جنب‌وجوش اروپا در هفته‌های پایانی مهلت ۶۰ روزه / غرب چه خواب جدیدی برای ایران دیده است؟

جمهوری اسلامی ایران به دنیا اثبات کرده که حتی وقتی تعهدی داده صددرصد به آن عمل می‌کند. عمل به تعهدات برجامی از سوی ایران مورد تایید اروپا و حتی هیات حاکمه آمریکاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در حالی که حدود سه هفته دیگر، مهلت دوماهه ایران به اروپایی‌ها در گام اول کاهش تعهدات برجامی به پایان می‌رسد و آن‌طور که سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در ششم تیر از سقف تعیین شده در برجام یعنی ۳۰۰ کیلوگرم فراتر می‌رود رویترز از سفر احتمالی وزیران خارجه سه کشور اروپایی برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران در آینده نزدیک خبر داده است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، سه کشور اروپایی طرف برجام، طرح جدیدی برای حفظ این توافق دارند و به همین منظور وزیران خارجه این کشور‌ها ممکن است به زودی به ایران سفر کنند، هرچند هنوز قطعی نشده است و یک گزینه به‌شمار می‌آید.

جنب‌وجوش اروپا در هفته‌های پایانی مهلت ۶۰ روزه / غرب چه خواب جدیدی برای ایران دیده است؟


بیشتربخوانید: پمپئو: آمریکا و اتحادیه اروپا باید درباره ایران هماهنگی داشته باشند


البته رویترز با اشاره به این سفر احتمالی تحلیل کرده وزیران خارجه اروپایی ممکن است در حال نزدیک شدن به پایان مسیر دیپلماتیکی باشند که بیش از ۱۵ سال پیش آن را آغاز کردند. ایران پس از خروج آمریکا از برجام، یک سال به مقامات اروپایی فرصت داد راه چاره‌ای برای حفظ منافع ایران از برجام بیندیشند و تعهدات خود را در این زمینه اجرایی کنند، اما وقتی این اتفاق نیفتاد در ۱۸ اردیبهشت امسال اعلام کرد بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد و این روند را در دوره‌های ۶۰ روزه ادامه می‌دهد. اکنون با نزدیک شدن به پایان مهلت ۶۰ روزه اول به نظر می‌رسد اروپایی‌ها به دلیل نگرانی از نابودی برجام، جنب‌وجوش بیشتری پیدا کرده‌اند.

در همین زمینه علاوه بر خبر رویترز مبنی بر احتمال سفر وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه، فدریکا موگرینی در روز‌های اخیر برای دیدار با مقامات آمریکایی به واشنگتن رفت. به گفته دیپلمات‌ها، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز قرار است روز ۱۷ ژوئن (ششم تیرماه) در پاریس با مسؤولان سیاسی تروئیکای اروپا دیدار و درباره ایران گفتگو کند. این درست همزمان با ضرب‌الاجلی است که تهران برای عبور از محدودیت‌های هسته‌ایش اعلام کرده است. همچنین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز جمعه هفته آینده برگزار خواهد شد.

البته اروپایی‌ها همزمان با این اقدامات، سیاست گذشته خود مبنی بر تهدید را نیز کنار نگذاشته‌اند و در یکی از تازه‌ترین مواضع، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با تاکید بر لزوم پایبندی ایران به برجام گفته پایبند نبودن ایران به برجام، عواقبی به دنبال خواهد داشت. وی همچنین با اتهام‌زنی به ایران درباره حمله رخ داده به دو نفتکش دریای عمان از موضع آمریکا و انگلیس در این زمینه پیروی کرد. با این‌حال روند طی شده در یک‌سال گذشته نشان می‌دهد نباید به چنین تهدیداتی از طرف مقابل توجه کرد و فقط اقدام قاطع است که می‌تواند غرب را نرم کند. در همین زمینه کارشناسان در گفتگو با جام‌جم تاکید می‌کنند ایران باید قاطعانه بر درخواست‌هایش مبنی بر تضمین فروش نفت و تبادلات بانکی تا پایان مهلت ۶۰ روزه اصرار کند و در صورت عملی نشدن وعده‌های اروپا، گام دوم را در ۱۸ تیر بردارد. بر این اساس سفر مقامات اروپایی و طرح‌های جدید آن‌ها نیز صرفا در همین چارچوب قابل بررسی بوده و دیگر فرصتی برای تمدید مهلت‌های داده شده نیست.

در صورت عدم‌تحقق وعده‌ها، گام دوم برداشته شود

محمدجواد جمالی نوبندگانی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
جمهوری اسلامی ایران به دنیا اثبات کرده که نه تنها اهل مذاکره و تعامل است، بلکه حتی وقتی تعهدی داده صددرصد به آن عمل می‌کند. عمل به تعهدات برجامی از سوی ایران مورد تایید اروپا و حتی هیات حاکمه آمریکاست.

در عین حال جمهوری اسلامی ایران در طول این مدت در مقابل نقض عهد‌های طرف مقابل خویشتنداری کرده، اما دیگر خویشتنداری بیش از حد ما ممکن است موجب سوءبرداشت آن‌ها شده و تصور کنند شاید این موضوع نشانه ضعف ما باشد. جمهوری اسلامی ایران مطابق برجام از بسیاری از حقوق حقه خود چشم‌پوشی کرد تا حق غنی‌سازی کشورمان به‌رسمیت شناخته شده و سپس فضای مناسب سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای ما ایجاد شود. این در حالی است که به‌رغم رفت‌وآمد‌های بسیار مقامات اروپایی به ایران، اتفاقی در عمل رخ نداد و آن‌ها صرفا به گفتاردرمانی بسنده کردند. آن‌ها در طول این مدت ما را به نوعی در برزخ قرار دادند تا قادر به انجام کاری نباشیم. آن‌ها صرفا به‌دنبال وقت‌کشی بودند و با دادن وعده‌های راه‌اندازی کانال مالی، ما را سرگرم کردند.

به همین دلیل آزموده را آزمودن خطاست و اقدامات بعدی ایران باید در مقابل اقدامات عملی اروپا باشد؛ بنابراین در صورتی که پس از پایان مهلت ۶۰ روزه اقدام عملی از سوی اروپا در جهت رفع موانع بانکی و خرید نفت صورت نگیرد باید گام دوم خود را اجرایی کنیم.

نباید فرصت دیگری به اروپا داد

فواد ایزدی/ استاد دانشگاه
به نظر می‌رسد سفر احتمالی وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران شبیه سفر چند روز قبل وزیر خارجه آلمان باشد. اهداف سفر هایکو ماس به ایران در راستای منافع ملی ایران نبود و بیشتر به‌دنبال توجیه امتیازاتی بود که آمریکا در پی دستیابی به آن است. در حقیقت وزیر خارجه آلمان کارچاق کن آمریکا شده و ادبیات وی نیز مناسب نبود و نشان داد تحلیل‌هایی مبنی بر این‌که نباید منتظر برجام آمریکایی بود محقق شده است.

در هر حال هایکو ماس به اهدافش نرسید، حال شاید دو وزیر دیگر نیز به نوعی همان اهداف وزیر خارجه آلمان را پیگیری کنند، اما احساسشان این است که شاید سه وزیر بهتر از یک وزیر باشد. به هر حال انتظار می‌رود برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران در این‌گونه سفر‌های احتمالی، همانند سفر وزیر خارجه آلمان بوده و مقاومت کنند چرا که در نهایت آمریکا از اروپا به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافی استفاده می‌کند که خودش قادر به دستیابی به آن نبوده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید بلافاصله پس از پایان مهلت ۶۰ روزه و در صورت عدم محقق شدن خواسته‌هایش گام دوم را اجرایی کند، هر چند معتقدم دادن مهلت ۶۰ روزه نیز توجیهی نداشت، زیرا همان مقطع اروپا پاسخ خود را به این مهلت داده بود و مشخص شد قرار نیست اقدام سازنده‌ای داشته باشد. به همین دلیل شاید مناسب نبود که ۶۰ روز کشورمان معطل جوابی بماند که از همان ابتدا مشخص بود.

امیدواریم این سبک اصلاح شود، چرا که اروپاییان به‌دنبال خرید زمان هستند که این رویکرد در راستای منافع ملی کشورمان نیست.

باز هم وعده و وعید‌های توخالی در راه است

منصور حقیقت‌پور / کارشناس مسائل بین‌الملل
با توجه به سوابقی که از رفتار سه کشور اروپایی در برجام در طول یک سال اخیر مشاهده کرده‌ایم به نظر می‌رسد وزیران خارجه اروپایی در سفر احتمالی به ایران نیز همچنان به روال سابق، درصدد ارائه وعده و وعید‌های تو خالی و صرفا شعارگونه باشند؛ بنابراین می‌بایست ضمن استقبال از این وزرای خارجه، در عین حال قاطعانه بر مواضع خود بایستیم و تاکید کنیم که دیگر منتظر اجرایی شدن وعده‌های آن‌ها نخواهیم ماند.

باید به آن‌ها تفهیم کنیم مهلت ۶۰ روزه ایران قابل تمدید نیست و اروپا باید تصمیم جدی در مورد اجرایی شدن تعهداتش اتخاذ کند تا به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران نیز بتواند از مزایای برجام بهره‌مند شود.

حداقل خواسته جمهوری اسلامی ایران براساس برجام تداوم خرید نفت ایران توسط اروپا و راه‌اندازی کانال بانکی موثر است، بنابراین پس از پایان مهلت ۶۰ روزه در صورتی که طرف اروپایی این خواسته‌ها را برآورده نکند ایران می‌بایست گام‌های بعدی را در جهت کاهش تعهدات برجامی خود بردارد.

اروپا باید اقدامی عملی و موثر در جهت جبران فرصت‌سوزی‌های خود به‌عمل آورد، در غیر این صورت کشورمان اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند مگر این‌که آن‌ها خواسته‌های ما را تامین کنند.


عمل به تعهدات قبل از سفر به ایران

اسماعیل کوثری/ جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
اروپاییان بعد از مواضع محکم و قاطعانه رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر عدم مذاکره با آمریکا به تکاپو افتاده‌اند و درصدد سفر به ایران هستند، این در حالی است که در طول یک سال گذشته هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی اروپا مشاهده نکردیم و صرفا به صورت لفظی از برجام و پایبندی به آن سخن گفته و در عمل اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.

آن‌ها در این مدت به تعبیری مسؤولان کشورمان را با وعده‌هایشان بازی دادند، بنابراین طبیعتا در سفر احتمالی که این بار نیز به ایران داشته باشند همچنان جز ارائه وعده‌های دروغ و پوچ گام مثبتی برنخواهند داشت. به همین دلیل مسؤولان کشورمان باید نسبت به گذشته شفاف‌تر و قاطعانه‌تر با اروپا برخورد و تاکید کنند که دیگر مهلت ۶۰ روزه تمدید نخواهد شد و آن‌ها باید در همان چارچوب برجام به وعده‌هایشان در راستای خرید نفت و حل مشکلات بانکی عمل کنند و در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران گام دوم خود را اجرایی می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران به اذعان طرف‌های مقابل برجام، همه تعهدات خود را عملی کرده و به آن‌ها پایبند بوده است، بنابراین باید وزرای خارجه اروپایی قبل از سفر به ایران در عمل، پایبندی خود را به برجام نشان دهند و پس از عملی شدن تعهداتشان به ایران سفر کنند؛ در غیر این صورت مقامات کشورمان تا قبل از عملی کردن تعهدات اروپاییان نباید با آن‌ها جلسه و مذاکره‌ای داشته باشند.


روحانی با انتقاد از طولانی شدن روند بررسی لوایح اف. ای. تی. اف در مجمع:

کوه منافع ملی را در مقابل ارزنی از دست ندهیم

در حالی که بررسی لوایح سی. اف. تی و پالرمو در مجمع همچنان ادامه دارد و کارشناسان و برخی اعضای مجمع، ایرادات زیادی به این لوایح وارد می‌کنند، رئیس‌جمهور در جلسه دیروز بار دیگر خواستار تصویب این دو لایحه شد و با تاکید بر این‌که باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، گفت: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشکل می‌شویم.

 حسن روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت: به خاطر بحث‌های جزئی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت‌بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید؛ امروز داریم ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را از دست می‌دهیم. روحانی تصریح کرد: فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است، دولت کارآمد است؛ چرا که به موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند؛ اما در عین حال مردم توقعاتی دارند که همه نهاد‌ها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش کنند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: منافع ملی برای ما اهمیت دارد؛ شعار مهم نیست؛ ما باید منافع ملی و زندگی مردم را تضمین کنیم تا در آینده، تاریخ نسبت به ما درست قضاوت کند.

وزارت بازرگانی تشکیل شود، یک‌هفته‌ای زندگی مردم بهتر می‌شود

بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیات دولت به ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی مربوط بود. دولت لایحه تشکیل این وزارتخانه را به مجلس فرستاده، اما نمایندگان با آن مخالفت کردند و چند روز قبل هم در بیانیه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند دیگر تشکیل این وزارتخانه را پیگیری نکند.

با این‌حال روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت: اگر وزارت بازرگانی تاسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسؤولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روز‌های سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده و امروز هم حتما در کنار دولت است و امیدوارم این گام مهم

از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.