت همکاری کند / اراده کنیم هر دارویی را تولید می‌کنیم/ دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های فنی شرکت دانش بنیان مشترک ایجاد کنند / باید از تحریم‌ها فرصت بسازیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از هفت محصول دانش بنیان و گردهمایی مدیران فناوری و رؤسای مراکز رشد فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی که با حضور وزیر بهداشت و ستاری معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ما در فناوری نسبت به پژوهش جوان‌تر هستیم و زمانی که پای برخی شرکت‌های دانش بنیان و در برخی موارد بسیاری تمایل ندارند محصول دانش بنیان تولید شود چراکه این افراد نفوذ دارند و از واردات سود می‌برند به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان نیاز به حمایت دارند.

در بسیاری از بخش‌ها چالش ساختاری داریم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: نباید در چالش‌ها خسته شویم و متاسفانه چالش ساختاری در بسیاری از بخش‌ها حتی وزارت بهداشت داریم؛ به عنوان مثال محصولات برای اخذ پروانه و ورود به بازار دچار فرآیند‌هایی پیچیده‌ می‌شوند، فرآیند‌ها در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در معاونت علمی ریاست جمهوری باید بازنگری‌هایی صورت گیرد؛ معاونت علمی ریاست جمهوری از نظر فنی باید کار را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد؛ گاهی شاهد آن هستیم که برای بازدید از شرکت‌های دانش بنیان افرادی مراجعه می‌کنند که به هیچ وجه متخصص نیستند، معاونت علمی به جای مانع بودن با وزارت بهداشت همکاری کند.

ملک‌زاده با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ در دانش داروسازی در دنیا به رتبه هفتم رسیدیم در حالی‌که در حوزه علوم پزشکی و بهداشت رتبه شانزدهم دنیا را داریم، افزون بر این توانسته‌ایم نیاز‌های دارویی خود را به ویژه در دسترسی به دارو‌های گران قیمت تامین کنیم، اگر تولید داخلی دارو‌ها نبود بسیاری از بیماری‌ها را نمی‌توانستیم درمان کنیم.

اراده کنیم هر دارویی را تولید می‌کنیم

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان دارو به ویژه دارو‌های بایوتک کار بزرگی انجام دادند و ما برخی دارو‌های هایتک دنیا را تولید می‌کنیم و در رده برترین‌ها هستیم؛ از طرفی دارو در ایران بسیار ارزان است و تحت پوشش بیمه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. باید بگویم که هر جا اراده کنیم موفق خواهیم بود تا داروی مورد نیاز را تولید کنیم، امیدوارم در تجهیزات پزشکی نیز بتوانیم رشد خوبی داشته باشیم و از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی از محصول تجهیزات پزشکی که گاز هلیوم را مایع سازی می‌کند، گفت: دستگاه‌های ام. آر. آی و رادیولوژی مراکز درمانی ما نیاز به گاز هلیوم دارند و به دلیل تحریم‌ها تعداد بسیاری از دستگاه‌های ما از کار افتاده بودند و نمی‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم، اما خوشبختانه توانستیم این محصول را در داخل کشور بومی سازی کنیم.

ملک زاده گفت: ما آنقدر که شرکت‌های دانش بنیان نیاز دارند حمایتشان نکردیم و امیدواریم مشکلات را از سر راه برداریم چراکه به کمک شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم بیشتر نیاز‌های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور را تولید کنیم، هر چند که تولید برخی از محصولات توجیه اقتصادی در داخل کشور ندارند، اما باید در این محصولات نگاهمان به آن سوی مرز‌های کشور باشد.

وی گفت: ما محصول بایوتکی داریم که ایران تنها کشور تولیدکننده آن در منطقه است و به بسیاری کشورها، چون روسیه آن را صادر می‌کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: امیدواریم از تحریم‌ها فرصت بسازیم و از آن برای خود اتکایی و استقلال استفاده کنیم و روزی برسد که بیشتر نیاز‌های دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم.

ملک‌زاده یادآوری کرد: در بسیاری از زمینه‌ها با وزارت صمت تفاهم‌نامه منعقد کردیم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌کنیم که در استان‌ها با دانشگاه‌های غیرپزشکی تعامل برقرار و شرکت‌های دانش بنیان مشترک ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: تولید محصول فناوری در حوزه سلامت بسیار حساس است و محصولاتی که از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند با بهترین‌ها در دنیا قابل رقابت هستند و نمی‌توانیم به هر محصولی اجازه تولید دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار