رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

امضافروشی در نظام مهندسی را قبول ندارم/ اجرای کامل شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در آینده نزدیک

طاهری گفت: امضافروشی مهندسان را قبول ندارم و در صورت مشاهده تخلف، متخلفان به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی می‌شوند.

امضافروشی در نظام مهندسی را قبول ندارم/ اجرای کامل شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری مانور کنترل کیفیت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه افزایش کیفیت خدمات مهندسی جزو وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است، گفت: خدمات مهندسی و بهبود کیفیت ساخت و سازهای شهری باید افزایش یابد و با اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ها باید بتوانیم این اقدام را تکمیل کنیم.

وی اظهار کرد: باید مقررات ملی ساختمان در تمام حوزه‌های مسکنی اجرا شود و از سوی دیگر با افزایش ایمنی کارگاه‌ها و همچنین نظارت از سوی بازرسان کنترل کیفیت بتوانیم میزان تخلفات در حوزه ساختمانی را کاهش دهیم.

طاهری درباره انتقال سازمان نظام مهندسی از زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه گفت: سازمان نظام مهندسی طبق قانون وظایف خود را انجام می‌دهد و از قانون تبعیت می‌کند و با انتقال نظارت عالیه این سازمان از وزرات راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه، هیچ تأثیری در اجرای وظایف ندارد و ما طبق قانون تکالیفی که بر عهده‌مان گذاشته‌اند را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یادآوری کرد:‌ سازمان نظام مهندسی مکلف است در تمام حوزه‌های مهندسی ساختمان پاسخگو باشد و وظیفه اصلی ما شفاف سازی وظایفمان است.

وی درباره افزایش رقم تعرفه خدمات مهندسی گفت:‌ از سال ۹۶ رقم تعرفه‌ای ما افزایش نیافته بود و تنها در اواخر سال ۹۷ رقم تعرفه خدمات مهندسی ۲۵ درصد افزایش یافت، این در حالی است که با افزایش میزان تورم در سطح جامعه باید میزان تعرفه‌های خدمات مهندسی هم افزایش یابد.

طاهری افزود: به شدت پیگیر افزایش تعرفه‌های خدمات مهندسی هستیم و من شرمنده مهندسان ناظر به دلیل پایین بودن تعرفه‌ آنها هستم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در دوران وزارت عباس آخوندی شیوه‌نامه تبصره ۲ ابلاغ شد و مجدد طبق این شیوه‌نامه ارجاع کار به سازمان نظام مهندسی بازگشت؛ اما در دوران وزیر جدید راه و شهرسازی دوباره این موضوع تغییر کرد و سازمان نظام مهندسی این ابلاغیه را در دستور کار هیئت مدیره خود قرار داده است که از وزارت راه و شهرسازی درخواست داریم ضعف‌های موجود در بخش‌هایی از این شیوه‌نامه را اصلاح کند.

وی یادآوری کرد: به طور قطع سازمان نظام مهندسی شیوه‌نامه ابلاغی که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است را در دستور کار اعضای هیئت مدیره خود قرار می‌دهد.

طاهری درباره آخرین وضعیت اختلاف ۴۰ میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی در سال‌های گذشته گفت: این پرونده در بازرسی شماره ۸ قرار دارد و سازمان نظام مهندسی هم در حال پیگیری آخرین وضعیت آن است. به نظر می‌رسد که مراحل بازپرسی آن به اتمام رسیده و به دادگاه ارجاع شده باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: سازمان نظام مهندسی چندین مکاتبه با بازرسی شماره ۸ انجام داده است و امیدواریم به زودی به نتیجه نهایی درمورد این پرونده برسیم، اما هنوز مبلغ اختلاس شده کاملا بلوکه است.

وی با اشاره به اینکه میزان ساخت و ساز در شهر تهران در سال‌های گذشته کاهش یافته است، افزود: سعی می‌کنیم قانون مقررات ملی ساختمان را به نحو احسن انجام دهیم و به همین دلیل همکاری‌های لازم با تمام دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها انجام می‌شود.

طاهری بیان کرد:‌ در چند ماه گذشته تغییرات عمده‌ای در نحوه بازرسی‌های سازمان نظام مهندسی انجام شده و به صورت کامل بازرسی‌ها از سوی بازرسان احیا شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: در ۲ ماهه ابتدای امسال ۳ هزار و ۴۳۳ ساختمان از سوی کارشناسان کنترل کیفیت بازرسی شده و توانسته‌ایم با این اقدام میزان کیفیت ساخت و ساز‌ها را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: با احیای بازرسی‌های کنترل کیفیت صنعتی‌سازی در حوزه ساخت و سازها افزایش یافته است.

طاهری با بیان اینکه مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است، گفت: اجرای مبحث ۲۲ باید در تمام ساختمان‌های نوساز و قدیمی اجرا شود و به دلیل آنکه ساختمان یک کالا و یک سرمایه ملی است اجرایی شدن آن زمینه‌ساز افزایش عمر ساختمان‌ها می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی برای اجرایی کردن مبحث ۲۲ ساختمان اعلام آمادگی کامل کرده است؛ اما برای اجرای این مبحث باید شهرداری‌ها هم پای کار بیایند.


بیشتر بخوانید: قیمت مسکن تا پایان تابستان گران نمی‌شود/ دولت باید طرح‌های مسکنی خود را به مرحله عملیاتی برساند


امضا فروشی مهندسان را قبول ندارم

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر افزایش و یا کاهش میزان امضافروشی مهندسان ساختمان گفت:‌ به اعتقاد بنده امضافروشی برای صدور خدمات مهندسی وجود ندارد و به هیچ عنوان من این موضوع را در حوزه سازمان نظام مهندسی استان تهران قبول ندارم و اگر در برخی از موارد شاهد این موضوع بوده‌ایم به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

طاهری یادآوری کرد: ممکن است برخی از کارشناسان کنترل کیفیت در این حوزه کم کاری داشته باشند و یا نظارت‌های درستی را انجام ندهند؛ اما با برنامه‌ریزی و افزایش مدیریت سعی خواهیم کرد خلأهای موجود در این حوزه را برطرف کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تأکید کرد: سازمان نظام مهندسی باید در بحث صلاحیت‌های مدیران و یا مسئولان سازمان نظام مهندسی نظارت بیشتری داشته باشند و دستورالعمل‌های مرتبط با این موضوع را مجدد بازنگری کنند.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در آینده نزدیک به‌طور کامل اجرا می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره زمان اجرایی شدن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برای ساختمان‌های زیر ۲هزار متر گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری بتوانیم شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را برای تمام متراژ‌ها اجرا کنیم.

طاهری افزود: هم اکنون شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌های بالای ۲هزار متر ارائه می‌شود؛ اما در صورتی که همکاری‌های لازم از سوی تمام دستگاه‌ها انجام شود این شناسنامه در آینده نزدیک به‌طور کامل اجرا می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: اگرچه حق‌الزحمه مهندسان ساختمان پایین است؛ اما به واسطه مسئولیتی که دارند، نمی‌توانند اقدام به امضا فروشی کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی دارای تراکم بالایی است، گفت: آمار دقیقی از میزان مراجعه کنندگان متخلف به این بخش ندارم؛ اما در صورتی که مالک و یا هر فردی تخلفی از سوی مهندس ناظر ببیند، می‌تواند به این شورا مراجعه کند و در اسرع وقت حکم لازم برای آن صادر می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و همچنین مبحث ۲۲ در برج‌های تهران اجرا شده است، گفت: برای ساختمان پلاسکو بیش از حادثه رخ داده، تذکرات لازم را دادیم همچنین برای اغلب ساختمان‌های فرسوده تهران هم تذکرات و اخطارها ارائه شده است که امیدواریم مالکان آن رسیدگی لازم را برای تجهیز و ایمن سازی آن انجام دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در سال ۸۸ رکودی در حوزه ساختمان‌ها ایجاد شد، اظهار کرد: هم اکنون میزان صدور پروانه‌های ساختمان نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است؛ اما سازمان نظام مهندسی برای اجرای مبحث ۲۲ ساختمان آمادگی لازم را دارد و مهندسان نظام مهندسی وظیفه دارند که مقررات ملی ساختمان را در تمام بخش‌ها به نحو احسن انجام دهند.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میانگین عمر مفید ساختمان‌ها گفت: نمی‌توانیم عدد دقیقی برای میانگین عمر ساختمان‌ها اعلام کنیم؛ اما هر دستگاه برای تعیین عمر ساختمان‌ها بخشنامه‌های مربوط به خود را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار